Pekný, rýchly v zákrutách a zároveň celkom komfortný. Tak by sa dali zhrnúť naše dojmy z prvých jázd na novom Forde Focus.
Ford Focus patrí medzi rodinné striebro, minimálne, ak sa pozrieme na európske modely Fordu. Zaujal hneď, ako sa niekedy v roku 1998 objavil na cestách. Za ten čas prešiel niekoľkokrát výmenou generácií a dnes sme už mohli vyskúšať v poradí štvrtú generáciu. Na tlačovej konferencii pri príležitosti prvých testovacích jázd nám však viac ako samotnú históriu zdôrazňovali, že pri novom Focuse začínal tím dizajnérov s čistým hárkom papiera a Ford Focus je od základu nový. Či už sa chceli "Forďáci" dištancovať od dosluhujúceho modelu, alebo chceli zdôrazniť, že nový je x-krát lepší, nie je podstatné. Štvrtá generácia je na svete a vyzerá dobre.
Nájsť na novom Focuse niečo prebraté z iných automobiliek nie je až tak ťažké. Nie je to prekvapujúce, veď prísť s niečim originálnym pri dnešnom množstve áut znamená uletieť niekam úplne mimo. Dizajnéri vo finále spojili jednotlivé časti do sympatického celku a na nás najviac zapôsobilá modrá ST Line verzia. Okamžite sme ju chceli vyskúšať, no nakoniec sa nám ušlo červené kombi, ale tiež ST-Line kombinujúci trojvalec 1,5 l EcoBoost a manuálnu prevodovku. K automatu sme sa žiaľ nedostali, ale podľa reakcie viacerých kolegov sme o nič neprišli. Určite nie na úzkych zakrútených cestičkách v okolí francúzskeho mesta Nice, ktoré doslova vyzývali k rýchlej jazde.
Červená kombi verzia s prázdnym kufrom nám rýchlo ukázala svoje prednosti. Donútiť ju ku šmýkaniu predku von zo zákruty nebolo jednoduché. Pre tento prípad to treba výrazne prehnať s nájazdovou rýchlosťou do poriadne zavretej zákruty. Ak sme sa vyhli takémuto extrému, tak predok poslúchal a ochotne triafal požadovanú stopu. V zákrutách sa ako prvá naklonila zadná časť, ktorá doslova sadla k zemi, ale neodskočila. Takéto správanie bolo vítané, pretože naklonený zadok akoby dorovnával balans auta a predchádzal nedotáčavému šmyku. Krásne sa to ukázalo pri prejazde rýchlych vláseniek. Časté striedanie smeru v rýchlom slede naklápalo zadok do strán a dotočilo vozidlo do zákruty. Na prvý pohľad sa mohlo zdať, že ide o začínajúci šmyk, ale následne ostali zadné kolesá zarezané do asfaltu a zadnú časť nešmyklo do strany. Pri prehadzovaní zadku z jednej strany na druhú využívalo auto vlastnú hmotnosť vo svoj prospech a výsledkom bolo neutrálne správanie.
Pri takejto jazde by sme uvítali tuhšie riadenie, ale nemôžeme ho Focusu pripočítať do kolónky "mínusiek". Pre bežnú rodinnú jazdu je totiž nastavené akurát, a teda skôr komfortne. Pár kilometrov sme absolvovali aj na hatchbacku. Kratší zadok, menší kufor a inak osadené pruženie zadnej nápravy sa v zákrutách prejavili. Menej sme cítili nakláňanie zadnej časti. Subjektívne sa nám viac páčili reakcie kombi verzie v zákrutách, lebo sme správanie auta asi o chlp viac precítili. Rozdiely však neboli zásadné a hatchback je v konečnom účtovaní asi predsa len o niečo rýchlejší.
Ford Focus ST-Line hatchback (prvá jazda Nice) (23 obrázkov v galérii)
Trojvalcový motor 1,5 EcoBoost ponúkal veľmi slušnú dynamiku a hlavne málokedy dával tušiť, že má o valec menej. Keď sme presadli do Focusu s menším trojvalcom 1,0 EcoBoost, tak sme okamžite zbadali rozdiel v kultúre prejavu. Menší motor mal drsnejší zvuk, o niečo horšie utlmené vibrácie a častejšie "ukazoval" svoj trojvalcový pôvod. Pri vyrovnanej jazde bol dobre utlmený. Objemnejší motor sa prezradil zvukom trojvalca až vo vyšších otáčkach pri požadovaní maximálneho výkonu. Pri pokojnej jazde navyše odpája jeden valec a prišli chvíle, keď sme spomalili a jazdili iba na dva valce. Dobrou správou je, že pripojenie a odpojenie valca posádka ani šofér nezaznamená.
Medzi pozitíva musíme zaradiť aj chod radiacej páky. Nie je tuhý ako v športových autách, radiaca páka chodí vo svojich dráhach ľahko a zároveň presne. Výsledkom bolo, že zvolený prevodový stupeň sme trafili vždy aj pri snahe o veľmi rýchle preradenie. Chvíľu sme si zvykali na chod brzdového pedálu. Vylepšené elektrické brzdy majú viac vzdialené platničky od kotúčov, keďže sú schopné rýchlejšej reakcie. V praxi to prináša menšie straty nechceným trením platničiek o kotúč a elektronika zas pomáha brzdám rýchlejšie reagovať na stlačenie pedála. Dávkovanie brzdnej sily nebolo úplne v súlade s našimi predstavami, keď sa brzdný účinok podľa nás až príliš rýchlo menil vzhľadom na malé stlačenie pedála. Niekedy preto auto brzdilo intenzívnejšie, ako šofér plánoval. Ide však len o otázku zvyku.
Vnútrajšok Focusu sa oproti minulosti zmenil. Dotykový displej "vyplával" na palubnú dosku, ktorá je teraz horizontálne členená. Menej tlačidiel a prehľadné usporiadanie berieme ako pozitívum. Celkový vzhľad nebol pre nás prekvapením, keďže Ford do veľkej miery skopíroval interiér Fiesty. Platí to aj pre analógový prístrojový panel. Klasické budíky máme radi a medzi nimi našiel miesto aj menší displej. Dnešný štandard však neprekonáva a žiadne zobrazenie rozmernej mapy medzi budíkmi netreba čakať.
Focus sa vnútri od Fiesty predsa len niečím odlišuje. Ako prvý Ford, predávaný v Európe, dostal do výbavy head up displej. Informácie sa zobrazujú na sklíčku nad palubnou doskou. Samozrejmosťou sú asistenčné systémy. Podporu šoféra na diaľnici v podobe autonómnej jazdy druhého stupňa sme si nemali možnosť vyskúšať, a tak sme preverili len systém pre čítanie dopravných značiek. V tomto ohľade Focus fungoval výborne, čítal aj neštandardné značky (napr. prenosné dopravné značenie) aj dodatkové tabule.
Podľa papierov má nový Focus o 20 % vyššiu torznú tuhosť, je ľahší až o 88 kg, čo určite prispieva k jazdným vlastnostiam. My na ňom oceňujeme hlavne podvozok. Zvládanie zákrut, ale aj komfort patrí medzi silné stránky Focusu a v tomto ohľade ostal verný svojej dobrej povesti. Prvou voľbou je pre nás zatiaľ kombinácia motora 1,5 EcoBoost a manuálnej prevodovky. Otázkou po celkom svižných jazdách pre nás ostáva spotreba a cena.
Ford Focus ST Line kombi (prvá jazda Nice) (9 obrázkov v galérii)
Parametre Ford Focus kombi 1,5 EcoBoost
Výkon | 182 k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Spotreba | 5,7 l/100 km |