Audi po aktivácii autonómneho riadenia tretieho stupňa úplne prevezme zodpovednosť za riadenie.
Audi nedávno predstavilo novú generáciu svojej vlajkovej
lode. Model A8 je v rámci nemeckej značky etalónom pre luxus a technológie.
Najviac zo všetkého sa zdôrazňovalo autonómne riadenie. Podľa Audi je model A8
prvým autom na svete s autonómnym riadením tretieho stupňa. Pre
ilustráciu nultý stupeň znamená, že ovládanie vozidla je výlučne na šoférovi
bez akejkoľvek technologickej podpory. V piatom, najvyššom stupni
autonómnej jazdy už auto nemusí byť vybavené volantom a ďalšími ovládacími
prvkami. V treťom stupni sa šofér nemusí venovať riadeniu, pokiaľ ho auto
nevyzve, aby prebral riadenie.
Doteraz sme vedeli, že systém autonómneho riadenia funguje v dopravných zápchach do rýchlosti 60 km/h. Audi zvládne v tomto prípade jazdu v rámci jedného jazdného pruhu. Ďalšie limity a schopnosti systému popisuje vo videu portálu Slashgear (na konci článku) vývojový inžinier systému Traffic Jam Pilot, Stefan Rietdorf.
Podmienky fungovania:
- rýchlosť do 60 km/h
- jazda po diaľnici alebo viacpruhovej ceste mimo mesta bez chodcov a semaforov/križovatiek – okrem senzorov získava auto informácie aj z mapových podkladov
- cesta musí byť fyzicky oddelená od protismeru, napríklad zvodidlami a musí mať čiarami vyznačené pruhy
- kolóna pred autom aj v pruhu vedľa neho (pohybujúca sa približne rovnakou rýchlosťou)
Hlavný rozdiel oproti autonómnej jazde druhého stupňa spočíva
v tom, že šofér nemusí byť neustále v strehu. Stupeň dva je len
akousi podporou a bezpečnostnou poistkou pre šoféra. Zásahy vodiča do
riadenia musia byť v tomto prípade okamžité, najmä ak auto zrazu nedokáže “prečítať“
čiary na ceste. Vozidlo s druhým stupňom autonómneho riadenia navyše
neustále sleduje, či šofér zasahuje do riadenia, a ak sa tak nedeje, tak ho
k tomu vyzve. Keď je aktivované autonómne riadenie tretieho stupňa, Audi preberá plnú zodpovednosť za jazdu. V meste, kde jazdu v treťom stupni Audi A8 neumožňuje, je k dispozícii semiautonómna jazda (druhý stupeň). Auto pridáva a brzdí podľa potreby, zatiaľ čo šofér otáča volantom a je pripravený zasiahnuť do riadenia aj brzdením.