Do krátkeho zoznamu sme zaradili rôzne typy áut, ktoré nás zaujali svojou spotrebou, či už celkovou v teste, alebo napríklad čiastkovým výsledkom pri jazde v meste.
V nasledujúcom texte vám predstavíme vozidlá, ktoré patria podľa našich skúseností medzi najúspornejšie. Výber je zúžený na autá, s ktorými sme mali skúsenosť v poslednom období. Len pre vysvetlenie, samotná nízka spotreba nebola jediným kritériom pre zaradenie vozidla do nášho výberu. Na spotrebu sme sa pozreli optikou rôznych užívateľov, ktorí majú od auta odlišné očakávania. Nakoniec pod každým autom je vysvetlené, prečo sa dostalo do nášho rebríčka.
Toyota C-HR hybrid
S hybridnou verziou Toyoty C-HR sme najazdili v priebehu niekoľkých dní približne 850 km a celková spotreba 6,2 l nepatrí medzi zlé, na druhej strane na prvý pohľad človeka nešokuje. Podobné parametre možno dosiahnuť s množstvom áut. Hybrid je však určený najmä do mesta, a preto sme práve v meste a v blízkom okolí najazdili prvých 113 km. Spotreba 4,3 l počas mestských kilometrov katapultovala Toyotu C-HR medzi najúspornejšie autá v meste. Navyše najazdiť 113 km nás v tomto prípade stálo pekných pár hodín života. Väčšinu času sme totiž strávili v hlavnom meste v dopravnej špičke. Kto jazdí smerom z Bratislavy do Dunajskej Lužnej, ten si vie veľmi presne predstaviť dlhé minúty státia v kolóne s občasným pohnutím sa o pár metrov vpred. Práve toto je prostredie ako ušité na mieru hybridu. Bez naštartovania spaľovacieho motora vydrží stáť, a aj sa pomaly posúvať vpred. Tam, kde aj malým mestským autám so spaľovacím motorom stúpa krátkodobá spotreba k desiatim litrom, jazdí C-HR za nulu, prípadne za pár dcl benzínu. Dve desaťročia trvajúci vývoj hybridov priniesol Toyote svoje ovocie.
Hyundai Ioniq plug-in hybrid
Ak hovoríme o úsporných autách, tak nemôžeme obísť plug-in hybridy. Do nášho rebríčka sme si vybrali Hyundai Ioniq, ale dobré hodnotenie by u nás z pohľadu spotreby určite dostala Kia Optima PHEV či BMW 330e. Ioniq sme skúšali nedávno (test pripravujeme) a vidno, že disponuje modernou pohonnou jednotkou. Na čisto elektrický dojazd zvládol počas testu aj 60 km v zvlnenom teréne pri rýchlostiach 90-100 km/h (v rámci trasy sme skončili v tom istom bode, kde sme začali). To určite stačí na pokrytie dennej potreby veľkého množstva motoristov a Ioniq v tomto smere v súčasnosti vyniká. Náklady na "elektrické" cestovanie plug-in hybridom sú pritom výrazne nižšie. Pre veľkú skupinu motoristov je však obmedzením potreba pravidelne vozidlo nabíjať. Za to sa vám však odvďačí nielen na krátkej trase, ale aj na stredne dlhej (200-300 km), kde sa po štarte s plne nabitou batériou spotrebou vyrovná úsporným naftovým autám.
BMW X2 25d
Nové BMW X2 s výkonnejším dvojlitrovým naftovým motorom má veľmi silnú stránku, ktorá so spotrebou priamo súvisí. Možno sa dá defenzívnou jazdou stlačiť spotreba auta niekde pod päť litrov a možno ani nie. Nebolo to niečo, čo by nás pri motore s výkonom 170 kW (s touto hodnotou môže pomaly konkurovať aj slabším šesťvalcom s objemom 3,0 l) naozaj zaujímalo. V tomto prípade nás naopak pozitívne prekvapilo konečné číslo spotreby v teste. Údaj 6,4 l svietil na palubnej doske, a to pritom BMW X2 absolvovalo naozaj dynamickú pasáž bez obmedzovania sa v jazde, množstvo času strávilo na diaľniciach a tradičnej spotrebe nepomohlo ani fotenie. V konečnom dôsledku je tu úžasný pomer výkonu 170 kW a spotreby 6,4 l bez toho, aby sme sa nejako obmedzovali.
Mitsubishi L200
S pickupom značky Mitsubishi toho veľa zažili naši kolegovia z Garaž TV. Počas expedície po Albánsku ho mali možnosť spoznať dopodrobna. Nebola to však ich jediná skúsenosť s Mitsubishi L200. Toto upravené auto s pneumatikami do ľahšieho terénu so stanom na streche nebolo etalónom z pohľadu spotreby. Štandardne sa však L200 radí medzi úspornejšie pickupy. Platí to najmä pri pracovnom využití. Jazda v ľahkom teréne stojí majiteľa približne 10 l/100 km, a keď trochu chce, tak s ním vie jazdiť úsporne aj na cestách (7 l). V prípade pickupov je to vždy o prístupe majiteľa a spôsob jeho jazdy má na konečnú spotrebu ešte výraznejší vplyv ako v prípade osobného vozidla.
Seat Leon CNG
Nedávno predviedol Seat v porovnávacom teste svoj model Leon s rôznou motorizáciou. Porovnanie benzínu, nafty a zemného plynu CNG malo jednoznačné výsledky. V konečnom účtovaní by sme si na základe porovnania vybrali benzínový Leon 1,4 TSI s výkonom 110 kW. Pohľad výlučne na spotrebu po započítaní cien PHM však hovoril jasne v prospech slabšieho motora (81 kW) 1.4 TGI na plyn. Cestu z Košíc do Bratislavy by absolvoval pri nákladoch 19,50 eur, čím o takmer 8 eur podliezol aj úsporný diesel 2,0 TDI. Od benzínových motorov bol ešte o ďalší level výhodnejší.
Peugeot 208 R2
Piate auto nie je v našom rebríčku pre nízku spotrebu, ale len pre zaujímavosť. Určite nepatrí medzi najväčších "žrútov" benzínu medzi rely autami, ale tie bežné prekonáva výrazným spôsobom. Počas rely spotrebuje v priemere 22 l /100 km a v priebehu samotných rýchlostných skúšok po aktivovaní ostrého "Stage" režimu si neváha vypýtať aj viac ako 40 l. Rasťo Chvála si v ňom splnil svoj sen a absolvoval Rallye Monte Carlo.