Budúcnosť naftových motorov je neistá. Minulý rok klesol ich podiel na trhu s novými vozidlami o 7,9 percenta.
Posledné roky sú naftové motory čoraz viac zaznávané. Nepomohol im škandál okolo emisií, často sú vykresľované ako špinavé a veľkým klincom do ich rakvy je prístup politikov a presadzovanie ich postupného zákazu. Prejavuje sa to aj na ich predajoch v Európe. Podľa štatistík Jato Dynamics bolo v Európe v minulom roku zaregistrovaných o 7,9 percenta naftových vozidiel menej v porovnaní s rokom 2016. Benzínové autá pritom zaznamenali rast 10,9 % a vozidlá s alternatívnym pohonom zaznamenali rast predaja o 46,2 percenta. Podiel novoregistrovaných naftových áut síce na trhu klesá, ale stále je vyšší ako pred 17-timi rokmi.
Podiel naftových áut na celkových predajoch podľa jednotlivých rokov
Na Slovensku podiel nových naftových áut v porovnaní rokov 2016 a 2017 klesol o 3,8 %. Jediným trhom, kde zaznamenali naftové autá rast podielu na trhu, je Lotyšsko (+0,3%). Najhorší prepad zaznamenali naftové autá v posledných rokoch v Nórsku. V roku 2011 mali diesle podiel až 75 % zo všetkých predaných áut. V roku 2017 to bolo už iba 23%. Za všetkým je v tomto prípade silná podpora štátu pri kúpe elektromobilu.
Podiel nových naftových vozidiel na predajoch v jednotlivých krajinách v rokoch 2011-2017
Nóri však postupom času narazili na problém s elektromobilmi a plug-in hybridmi. Aj napriek masívnemu investovaniu do nabíjacej siete nemajú Nóri dostatok nabíjacích staníc pre enormne rýchlo rastúci počet elektrifikovaných vozidiel. Situácia dospela do štádia, keď Nórska asociácia elektrických vozidiel neodporúča nákup elektromobilu, ak si majiteľ nevystačí s domácim nabíjaním. Napriek tomu sa na základe posledného vývoja môže zdať, že naftovým a postupne aj celkovo spaľovacím motorom odzvonilo.
Nie celkom s tým súhlasí Mazda. Opiera sa o prieskum uskutočnený na vzorke 11 008 respondentov na kľúčových európskych trhoch. Podľa neho 58 % verí v množstvo inovácií a zlepšení benzínových a naftových motorov. Až 29 % opýtaných v Británii napríklad dúfa, že naftové vozidlá budú existovať aj ďalej. Mazda je v mnohých smeroch odlišná od “hlavného prúdu“ automobiliek, Nepodlieha módnym trendom, ale ide za svojou víziou. Platilo to aj v nedávnej minulosti, keď sa ako jedna z mála automobiliek vyhla zmenšovaniu objemu motorov. V tomto prípade platí, že ak európske štáty skutočne plánujú v horizonte 10 až 20 rokov úplne zakázať spaľovacie motory, tak Mazde jej vízia nepomôže. Zákazy ako také nie sú podľa nás správne riešenie. Ak chceme tlačiť na zníženie znečisťovania planéty, tak by sa malo pozerať na problematiku komplexne. Do vplyvu na životné prostredie preto treba zarátať aj emisie, vznikajúce pri výrobe paliva a vozidiel. Rovnako treba prihliadať aj na ich životnosť.