Opel vyrába autá od roku 1899. Za ten čas prešli obrovskou zmenou aj svetlá od sviečok až po moderné LED svetlá. Opel sa vo svojej histórii vyznačoval rýchlym zavádzaním moderných svetiel do cenovo dostupných áut.
Romantické svetlo sviečok à la “System Lutzmann”
Počiatky automobilového osvetlenia však boli dosť temné. To, čo je dnes bežné v cestnej premávke, bolo pred 120 rokmi nepredstaviteľné – vtedy pred vozidlom kráčala osoba s lampášom v ruke. Cieľom nebolo osvetľovať cestu, ale byť videný inými vozidlami a chodcami na ceste. Koncom 19. storočia Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” postúpil o krok ďalej. Síce tiež osvetľoval svoje okolie sviečkami, ale už nikto nemusel niesť lampáš. Sviečka bola zasunutá v rúrke v sklenenej schránke so zrkadlom na zadnej stene. Pružina počas horenia posúvala sviečku stále vyššie, aby bol jej plameň stále v rovnakej polohe a mohla optimálne osvetľovať cestu cez sklo. Bolo to jednoduché riešenie za malé náklady s veľkým efektom – skrátka, typický Opel.
Opel Kapitän – automobil, ktorý patrí svetu
Model Kapitän z roku 1938 bol jedným z prvých automobilov, ktoré sa rozlúčili s okrúhlymi reflektormi. Reflektory limuzíny Opel boli nielen plne integrované do blatníkov, ale mali aj šesťuholníkový tvar. Automobil pre každého, „automobil, ktorý patrí svetu“, podľa reklamného prospektu z roku 1938. Alebo ako ďalej uvádzal text Opel Kapitän „zostane mnoho rokov aktuálnym automobilom vďaka jeho moderným líniám a progresívnej konštrukcii“. V 60. rokoch dvadsiateho storočia sa tvar automobilových reflektorov stával čoraz viac hranatým. Opel udal trend v roku 1964 modelom Kapitän A, spolu s jeho sesterskými modelmi Admiral a Diplomat. Hranaté reflektory zvýrazňovali široký a plochý tvar karosérie.
V tejto línii pokračoval aj Opel GT v roku 1968, ktorý zapôsobil nielen svojím úplne novým dizajnom v profile fľaše Coca-Coly – legendárny športový automobil pre každého bol aj prvým nemeckým automobilom s vyklápacími reflektormi. Málokto mohol odolať šarmu týchto "spiacich očí". Pomocou páky na stredovej konzole vodič otočil reflektory o 180 stupňov okolo pozdĺžnej osi, ktoré sa tým vyklopili v prednej časti karosérie. Halogénové prídavné diaľkové reflektory v mriežke chladiča v nárazníku plnili aj funkciu parkovacích svetiel.
Viac svetla a lepšia viditeľnosť s xenónovými reflektormi
Opel Omega B bol prvým modelom od roku 1998 štandardne vybaveným xenónovými reflektormi. Tieto reflektory využívali namiesto žiaroviek výbojky, ktorých sklenená banka bola naplnená vzácnym plynom – xenónom. Oproti bežným halogénovým žiarovkám mali trojnásobnú intenzitu svetla, ktorá im poskytovala dlhší dosah a lepšie osvetlenie cesty. Okrem toho boli xenónové reflektory energeticky úspornejšie – mali o tretinu menšiu spotrebu elektrickej energie, o 40 percent menšie vyžarovanie tepla a dlhšiu prevádzkovú životnosť. Pre xenónové reflektory zákonodarca predpisoval dynamickú reguláciu dosahu, ktorá automaticky kompenzovala zmenu polohy karosérie – napríklad pri veľkom zaťažení vozidla alebo pri akcelerácii a brzdení. Výsledkom bolo rovnomernejšie osvetlenie cesty. Priekopnícku osvetľovaciu technológiu Opel vo svojich modeloch opäť sprístupnil širokému okruhu zákazníkov.
AFL pre každého v strednej triede
Opel bol prvým automobilovým výrobcom, ktorý zaviedol dynamické zákrutové svetlá a statické odbočovacie svetlá do strednej triedy. V roku 2003 ich dostali ako prvý Opel Vectra aj Opel Signum. Inovatívne adaptívne reflektory AFL (Adaptive Forward Lighting) po prvý raz kombinovali dynamické natáčacie zákrutové svetlá so statickými odbočovacími svetlami na osvetlenie križovatiek v uhle 90 stupňov. Ďalšou komfortnou funkciou reflektorov AFL bolo tzv. diaľničné svetlo: pri rýchlosti okolo 120 km/h a konštantnej jazde v priamom smere sa tlmené svetlá automaticky mierne zdvihli dohora, aby sa zlepšil výhľad vodiča do väčšej vzdialenosti. Štandardná dynamická regulácia dosahu znižovala riziko oslnenia protiidúcich vodičov.
V roku 2004 sa Opel Astra stal prvým kompaktným modelom vybaveným zákrutovými svetlami. V roku 2006 Opel zaviedol zákrutové a odbočovacie svetlá na báze bi-halogénových systémov do segmentu minivanov a malých automobilov v modeloch Meriva a Corsa. Ďalšia generácia reflektorov AFL+, využívajúca výkonné xenónové vývojky debutovala v roku 2008 v prvej generácii modelového radu Insignia. Rozdelenie svetla reflektorov sa s využitím komplexných regulačných algoritmov automaticky prispôsobovalo príslušnému profilu cesty a prevažujúcim vonkajším svetelným podmienkam. Reflektory modernej vlajkovej lode Opel mali až 9 osvetľovacích funkcií – mestské svetlá, svetlá pre oblasť s výskytom chodcov, mimomestské svetlá, diaľničné svetlá, svetlá do zlého počasia, statické odbočovacie svetlá, dynamické zákrutové svetlá, diaľkové svetlá a asistenta diaľkových svetiel. Ďalšou inováciou boli denné svetlá z LED, ktoré mali menšiu spotrebu elektrickej energie, a tým prispievali k zníženiu spotreby paliva oproti použitiu tlmených svetiel cez deň.
IntelliLux LED: jasné ako deň, no neoslňujúce
Prelomové reflektory IntelliLux LED matrix boli v aktuálnej generácii modelového radu Opel Astra zavedené v roku 2015. Vďaka značke Opel sa tak opäť raz technológia vyhradená pre luxusné automobily dostala do kompaktnej triedy. Reflektory bestsellera Opel tvorí 16 segmentov zo svietiacich diód LED – po 8 na každej strane vozidla – ktoré automaticky a kontinuálne adaptujú dosah svetelného lúča podľa momentálnej situácie v premávke a jednoducho „vyrezávajú“ protiidúce vozidlá a vozidlá idúce vpredu. Preto je efekt oslňovania minimány – pri vynikajúcom osvetlení cesty.
Princíp fungovania je jednoduchý: len čo vozidlo opustí obec, diaľkové svetlá sa automaticky zapnú – a ich dosah a rozloženie svetelných lúčov sa kontinuálne prispôsobujú podmienkam v premávke. Reflektory IntelliLux LED matrix sú nielen dostupné, ale aj vysoko sofistikované reflektory so svietiacimi diódami LED. Napríklad nie každý Opel Astra má zabudovaný navigačný systém, no reflektory IntelliLux musia mať informáciu, či vozidlo jazdí v obci alebo mimo obce. Na to slúži kombinácia informácií z kamery a rýchlomera. Keď rýchlosť jazdy prekročí 50 km/h, kamera kontroluje, kde sa vozidlo pohybuje. Na slabo osvetlených cestách alebo v tmavom prostredí sa automaticky prepnú diaľkové svetlá. Systém rozoznáva diaľnice a obce aj podľa verejného osvetlenia. V režime diaľničných svetiel je časť segmentov LED v ľavom reflektore trvalo deaktivovaná, aby nedochádzalo k oslňovaniu protiidúcich vodičov. Systém Opel je tak prvým osvetľovacím systémom LED matrix v sériovo vyrábanom automobile, ktorý sa kontinuálne prispôsobuje okolitým podmienkam bez toho, aby bol naviazaný na navigačný systém.
Eco-LED: výkonné a efektívne svetlá budúcnosti
Konštruktéri Opla sa usilujú nielen optimalizovať výhľad vodiča a redukovať oslnenie protiidúcich vodičov. Ďalším cieľom vývoja je znižovanie spotreby elektrickej energie pri zachovaní svetelného výkonu reflektorov. Kým jeden halogénový reflektor má spotrebu približne 72 W, reflektor LED Matrix v modelovom rade Astra spotrebuje iba 32 W. Keď Opel v budúcich modeloch zavedie svetlá Eco-LED, tie budú mať spotrebu iba 17 wattov na reflektor. To predstavuje úsporu energie 76 percent bez zníženia svetelného výkonu. Reflektory Eco-LED tak samotné znížia emisie CO2 o 0,7 g/km podľa metodiky WLTP.