Autosuv.sk

Ostatné

Pretekárska história Mercedesu siaha do roku 1894 (dobové fotky)

Vznik motoristického športu pred 125 rokmi bol od samého začiatku úzko spojený so značkou Mercedes-Benz.
Pretekárska história Mercedesu siaha do roku 1894 (dobové fotky)

Vznik motoristického športu pred 125 rokmi bol od samého začiatku úzko spojený so značkou Mercedes-Benz.

Kto zvíťazí v pretekoch vodičov a automobilov? Táto otázka sa nachádza už v základnej podstate všetkých strhujúcich pretekov. Mercedes stál prvýkrát pri "odpovedi na ňu" už v roku 1894. Bola to súťažná jazda automobilov z Paríža do mesta Rouen, ktorá sa uskutočnila 22. júla 1894. Vtedy, teda pred 125 rokmi, sa začala písať aj história motoristického športu v podaní značky Mercedes-Benz: prvú cenu získali vozidlá s motormi Daimler od výrobcov Panhard & Levassor a Peugeot, vozidlo Benz Émila Rogera so sedadlami umiestnenými oproti sebe získalo piatu cenu.

Prvým v cieli pretekov z Paríža do Rouenu bol po 5 hodinách a 40 minútach parný traktor De Dion-Bouton grófa Julesa-Alberta de Dion s jednoosovým prívesom pre cestujúcich. Vozidlo však nespĺňalo všetky súťažné podmienky. Hlavnú cenu Prix du Petit Journal vo výške 5 000 frankov si preto rozdelili výrobcovia Peugeot a Panhard & Levassor. Do cieľa v Rouen dorazili niekoľko minút po vozidle de Dion a so svojimi štvormiestnymi automobilmi optimálne splnili podmienky súťaže. Obe vozidlá poháňal dvojvalcový vidlicový motor s výkonom približne 2,6 kW (3,5 k), ktorý na základe licencie skonštruovali výrobcovia Panhard & Levassor.

Vznik nového športu sprevádzal obrovský záujem divákov, mimoriadne pozitívne ohlasy médií a automobil sa stal synonymom nového druhu dopravy. Na trase z Paríža do Bordeaux sa už v roku 1895 uskutočnili prvé moderné automobilové preteky, pri ktorých záležalo iba na rýchlosti. Priemerná rýchlosť počas pretekov Paríž – Rouen (1894) dosahovala 21 km/h, pri pretekoch Paríž – Bordeaux v roku 1899 už 48,2 km/h.

Hlavné body v 125-ročnej histórii motoristického športu v podaní Mercedesu:

· V roku 1901 sa z motoristického športu zrodilo meno značky Mercedes, najmä v priebehu pretekárskeho týždňa v Nice, keď dominovalo vozidlo Mercedes s výkonom 35 k.

· V roku 1908 zvíťazil Christian Lautenschlager s vozidlom Mercedes nad dvoma pretekárskymi vozidlami Benz vo Veľkej cene Francúzska v Dieppe.

· V roku 1914 oslavoval tím Mercedes trojnásobné víťazstvo vo Veľkej cene Francúzska v Lyone.

· Počas éry prvých strieborných šípov Mercedes-Benz (1934 až 1939) značka zo Stuttgartu zvíťazila v ďalších Veľkých cenách Francúzska v rokoch 1935 a 1938 (Reims) a Veľkých cenách Pau v rokoch 1938 a 1939.

· V roku 1952, keď značka Mercedes-Benz opätovne vstúpila do pretekárskeho športu po druhej svetovej vojne, pretekárske vozidlo 300 SL (W 194) zvíťazilo v 24-hodinových pretekoch Le Mans.

· Rok 1954 bol rokom dvojnásobného víťazstva nového pretekárskeho vozidla Formuly 1 W 196 R vo Veľkej cene Francúzska, ktoré bolo symbolom návratu strieborného šípu do športového sveta Veľkej ceny.

· Pred 30 rokmi zvíťazila značka Mercedes-Benz na 24-hodinových pretekoch Le Mans s obdivuhodným dvojitým víťazstvom pre vozidlo Sauber-Mercedes C 9.

· Veľkú cenu Francúzska Formuly 1 v roku 2019 vyhral pretekár značky Mercedes-AMG, Lewis Hamilton, pred tímovým kolegom Valtterim Bottasom.

Prvé automobilové preteky z Paríža do Rouen, 22. júla 1894. Vozidlo Peugeot Alberta Lemaîtra (štartovacie číslo 65), na ľavom zadnom sedadle sedí Adolphe Clément. Vozidlo Peugeot, s motorom vyrobeným na základe licencie Daimler, prišlo do cieľa na druhom mieste ako prvé vozidlo so spaľovacím motorom a spolu s tímom Panhard & Levassor získalo prvú cenu.

Dvojvalcový vidlicový motor Daimler, 1889. Obrázok zo štúdia.

Vozidlo Benz s protiľahlými sedadlami, výrobné obdobie 1893 až 1899. Vďaka konštrukcii funkčného riadenia s otočnými strmeňmi sa pre Benz od roku 1893 otvorila cesta k štvorkolesovým vozidlám. Prvými vozidlami s novým riadením sú model Victoria a model s protiľahlými sedadlami.


Pri príležitosti prvých automobilových pretekov sveta z Paríža do Rouen 22. júla 1894, na trase dlhej viac ako 126 km, získali vozidlá s motormi Daimler prvú cenu. Aj vozidlo Benz dosiahlo úspech a bolo poctené piatou cenou.

Veľká cena Francúzska, 3. júl 1938. Trojnásobné víťazstvo pre pretekárske vozidlo Mercedes-Benz W 154 s objemom 3 litre. Manfred von Brauchitsch prechádza cieľovou čiarou ako prvý, nasledujú ho Rudolf Caracciola a Hermann Lang.

Veľká cena Francúzska na pretekárskom okruhu pri Dieppe, 7. júl 1908. Christian Lautenschlager (štartovacie číslo 35), ktorý sa neskôr stal víťazom, s pretekárskym vozidlom Veľkej ceny Mercedes s výkonom 140 k po prejdení váhami.

24-hodinové preteky Le Mans, 13./14. júna 1952. Krátko po štarte sa vodiči zo svojich označených miest rozbehli k vozidlám. V popredí je dvojnásobný víťaz s pretekárskym vozidlom Mercedes-Benz 300 SL. Druhé miesto so štartovacím číslom  20: Theo Helfrich/Helmut Niedermayr. Víťaz so štartovacím číslom 21: Hermann Lang/Fritz Riess

Veľká cena Francúzska pri Lyone, 4. júl 1914. Christian Lautenschlager (štartovacie číslo 28, v popredí), Louis Wagner a Otto Salzer po viac ako siedmich hodinách dosiahli triumfálne trojnásobné víťazstvo pre tím Mercedes.

Pri jazde z Paríža do Rouen 22. júla 1894, zameranej na spoľahlivosť, sa osvedčili vozidlá Panhard & Levassor s dvojvalcovým vidlicovým motorom Daimler. Francúzsky výrobca spolu s Peugeotom získal prvú cenu v pretekoch.

Automobil Panhard & Levassor s motorom Daimler na prvých automobilových pretekoch medzi Parížom Rouenom 22. júla 1894.

Prvé automobilové preteky z Paríža do Rouen, 22. júl 1894. Paul Panhard na vozidle Panhard & Levassor s motorom Daimler. Vozidlo so štartovacím číslom 13 dorazilo do cieľa ako štvrté, Panhard & Levassor spolu s Peugeotom získalo prvú cenu.

24-hodinové preteky Le Mans, 10./11. júna 1989. Športové vozidlá Sauber-Mercedes skupiny C C 9 oslavujú dvojnásobné víťazstvo a piate miesto. S priemernou rýchlosťou 219,990 km/h po 5 265,115 kilometroch zvíťazilo štartovacie číslo 63 s posádkou Jochen Mass/Manuel Reuter/Stanley Dickens pred štartovacím číslom 61 s posádkou Mauro Baldi/Kenny Acheson/Gianfranco Brancatelli. Štartovacie číslo 62 s posádkou Jean-Louis Schlesser/Jean-Pierre Jabouille/Alain Cudini obsadilo piate miesto.

Prvé automobilové preteky z Paríža do Rouen, 22. júl 1894: Émile Roger, prvý zahraničný obchodný partner predaja pre vozidlá Benz, prichádza do cieľa na 14. mieste s vozidlom Benz s protiľahlými sedadlami s výkonom 2,2 kW (3 k) a získava piatu cenu. Kresba Hansa Lisku z roku 1960.

Pretekársky týždeň v Nice, 25. až 29. marec 1901. Mercedes 35 PS, baróna Henriho de Rothschild, počas horských pretekov Nice – La Turbie, 29. marec 1901. Za volantom sedí víťazný závodný vodič Wilhelm Werner, ktorý sa neskôr stal vodičom nemeckého cisára.

Dvojvalcový vidlicový motor Daimler, prezentácia Mercedes-Benz Classic Insight s názvom 125 rokov motoristického športu v Silverstone, Anglicko, 4. a 5. apríla 2019.

Veľká cena Francúzska v roku 2019 na okruhu Circuit Paul Ricard, 23. jún 2019. Lewis Hamilton vyhráva preteky na vozidle Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ pred tímovým kolegom Valtterim Bottasom. Je to už ôsme víťazstvo za sebou pre strieborný šíp od prvých pretekov majstrovstiev sveta Formuly 1 2019. K týmto víťazstvám patrí šesť dvojitých víťazstiev.

Veľká cena Francúzska v Reims, 4. júl 1954. Dvojnásobné víťazstvo za sebou: Juan Manuel Fangio (štartovacie číslo 18) a Karl Kling (štartovacie číslo 20), obaja na pretekárskom vozidle Formuly 1 W 196 R s aerodynamickou karosériou.

Tagy

Pokračovať v čítaní