BMW pristupuje k zmenám veľmi konzervatívne, inak tomu nebolo ani v prípade modelov radu 4.
BMW už roky tlačí do popredia svoj marketingový slogan “radosť z jazdy“ a vo väčšine jeho modelov zodpovedá realite. Prispieva k tomu pocit z riadenia, pohodlie a v mnohých prípadoch aj druhá športová tvár auta. Akousi nadstavbou, zameranou na štýl a exkluzivitu, sú nie až tak dávno vytvorené triedy 2, 4 a 6. My sme cestou z Mníchova do Berchtesgadenu vyskúšali vozidlá s číslicou 4 na začiatku označenia. Bavorská automobilka nám predviedla inovované modely, konkrétne kabriolet 430i a kupé 440i.
BMW modernizovalo vozidlá radu 4 (26 obrázkov v galérii)
Modernizácia priniesla niekoľko kozmetických úprav. Prejavilo sa to na prednom a zadnom nárazníku, ale aj na svetlách, ktoré si dizajnéri požičali z konceptu 4 Series Coupe (2013). Do ponuky pribudla dvojica nových farieb – Sunset Orange a Snapper Rocks Blue. Najmä druhá menovaná upúta pohľad okoloidúcich.
Vo vnútri nás BMW neprekvapilo. Drží sa svojho štýlu a prináša novinky, ktoré už poznáme z iných modelov značky. Jednou z nich je multifunkčný panel pred vodičom namiesto klasických “budíkov“. Dizajnéri sa aj napriek digitálnemu riešeniu rozhodli zachovať jeho analógový charakter.
Mierne upravený športový volant, nové a krajšie dvojité prešívanie a viacero nových dekórov je už len akousi povinnou jazdou automobilky v rámci zmien pri snahe o omladenie modelu. Nemecká automobilka vo všeobecnosti neprináša výrazné zmeny svojich áut a v prípade radu 4 je to plne pochopiteľné vzhľadom k výborným predajným číslam.
Chcete urobiť novinárom na prezentácii radosť z jazdy? Tak pripravte pre nich výlučne benzínové motory. Ako prvý sme mali možnosť vyskúšať kabriolet 430i. Za týmto označením sa skrýva prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l (ešte nedávno sa toto označenie používalo pre objemnejší šesťvalec).
Motor, spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou, vynikal svojím odhlučnením. Počas prvých kilometrov sme v premávke nemali priestor na využitie jeho potenciálu. Kabrioletu pokojné tempo vyslovene svedčí, pretože ostáva komfortný a príjemne ovládateľný. Na kvalitných nemeckých cestách sa na tom nič nezmenilo ani po zvýšení tempa. Skúsenosť z našich ciest nám však hovorí, že za verziou kupé zaostáva v ovládateľnosti na rozbitých cestách a v zákrutách znesie o niečo menšie tempo. Po zvýšení obrátok nás svojím zvukom prebral aj štvorvalcový motor. Nie, nejde o vrcholný športový zážitok, ale svojím výkonom aj zvukom predčil naše očakávania.
Vzhľadom na zhoršujúce sa počasie sme si nevyskúšali jazdu bez strechy. Jej efektné sklopenie navyše podľa nás pokazí dizajn auta. Pomerne masívne auto zrazu stratí svoje proporcie a už nepôsobí tak vyvážene, aj preto preferujeme verziu kupé.
Benzínový šesťvalec (440i) pod kapotou z neho už robí veľmi slušnú strelu. Využívanie potenciálu motora šoféra ľahko zmení na sponzora dopravnej polície. Provokuje ho k tomu aj minimálne o triedu krajší zvuk, ktorý si rozhodne nepomýlite s duniacim autom miestnych tunerov. S rastúcimi otáčkami je zvuk čoraz ostrejší, športovejší. Silnejšia motorizácia sa určite hodí práve do kupé, ktoré je ovládateľnejšie. Vplyv na to má nižšia hmotnosť vozidla (vďaka chýbajúcemu mechanizmu na sklápanie strechy), ale aj nanovo vyladený podvozok.
Hoci bolo skúšané BMW obuté do zimných pneumatík, reakcie auta na zatočenie volantu boli okamžité. S pribúdajúcou nadmorskou výškou sa na cestách objavil sneh. Pri predbiehaní a prejazde častí vozovky s nahrnutým snehom si vozidlo so zadným náhonom držalo smerovú stabilitu. Žiadne rúčkovanie na volante a vyrovnávanie šmyku tak nebolo nutné. Spôsoboval to stabilizačný systém, ktorý výrazne krotil auto, až šofér niekedy strácal pojem o skutočných podmienkach na ceste. Samotné zásahy stabilizačného systému neboli nejako výrazne citeľné, skôr sa to prejavilo obmedzením výkonu po pritlačení na plyn. V zákrutách si kupé držalo neutrálne správanie a až po prepnutí do režimu Sport + na výjazdoch pod plynom jemne zavrtelo zadkom.
Záver
Modernizácia modelov radu 4 neznamená revolúciu. BMW v súlade so svojím prístupom v posledných rokoch pristúpilo k zmenám konzervatívne. Z dvojice testovaných vozidiel nás viac oslovilo kupé pre lepšiu motorizáciu (tú si však možno objednať aj do kabrioletu) a hlavne pre lepšiu ovládateľnosť, na ktorú v redakcii kladieme dôraz.
Kombináciu typu karosérie a motora zvolili predstavitelia automobilky počas prvej jazdy správne. Kabriolet je síce určený pre jazdu s vetrom vo vlasoch, ale pokojnú a v nízkych rýchlostiach. Môžete nám veriť, otvorená strecha prestane pri diaľničnej rýchlosti väčšinu posádky rýchlo baviť. Na druhej strane kupé je dravejšie a podvozkovo rýchlejšie, preto nám k nemu pasuje výkonnejší šesťvalec. Aj v tomto prípade poskytujú obe vozidlá radosť z jazdy, ale každé vlastným spôsobom.
Tretím v rodine vozidiel radu 4 je Grand Coupe. Jeho vynovená verzia sa objaví na cestách až v lete a podľa očakávania v predajnosti predbehne kupé aj kabriolet. Spája v sebe totiž dva svety. Štýlový vzhľad vozidiel radu 4 a praktické vlastnosti BMW radu 3.
Technické parametre
Model | BMW 430i kabriolet | BMW 440i kupé |
Motor | prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1998 cm3 | prepĺňaný benzínový šesťvalec s objemom 2998 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 185(252)/5200 | 240(326)/5500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350/1450-4800 | 450/1380-5000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/8 | automat/8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 6,4 | 5,2 |
Spotreba (l/100km) | 6,6 | 7,7 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1785/460 | 1615/520 |
Objem batožinového priestoru (l) | 370 | 445 |
Rázvor náprav/dĺžka/šírka/výška (mm) | 2810/4610/1825/1384 | 2810/4640/1825/1377 |