Celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, jazdia na krátke vzdialenosti a necestujú v extrémnych zimných podmienkach.
Obľuba celoročných pneumatík celosvetovo rastie. Tento trend sa prejavuje aj u slovenských vodičov. Podiel tých, ktorí celoročné plášte využívajú, je stále v rádoch jednotiek percent, ale na cestách už nie sú výnimkou. Je to dané aj tým, že technológia ide neustále dopredu a výrobcovia zapracovali na ich konštrukcii, dezéne aj zmesiach a eliminovali nedostatky starších modelov celoročných pneumatík. Pneumatiky, ktoré je možné plnohodnotne používať po celý kalendárny rok, ponúkajú mnoho výhod, ale majú aj svoje limity.
Pneumatiky pre osobné automobily môžeme radiť do troch kategórií - vedľa klasických letných a zimných plášťov existujú tiež celoročné. Kým prvé dve kategórie sú určené predovšetkým vodičom s vyšším ročným nájazdom, celosezónne pneumatiky sú ideálnou voľbou pre motoristov, ktorí najazdia okolo päť tisíc kilometrov ročne, nepohybujú sa v horských oblastiach alebo majú viac ako jeden automobil.
Hoci sú celoročné pneumatiky kompromisom medzi letným a zimným obutím, spĺňajú všetky legislatívne požiadavky na prevádzku v každom ročnom období. Všetky celoročné pneumatiky koncernu Continental nesú označenie M + S a symbol snehovej vločky – tzv. 3PMSF. To znamená, že môžu byť používané aj v zimnom období, ak sa na cestách vyskytuje súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, prípadne možno vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že takáto situácia nastane. Počas zimy však platí, že musí mať hĺbku dezénu minimálne 3 milimetre.
Výhody - úspora času aj financií
Medzi hlavné výhody celosezónnych pneumatík bezpochyby patrí finančná i časová úspora. Vďaka pneumatikám, ktoré sa dajú využívať v lete aj v zime, nie je potrebné investovať do viac sád. Vodič nemusí kupovať druhú sadu ráfikov a senzorov tlaku TPMS. Navyše, vodič ušetrí aj náklady na prezúvanie. Odpadávajú tiež problémy s uskladnením práve nepoužívanej sady. Za výhodu možno považovať aj to, že u vodičov s nízkym nájazdom nedochádza k veľkému starnutiu pneumatík. Za nevýhodu naopak nutnosť dodržania minimálnej hĺbky dezénu 3 mm v zimnom období. U všetkých typov obutia vozidla však platí, že by motoristi mali pravidelne kontrolovať jedenkrát za mesiac tlak v pneumatikách a tiež geometriu vozidla v odborných servisoch. Praktickosť a univerzálnosť celoročných pneumatík oceníte aj vo chvíľach nečakaných výkyvov počasia - neprekvapí vás skorší príchod zimy ani neobvykle dlhé babie leto. Navyše, nie je potrebné zaoberať sa hľadaním ideálneho termínu na prezutie.
Nevýhody sa prejavia v zime aj v lete
Aj keď súčasné "univerzálky" poskytujú dobré jazdné vlastnosti na rôznych povrchoch, je nutné počítať s tým, že majú svoje limity. Oproti výhradne letným či zimným plášťom nedosahujú v podmienkach typických pre jednotlivé obdobia taký výkon. To znamená, že letné pneumatiky ponúknu v letnom období lepšie vlastnosti a bezpečnosť ako pneumatiky univerzálne, kým v zimnom období možno očakávať, že kvalitné zimné obutie bude mať lepšie vlastnosti. Z hľadiska bezpečnosti a jazdných vlastností sú teda vhodnejšie dve sady plášťov na zimnú a letnú sezónu. To platí najmä u vodičov, ktorí sú veľa na cestách a nemôžu zvoliť alternatívnu prepravu v prípade náhleho zhoršenia podmienok na vozovke ako v letnom, tak i zimnom období - obvykle vodiči služobných vozidiel.
"V posledných rokoch zaznamenávame nárast obľúbenosti celoročných pneumatík u slovenských vodičov, ktoré majú lepšie jazdné vlastnosti a sú bezpečnejšie, ako tomu bolo v minulosti. Tieto plášte sú výhodné pre motoristov, ktorí jazdia menej a na kratšie vzdialenosti v priebehu celého roka. Ich nespornou výhodou je časová i finančná úspora, avšak vodič nesmie zabúdať, že ide o kompromisné riešenie, ktoré kombinuje letné a zimné plášte a má svoje obmedzenia," uvádza Magda Nagy, riaditeľka Divízie marketing spoločnosti Barum Continental s.r.o.