Crash test ukazuje, ako sa za 20 rokov posunula bezpečnosť áut. Organizácia Euro NCAP zároveň upozorňuje na prílišné sa spoliehanie vodičov na moderné asistenčné systémy. Pri teste "cut in and cut out" zlyhali všetky testované autá vrátane Mercedesu a Tesly.
Najnovšie video z dielne Euro NCAP ukazuje, ako sa zmenila bezpečnosť áut za posledných 20 rokov. V crash teste s čiastočným prekrytím použila dva Fordy Fiesta. Zrážka pri rýchlosti 64 km/h znamenala ťažké zranenia s rizikom smrti pre posádku starého Fordu. Kabína bola pri náraze deformovaná a okupanti boli zatlačení volantom a posunutou palubnou doskou. Oproti tomu posádka novej Fiesty by prežila náraz pravdepodobne bez väčších zranení. Vnútro kabíny ostalo nenarušené a jedinou chybičkou bolo prasknuté čelné okno. Pasažierov táto skutočnosť priamo neohrozila, len to ukazuje, že došlo k veľmi jemnému skrúteniu kabíny.
Dôvod, prečo Euro NCAP ukázalo práve video 20-ročného auta, je jasný. Organizácia si pripomína 20 rokov fungovania a zavedenie mnohých bezpečnostných štandardov. Aj vďaka tlaku Euro NCAP sú dnešné vozidlá bezpečnejšie. Podľa vyjadrenia zástupcu ministerského predsedu v Belgicku, Krisa Peetersa, zachránilo Euro NCAP v Európe za 20 rokov až 78 000 životov. Dnes organizácia tlačí najmä na nasadzovanie asistenčných systémov už do základnej výbavy áut. Bez toho prakticky nie je možné získať päť hviezdičiek v testoch bezpečnosti.
Nás viac potešilo, že organizácia začala testovať autonómne systémy a poukazovať na ich chyby. Prvou je už samotný názov, a aj v tomto prípade je lepšie používať názov asistent namiesto autopilot, alebo autonómny systém, pretože to mätie ľudí a príliš sa na systém spoliehajú. Prvé testy asistentov ukázali, že nie vždy dobre spolupracujú so šoférom. Napríklad test adaptívneho tempomatu (je dôležitou súčasťou čiastočne autonómnych vozidiel) ukázal, že systémy značiek BMW a DS poskytujú nízku úroveň pomoci a menej uľahčujú prácu vodičovi. Dobrý balans medzi šoférom a vodičom poskytujú vozidlá Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan a Volvo. Naopak Tesla sa až priveľmi spolieha na vlastné asistenčné systémy a nadraďuje auto nad šoféra. Rovnakú chybu robí Tesla aj pri obchádzaní výtlku. Šoféra núti ísť v strede jazdného pruhu, a ak šofér zrazu vybočí mimo vytýčenú trasu, tak sa asistenčný systém vypne. Šofér navyše musí silou na volante "pretlačiť" asistenta.
Všetky autá bez výnimky zlyhávajú pri teste "cut in and cut out". Cut in je výraz, keď vám náhle skríži cestu vozidlo z vedľajšieho pruhu. Cut out je zas situácia, keď vozidlo pred vami náhle opustí jazdný pruh v snahe vyhnúť sa stojacemu autu pred ním. V tejto situácii nebol žiadny z asistenčných systémov schopný pomôcť a predísť nehode. Jedinou záchranou bol v tomto prípade rýchlo reagujúci šofér. Asistenčný systém ho v lepšom prípade len vyzval na okamžitý zásah do riadenia. Test "cut in and cut out" ukazuje, ako veľmi dôležitý je pozorný šofér.
Test absolvovali tieto vozidlá: Audi A6, BMW triedy 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz triedy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla a Volvo V60