Sú to už štyri roky, odkedy česká automobilka modernizovala jeden zo svojich najobľúbenejších modelov. V Prahe sme vyskúšali novú Fabiu, ktorá priniesla niekoľko noviniek.
Škoda Fabia je už dlhé roky jedným z najobľúbenejších vozidiel na Slovensku. Minulý rok sa stala druhým najpredávanejším vozidlom v krajine hneď po svojom väčšom bratovi. Štyri roky po uvedení tretej generácie však prichádza čas na zmenu. Alebo aspoň modernizáciu. V piatok zišla z výrobných liniek prvá modernizovaná Fabia. Do hatchbacku od okrídleného šípu namontovali konštruktéri nový prístrojový panel, LED svetlá s automatickými "diaľkáčmi", 18 palcové disky a nové systémy Simply Clever.
Vylepšenie dostali aj motory, ktoré sú ponovom vybavené filtrom pevných častíc. V ponuke bude jeden preplňovaný a jeden atmosférický trojvalec rozdelený dokopy do štyroch motorizácií podľa výkonu. Motory budú poskytovať od 44 do 81 kW.
Počas prvej jazdy sme testovali najsilnejšiu ponúkanú motorizáciu vo verzií kombi, ktorá bola spriahnutá s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Išlo o trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW. Bezprostredne po nasadnutí modernizáciu interiéru nie je až tak vidno. Najviac zrak upútali asi sedadlá zo špeciálneho mikrovlákna podobného koži Alcantara. Displej sa oproti predošlým verziám zväčšil o jeden a pol palca.
Voči trojvalcu s objemom jedného litra sme boli zo začiatku skeptickí, no musíme priznať, že prekvapil. Vozidlo je vyladené tak, že v mestskom prostredí s akceleráciou nemáte problém. Pri vyšších rýchlostiach už Fabia mierne stráca na svižnosti. Pri jazde v zákrutách a po nerovnej ceste vozidlu nie je čo vytknúť. Riadenie je presné, karoséria sedí v zákrutách a nerovnosti sú tlmené veľmi pekne. Keďže ide o kombi, pasažieri ich cítia o niečo viac. Napriek tomu nevyrušujú.
Veľké osemnásťpalcové pneumatiky prichádzajú do segmentu malých áut českej značky prvýkrát. Sú viditeľne väčšie, no vedeli by sme si predstaviť aj dizajn, ktorý by ich mohutnosť podčiarkol ešte lepšie. Jazda na nich je o niečo tvrdšia, no stále príjemná.
Zo Simply Clever riešení sa automobilka chváli najviac vylepšeným osvetlením batožinového priestoru, ktoré je po novom odnímateľné a dá sa využiť ako lampa. Pre Fabiu je to novinka, no Škoda už predstavila túto vychytávku napríklad vo svojom Kodiaqu. Vďaka magnetu ju tak môžete pripnúť o auto takmer kdekoľvek. Napríklad o bok pri vymieňaní kolesa alebo o kapotu pri dolievaní kvapaliny do ostrekovačov.
Čo sa týka batožinového priestoru, tu nová Fabia exceluje. Verzia kombi ponúka 530 litrov, čo je jedno z najvyšších čísel vo svojej kategórií. Ako už býva u Fabie zvykom, kufor je priestranný, dobre členený a bez akýchkoľvek previsov znemožňujúcich využiť potenciál auta naplno.
Nová skoda Fabia jazdne príjemne prekvapila. Trojvalec bol odladený oveľa lepšie, ako sme čakali. Z ostatných zmien ocenia predovšetkým full LED osvetlenie a väčší displej. Nová Fabia sa nezmenila razantne, no sú to práve maličkosti, čo ju posúvajú dopredu. A napokon práve na týchto detailoch záleží.