Autosuv.sk

Ostatné

Pozrite si príbeh tatranského Oldtimer Rallye 2018

Už po jedenástykrát na cieľovej rampe „...zazvonil zvonec a rozprávke bol koniec...“
Pozrite si príbeh tatranského Oldtimer Rallye 2018

Už po jedenástykrát na cieľovej rampe „...zazvonil zvonec a rozprávke bol koniec...“

Tá rozprávka sa volala Oldtimer Rallye Tatry 2018. Lebo ako inak nazvať tých 350 kilometrov, najazdených okolo čarokrásnych Tatier, tie štyri dni strávené s priateľmi pri bohatom programe. Ako inak nazvať ten strapec sedemdesiatich dvoch „starých kusov železa“ – krásnych a vzácnych historických automobilov. Ale pekne po poriadku... 

Po prezentácii sa podujatie začalo rozbiehať „Čašou vína s primátorom“, veľkou garden grill party v záhrade Pálkovej vily, kde okrem bohatých stolov bola pripravená i „čajová rozpustilosť“ – samozrejme s bylinkovým 52 – 70 %-ným nápojom.  Zábava tohto roku pokračovala aj po 22. hodine, lebo susedom sa asi nepodarilo tak, ako po uplynulé roky zavolať na nás políciu pre rušenie nočného kľudu.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (1) - Foto Marian Bazala (24 obrázkov v galérii)

Vo štvrtok začal otvárací ceremoniál Oldtimer Rallye Tatry 2018. Po prejavoch primátora mesta, organizátorov a tradičnom požehnaní kňazom  ORTV slávnostne odštartovala. Po dvoch krátkych meraných testoch pri štarte už na osemnástom kilometri trate nasledoval „Závod do vrchu.“ S pomocou polície takmer desať kilometrový kopec jazdy pravidelnosti bez ujmy absolvovali všetky historické vozidlá. Zdá sa ale, že niektorí účastníci hodili pravidlá jazdy pravidelnosti za hlavu. Víťaz kopca - K. Farkašovský na automobile Cobra Shelby (1968) dosahoval v niektorých úsekoch rýchlosť silne cez 120 km/h a na trestných bodoch mu zrejme nezáležalo - dostal ich maximum.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (2) - Foto Marian Bazala (24 obrázkov v galérii)

Po nasledujúcom občerstvení (nepatrí sa predsa ísť bez občerstvenia viac ako 30 km) sa historické automobily ponorili do hlbokých lesov Oravy. Termálne bazény niekoľkých aquaparkov prichýlili účastníkov vo svojich termálnych vodách, toboganoch a ďalších atrakciách. Návštevníci zasa mohli poobdivovať autá účastníkov. Nasledovalo Poľsko. Zastávka v typickej poľskej reštaurácii Witowianka (miestna kulinárska špecialita) a prejazd Zakopaným do cieľa etapy v Hoteli Nosalowy Dwór. V piatok ráno (pre niektorých po veľmi krátkej noci) odštartovala kolóna späť na Slovensko do Tatranskej Javoriny. Prezidentská kancelária nám zabezpečila prehliadku Loveckého zámočku Hohenlohe.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (3) - Foto Marian Bazala (25 obrázkov v galérii)

Po 60 km nám určite dobre padol obed, pripravený špičkovými kuchármi v Tatranskej Lomnici. Dá sa povedať, že Vysoké Tatry sa k nám správali absolútne milostivo. Pohľad z terasy hotela cez širokánske údolie až na Kráľovu hoľu bol úžasný. Mnohí spomínali, že tam na Kráľovej holi sme s tými veteránmi boli veru aj my. Popoludní nás čakali stovky divákov na „tatranskej promenáde“. Po promenáde nasledovala ďalšia krásna zastávka v Liptovskom Hrádku aj s malým občerstvením a prehliadkou. Aj keď majiteľke miestneho hotela sa asi tisli slzy do očí, keď sa desať najkrajších historických automobilov začalo stavať na roky pestovaný trávnik. Ale ako by inak mohli vzniknúť fotky nádherných automobilov s bezprostredným pozadím hradu. Však sa aj hovorí: „Postoj chvíľa, si krásna...“ Že ten trávnik po našom postojení už taký krásny nebol, je fakt.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (4a) - Foto Marian Bazala (3 obrázky v galérii)

Nasledoval zlatý klinec II. Etapy – Piknik, Šport a Show na letisku „Jochy“.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (4) - Foto Marian Bazala (24 obrázkov v galérii)

V prvom rade to bolo o pikniku. Ovocný bufet, prémiové cigary, značkové koňaky a rumy, syrové špeciality, folklór i dobová hudba. Potom tá športová časť. Jeden účastník prišiel so slovami: „Toto nemôže dobre dopadnúť, tam čaká sedemdesiat nadržaných chlapov, aby mohli na letisku predviesť svoje umenie..“ Zvládnuť to nebolo veru ľahké. Samozrejme, najskôr sa jazdí. Jazda pravidelnosti systémom ako tréning F1. Každé auto ide do zavádzacieho kola, v prvom kole si vytvorí svoj čas, v druhom a treťom kole je potrebné vytvorený čas dodržať. Majstri v tejto disciplíne to dokonale ovládajú. Tak napr. taký M. Schwarz na automobile Horch 930 V Cabrio z r. 1939 mal rozdiel časov 0,03 s, M. Bazala na svojom automobile Triumph TR 3 A z r. 1958 mal rozdiel 0,06 s a dokonca predchádzajúci test v Tatranskej Lomnici zajazdil Š. Vaško na stotinu sekundy presne. Doteraz sa to za desať rokov ešte nikomu nepodarilo. 

Letisko je však lákavá plocha aj pre milovníkov rýchlosti a tak v niektorých, ako motoristi hovoria, „buchli sadze“, podržali plynový pedál riadne na podlahe. J. Hoppan zajazdil okruh na svojom Mercedes 560 SL za 1:10,58 min. Rekord okruhu - K. Pavlů na Ferrari 330 GTC s časom 1:08,12 však nezdolal. Čerešničkou na torte na letisku Jochy sa už po tretíkrát stal klasický Šprint na štvrť míle. Na štarte nechýbala atraktívna dlhonohá kráska, ktorá odmávla nabudené dvojice a poslala ich na trať. Usporiadatelia si samozrejme dopredu pripravili fúrik, metlu, dostatok pilín a vapexu na odstránenie rozliateho oleja z prípadne zničených motorov a na pozbieranie polámaných ojníc. Diváci i účastníci, ktorí neštartovali, mali potom možnosť započúvať sa do vytočených motorov a držať palce, aby pretekári dokázali po tých 402,33 m zabrzdiť na ploche letiska a nie v kukurici. Víťazom celého tohto dobrodružstva sa stal P. Šumichrast s dosiahnutým časom 13,62 s (priemerná rýchlosť 106,74 km/h, cieľová rýchlosť 204,5 km/h), druhý najrýchlejší čas 14,76 s dosiahol J. Mečiar na Chevrtolet Corvette (1979) a tretím bol V. Grosch na vozidle Ford Mustang BOOS 429 (1965) s časom 14,91 s. Adrenalín na letisku skončil. Upokojenie a návrat do nostalgie nastalo v centre Liptovského Mikuláša v záhrade Múzea Janka Kráľa na programe nazvanom Retrotančiareň.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (5) - Foto Marian Bazala (24 obrázkov v galérii)

V sobotu sa všetci s obavami pozerali na nebo. III. etapa začala príjemnou občerstvovacou zastávkou hneď po piatich kilometroch v Závažnej Porube. Etapa pokračovala na ďalšiu občerstvovaciu stanicu, ale už o 500 m vyššie v Jasnej na údolnej stanici lanovky Biela púť (1 117 m. n. m.).Vrcholom etapy obrazne aj doslovne bola nadmorská výška 2 020 m. n. m. – Rotunda na vrcholovej stanici lanovky na Chopku. Všetko bolo dobré... aj piknik na Chopku, Milanova pomazánka, tatarský biftek, vodka, „senzačná“ viditeľnosť - až neuveriteľných 18 metrov... Nuž, nie vždy to  ideálne vyjde. Trocha dažďa, či mokré sedačky lanoviek smerom dole z Chopku, tie úsmevy účastníkov trochu pokrivili. Našli sa aj dvaja blázni, ktorým sa nechcelo moknúť na lanovke z Bielej púte a vyhnali svoje anglické veterány až k nástupnej stanici na lanovku Funitel do výšky 1342 metrov. Jaguar a Triumph nadávali na svojich šoférov, ale nič im to nepomohlo. Hore sa išlo na jednotke na plný plyn a dole sa šúchali s plnými brzdami skala- neskala. Jazdci po návrate do centra mesta prešli posledným testom, skončili súťaženie, odstavili svojich miláčikov na výstavu, zmenili dress code, aby si užili vyhlasovanie výsledkov spojené s kultúrnym programom v prekrásnych priestoroch Židovskej synagógy v Liptovskom Mikuláši.

Oldtimer Rallye Tatry 2018 (6) - Foto Marian Bazala (25 obrázkov v galérii)

Netradičné bolo odovzdávanie pohárov víťazom. Tentokrát víťazov neoceňovali žiadni „potentátnici“, ale krásne odeté modelky. M. Bazala aj napriek hendikepu s prepočítacím koeficientom podľa veku automobilu (on má mladé auto z r. 1958) zaslúžene obsadil v absolútnej klasifikácii 1. miesto s počtom trestných bodov 107.  Na druhom mieste sa umiestnil Š. Vaško na automobile Austin Healey MK III BJ8 z r. 1967 s počtom trestných bodov 179 a tretiu priečku obsadil M. Paldan na vozidle značky Porsche 911T s počtom trestných bodov 377.

V kategórii automobilov do roku výroby 1945 skončili na prvých troch priečkach títo páni:
1.   J. Novoveský – automobil Aero 30 Roadster z r. 1935
2.   U. Missbach – automobil Ford Model A z r. 1931
3.   M. Sin – automobil BMW 327 Cabrio z r. 1940

V špeciálnej kategórii TOP Participant triumfoval P. Volf na vozidle Walter Super 6 z r. 1930, . Zvláštne a zároveň najvýznamnejšie ocenenie GOLD PARTICIPANT obdržal Neubeller na svojom prekrásnom automobile Horch 853 Sport Cabrio z roku 1936.
O 20:00 hodine všetko oficiálne na rallye skončilo. Nasledovala už len večera, zábava, občerstvenie a polnočný „kultúrny“ program.

Ešte malá odpoveď na často kladenú otázku: „ Kedy budú opäť tie veterány?“
Mám radosť z toho, že môžem už teraz napísať: „Tie veterány budú opäť 21. – 25. 08. 2019!“
 
Jaroslav Petran

Tagy

Pokračovať v čítaní