Pred 50-timi rokmi vyrobil Seat za deň päť vozidiel, dnes mu na to stačia tri minúty. Dlhé pracovné stoly s nekonečnými stohmi výkresov uvoľnili miesto tabletom a okuliarom pre virtuálnu realitu.
Čiernobiely film ako protiklad k videu ultra HD 4K, faxy verzus aplikácie a vynilové gramoplatne proti mp3. Život sa v uplynulých rokoch neuveriteľne zmenil, ale ako sa zmenil automobilový priemysel? Pozrime sa na pár čísel, ktoré túto zmenu ilustrujú.
Od ceruzky a gumy po virtuálnu realitu: moderné dizajnové a vývojové centrum sa ničím nepodobá na to zo 60. a 70. rokov dvadsiateho storočia. Kružidlá, ceruzky, gumy a dlhé pracovné stoly s nekonečnými stohmi výkresov uvoľnili miesto tabletom, okuliarom pre virtuálnu realitu a veľkoplošným obrazovkám. „Vďaka virtuálnej realite sa dnešný dizajn dá overiť na 90 % bez nutnosti fyzicky vymodelovať akýkoľvek prvok vozidla,“ hovorí Manel Garcés, zodpovedný za vizualizáciu a procesy digitálneho dizajnu Seat.
Od 5 po 2400 automobilov denne: keď Seat otvoril svoj prvý závod Zona Franca v roku 1950, jeho denná produkcia bola iba 5 automobilov. V súčasnosti zo závodu Martorell vychádza každý deň vyše 2300 vozidiel, čo štatisticky znamená, že teraz trvá iba 3 minúty vyrobiť rovnaký počet automobilov ako kedysi za celý deň. Táto evolúcia umožnila postaviť na kolesá celú krajinu. V 50. rokoch dvadsiateho storočia v Španielsku pripadalo na 1000 obyvateľov 3,1 automobilu, dnes je to 480.
Od výlučne manuálnej práce po vyše 2000 robotov: na začiatku boli roboty záležitosťou science fiction. V 60. a 70. rokoch dvadsiateho storočia sa automobily lakovali kompletne ručne, dnes v lakovni strieka tenkú vrstvu farby 84 robotov a skenery najnovšej generácie skontrolujú kvalitu povrchu karosérie za 43 sekúnd. Technologický pokrok demonštruje vyše 2 000 robotov v zvarovni a 125 autonómnych robotov v montážnych halách 9 a 10. Všetky roboty každodenne spolupracujú s vyše 7000 zamestnancami závodu Martorell.
Od práce v teplote 40 stupňov po biomechanického avatara: pred polstoročím panovali vo výrobných halách v zime nízke teploty a v lete bez klimatizácie teplota vystúpila až na 40 stupňov Celzia. Dnes sú výrobné závody vybavené systémom, ktorý udržiava konštantnú teplotu počas celého roka a najmodernejšími ergonomickými pomôckami na predchádzanie zraneniam. Napríklad zdravotné a rehabilitačné centrum CARS v závode Martorell vytvára biomechanických avatarov, pomocou virtuálnej reality simulujúcich pohyby pracovníkov s cieľom zlepšiť ergonómiu pracovísk.
Od Bogoty po Sydney: v roku 1965 pre Seat neprichádzalo do úvahy exportovať automobily. Ako symbolický krok bolo automobilmi naložených niekoľko lietadiel, ktoré boli predané v Kolumbii. Export sa reálne rozbehol až v roku 1983, keď sa v Holandsku začal predávať model Ronda. V roku 2018 Seat exportoval 80 % zo 474 300 automobilov, vyrobených v závode Martorell. Keby sa postavili do radu za sebou, vytvorili by pás okolo Zeme, spájajúci Barcelonu a Sydney.
Od 2 rokov čakania po 5 klikov myšou: enormne sa zmenil aj spôsob kupovania automobilov. Autorizovaní predajcovia sa transformujú na miesta kontaktu so zákazníkmi. Až 71 % dnešných zákazníkov pred návštevou predajcu pri rozhodovaní o kúpe využíva informácie z internetu. No je toho ešte viac – v polovici 60. rokov dvadsiateho storočia zákazníci museli čakať na ľudový Seat 600 až 2 roky. Dnes si zákazníci môžu automobil kúpiť cez internet za 10 minút a stačí im na to iba 5 klikov myši.