Autosuv.sk

Ostatné

Prevetral som hadraplán na zraze Velorexov na Táloch (píše Marian Bazala)

„Roztlačíme, podpálime??“ Nie!! Zahájil som zložitý postup štartovania podobne, ako pri štarte raketoplánu. Potiahol a postláčal som kopu páčok v presne stanovenom poradí a hneď na prvý pokus motor zavrčal. „To kukáte ....“ Chalani stiahli chvosty a išli radšej predávať
Prevetral som hadraplán na zraze Velorexov na Táloch (píše Marian Bazala)

„Roztlačíme, podpálime??“ Nie!! Zahájil som zložitý postup štartovania podobne, ako pri štarte raketoplánu. Potiahol a postláčal som kopu páčok v presne stanovenom poradí a hneď na prvý pokus motor zavrčal. „To kukáte ....“ Chalani stiahli chvosty a išli radšej predávať Citroeny.

Už som mal dosť chrómovaných lešteniek na veteránskych akciách, už sa mi nechcelo počúvať: „Ja mám dvojvalec, ja štvorvalec, ja osemvalec a ja dvanásťvalec“. Tak nastal čas na zmenu, prihlásil som sa na tradičný medzinárodný zraz Velorexov na Táloch. Tu sme mali všetci rovnaký počet valcov - 2. Rozdiel bol len, či sme koženú karosériu leštili diavou alebo sprejom. Ale najprv bolo treba oživiť môjho starého parťáka. Cez víkend som nabil baterku a v pondelok pred zrazom nastala očakávaná chvíľka. Chalani v servise, kde slúži "Veloš" ako ozdoba autosalónu, pindali: „Roztlačíme, podpálime??“ Nie!! Zahájil som zložitý postup štartovania podobne, ako pri štarte raketoplánu. Potiahol a postláčal som kopu páčok v presne stanovenom poradí a hneď na prvý pokus motor zavrčal. „To kukáte vy.....“ Chalani stiahli chvosty a išli radšej predávať Citroeny.

Vymeniť benzín za nový bez tej hnusnej repky, šupnúť do 100-oktánového benzínu najkvalitnejší olej Castrol, aby mazal, ale nedymil. Ešte si pripomenúť, ako sa to čudo ovláda, lebo niektoré ovládacie prvky pracujú inak ako na bežnej leštenke. Volant nie je na presné riadenie, ale len na stanovenie približného smeru. Veloš si už vyberie, kadiaľ sa mu ľahšie pôjde. Meter sem, meter tam. Pedál brzdy slúži na spomalenie, nie však na prudké brzdenie, a keď si nenamastíte brzdové lanká, tak vám zostanú brzdy zaseknuté v polohe brzdenia. A to nepíšem o perovaní a štartovaní. Je to kumšt, šoférovať taký úžasný stroj. Ako to zvládli invalidi, to nechápem. Keďže môj Veloš ide 8O-kou len za podpory vetra, alebo dole prudkým kopcom, po R1 som nemohol, tak som ho šupol na vozík, a ako nevestu na sobáš som si ho viezol pod Chopok.

Zraz Velorexov na Táloch 2019 -1 (25 obrázkov v galérii)

V piatok sa "prdlavkári" pozliezali z troch krajín. Prišli z Moravy a dve posádky dokonca z Maďarska. A zábava sa môže začať. Okolo tretej vyrážame od hostelu z Tálov smer úzkokoľajná železnica v Čiernom Balogu. Máme prístup aj do dielne a kukáme a kukáme na staré koľaje a mašinky. „Nech nás para tlačí“ - je heslo na tričku nášho sprievodcu, ktorý ako keby vypadol z filmu o Járovi Cimrmanovi. Už sme len čakali na známu vetu, že Cimrman bol výpravcom v Balogu, ale práve teraz odišiel. Stretnutie bolo veselé a veľmi poučné, sadáme do rakiev pre mrzákov, ako sa Velošom nadávalo za čias socializmu. Ešte zmrzlina v Brezne a už sme leteli  hore dolinou, lebo sme sa dozvedeli, že nás hore na grile čaká bravčová krkovička a klobáska.

Šéf zrazu  Peter Zábojník  vytiahol "horehronský dron", čiže vysoký  rebrík – dvoják. Leziem hore, niekoľko cvak-cvak a utekám ku grilu, aby mi všetko nezožrali. V sobotu ráno je budíček, o 8:00 už musíme ískať, mastiť a hladkať našich krásavcov, o 8:30 nás čaká tvrdá zaberačka.

Zraz Velorexov na Táloch 2019 -2 (25 obrázkov v galérii)

Rýchlostná skúška Tále - horský hotel Srdiečko. Štartujeme, Veloš pozná len jednu polohu pedálu plynu - "plný gas". Letím na 4-ke, postupne spomaľujem na 3-ku a nakoniec sa vlečiem na 2-ke. Hore sa mi zasekáva šupátko karburátora na plný plyn a Veloš nechce skapať, nakoniec zdochol, až  keď som mu priškrtil benzín. Hurá, nikto ma nepredbehol, nebol som posledný, len predposledný! Ak schudnem, budem lepší!! Pekne sa mu poďakujem a pohladkám ho, sľúbim mu, že to bolo najprudšie stúpanie, ktorým ho dnes potrápim, ale to bol krutý omyl, nevedel som, čo nás ešte čaká. Najrýchlejší bol Peter Horvath zo Spiša. Ešte skupinová fotka na záver, ale kompozícia sa mi nepáči, chcem, aby účastníci zájazdu vyšliapali tak pol kilometra po zjazdovke. To by bola kompozícia, a nie takto zblízka. Odmietajú, tak tu máte túto. Hurá, bez motorov, len za vrčania reťazí od zadného kolesa, sa rútime dole kopcom. Na Táloch odbočujeme doprava a cez horu po horskej ceste mierime ku krpáčovskému pamätníku parašutistom. Na lúke sme sa krásne rozostavili, to bola paráda! Len niekoľko nemenovaných občanov z "krásavice na Dunaji" malo pindy: „A to si tu zabudli partizáni??? Alebo to zhodili Rusi na padákoch?“

Zraz Velorexov na Táloch 2019 -3 (33 obrázkov v galérii)

Idylka sa skončila a hurá na hlavný bod programu, a tým je návšteva Kališťa, kde Nemci tesne pred koncom 2. svetovej vojny vypálili celú dedinu a povraždili obyvateľov. Smutná história. Do Kališta sa da dostať buď pešo za 6 hodín alebo prudkou a rozbitou horskou cestičkou. Tu dostali naši krásavci pekne po papuli. Jama-nejama, cesta prudká, ale nejako sme sa vyštverali hore. Cestou sme predbiehali účastníkov pretekov na horských bicykloch - Donovalský drapák. Chudáci športovci, miesto zdravého horského vzduchu sa nadýchali našich voňavých výfukov. Jurajovi Ondrejkovi nejako ubehlo pri dávkovaní oleja do benzínu a za jeho modrým handrákom bolo dymu ako v Kursku za tankami T 34. Pracovník múzea SNP nám porozprával smutnú históriu Kališťa. Do konca vojny bolo niekoľko dní a tu sa fašisti pomstili na bezbrannom obyvateľstve.

Je doba obeda, ale kde sa tu v horách najesť? Jednoducho. Prichádza auto s proviantom, zapaľujeme oheň, v prístrešku sa objavuje kýbeľ špekáčikov a kopa slaninky. Ak chceš jesť, musíš si opiecť svoju  dobrôtku. Ako dezert dostávame super sladučký melón. Nažrali sme sa do prasknutia, spomíname na pionierske tábory a je nám pekne ťažko na bruchu. Hurá, ideme dole! Nadskakujem po ceste dole ako opica na gumičke, čo predávali v minulosti pri kolotočoch. Ak je na ceste väčšia diera, nie je možnosť sa jej vyhnúť. Ak sa ti to podarí prednými, tak zadné koleso ju istotne trafí. Smer Brezno, tu je čas na súťaž Concours d' Elegance.

Zraz Velorexov na Táloch 2019 -4 (24 obrázkov v galérii)

Ale ktorý Veloš je krajší? Veď sú všetky, ako by ich jedna mater mala, sú rovnako krásne a všetky rovnako milujeme, tak vyhrávame všetci. O 16. hodine začína popŕchať a hore v hosteli zapaľujú gril, tak  Peter zavelí: „Pome na stroje!“ Rútime sa hore dolinou, v Bystrej na kruhovom fotím, ale len pokiaľ nejde Juraj Ondrejka. Po jeho prejazde je dym, veľký Canon odmieta zaostrovať. Nevadí, grilovačka a dobrá nálada to nahradia. Večer klasika - hudba, zábava. A to je to najlepšie, keď sa stretnú rovnako šibnutí veteránisti. Nikto sa nevyťahuje, "vsjo rovno".

Nedeľa, koniec zrazu, ale ešte pred koncom nás Peter zavedie do hutníckeho skanzenu. Expozícia ešte nie je otvorená, ale my sme výnimka. Všetko sa nám páči. Rozprávke je koniec a pomaly sa rozlietame dymiť a smrdieť do našich domovov. Zlet hadrákov sa podaril, nebanujem, bolo super, hadrák aj moja chrbtica to vydržali!!!

Tagy

Pokračovať v čítaní