V Bratislave dnes nad 10 stupňov, na zvyšku Slovenska už tiež po snehu nie je takmer chýru ani slychu. Motoristi sa pomaly začínajú pohrávať s myšlienkou vymeniť pneumatiky. Ak máte svoje gumy na dvoch rôznych sadách, môžete tak urobiť doma a ušetriť celkom slušnú sumu. Sú však isté veci, ktoré nesmiete zanedbať, inak hrozí z dlhodobého hľadiska problém alebo nutná oprava. Prečítajte si najčastejšie chyby, ktorým sa určite treba vyhnúť.
Nepovoľujete skrutky na zemi
Táto chyba je tak elementárna, že na ňu mnohí zabúdajú. Za každých okolností povoľujte skrutky ešte na zemi. Pri ich otáčaní totiž potrebujete podstatne väčšiu silu, a tá by mohla vaše auto nepekne rozkývať a v najhoršom prípade až zhodiť zo zdviháka.
Nepoužívate správne náradie
Ak vymieňate pneumatiky dvakrát ročne, je úplne prirodzené, že do špeciálnych kľúčov a zdvihákov nechcete investovať. Zdvihák nie je až taký problém. Ten je robený na mieru každému autu a pokiaľ ho používate na rovnom podklade, všetko je v poriadku. Mali by ste si však zaobstarať momentový kľúč. Ten zo sady na výmenu je krátky, a tak potrebujete oveľa väčšiu silu na narábanie s ním. Navyše, pri zaťahovaní takým kľúčom nemusíte dobre odhadnúť moment. Je dôležité, aby ste koleso zatiahli dostatočne, no nie príliš. Ak sa totiž ocitnete na ceste s defektom a extrémne pritiahnutým kolesom, o zábavu pri jeho výmene máte postarané. Nehovoriac o tom, že skrutka sa môže zlomiť. Momentový kľúč predíde aj jednému aj druhému extrému.
Nekontrolujete zdvihák
Bežné zdviháky zo sady na výmenu kolesa musia v ráme auta sedieť ako viete čo na šerbeľ. Ak ho zle nasadíte, špeciálne na nerovnom povrchu sa môže vyšmyknúť a práve v tom najhoršom momente poslať jednu stranu auta nepekne k zemi. Nielen, že riskujete poškodenie neobutej nápravy, ale dávať auto naspäť na zdvihák je potom extrémne náročné. Zdvihák treba počas zdvíhania skontrolovať viackrát.
Neskontrolujete koleso
Povolili ste staré koleso, správne ste použili zdvihák, vo vzduchu ste odmontovali skrutky a koleso ste zložili. Teraz je načase nasadiť nové. Aj to však musíte pred obúvaním skontrolovať. Pol roka je dlhá doba a špeciálne v zimných mesiacoch môže na gumu pôsobiť deštruktívne. Určite skontrolujte, či sa na pneumatike nenachádzajú praskliny, trhliny alebo iné chyby, ktoré by neskôr mohli spôsobiť problémy. Takisto nezabudnite odsledovať aj hĺbku dezénu, ktorá je predpísaná zákonom. Na záver pred nasadzovaním kolesa sa uistite, že ho vkladáte správnym smerom. Väčšina kolies má iba jeden smer odvaľovania, ktorý sa musí dodržať. Je vyjadrený šípkou.
Jazdíte s nízkym tlakom
Nízky tlak v pneumatikách už síce nesúvisí priamo s prezúvaním, no môže súvisieť so zvýšenou spotrebou, opotrebením pneumatík a bezpečnosťou. Po každej výmene pneumatík by vaša prvá cesta mala smerovať priamo na čerpaciu stanicu, kde by ste mali skontrolovať tlak. Za pol roka môže aj ten najlepší ventil čo to popustiť a vy sa len budete čudovať, prečo sa vašč auto správa tak divne.
Ignorujete maličkosti
Správa sa vaše auto po výmene kolies inak? Nepodceňte to. Iste, je prirodzené, že ak máte na zimu menší rozmer diskov ako na leto, zmenu pocítite. Na mysli však máme neobvyklé zmeny v správaní. Napríklad vibrujúci volant alebo zvláštne trasenie pri jazde v konkrétnych rýchlostiach. Tieto problémy nesmiete ignorovať, pretože si vyžadujú návštevu pneuservisu. Tam vám za pár eur spravia vyváženie kolies a vaše auto bude môcť jazdiť ďalej. Ak by ste totiž tento problém ignorovali, odniesť si to môžu ramená a ložiská, čo je podstatne nákladnejší špás.