Naftový motor je momentálne najslabšou ponúkanou pohonnou jednotkou nového Áčka, aj preto netreba pri akcelerácii očakávať poriadne opretie do sedadiel. Nízkou spotrebou však ukazuje svoje opodstatnenie.
Mercedes triedy A sme videli naživo niekoľkokrát. Najskôr nám dizajnér interiéru, Hartmut Sinkwitz, predviedol vnútro vozidla a neskôr sme sa zúčastnili aj oficiálnej premiéry. Chýbalo však to podstatné, reálna skúsenosť s novou generáciou. S novým Áčkom sme sa stretli opäť až teraz, aby sme ho vyskúšali počas jedného dňa na slovenských cestách. Interiér výborne vyzerá aj na dennom svetle. Prináša moderné prvky a posúva Mercedes vpred, v žiadnom prípade nejde o kópiu prebratú z "dospelejších" súrodencov.
Hlasové ovládanie sa časom zlepší
Áčko prináša moderné prvky. Hlasové ovládanie zatiaľ funguje len v češtine, alternatívou je angličtina. S vozidlom sme si pri zadávaní príkazov nie vždy rozumeli, a tak isto sme neovládali všetky možné príkazy. Niektoré príkazy sú zbytočné a zapnúť vyhrievanie sedadla tlačidlom nám príde rýchlejšie a jednoduchšie, ako o to žiadať vozidlo hlasom. Iné príkazy ako zadávanie cieľa do navigácie pomocou hlasu sú veľmi praktické a zjednodušujú život vodičovi. Z tohto pohľadu má hlasové ovládanie budúcnosť a Mercedes ďalej pracuje na jeho vylepšení. Časom sa navyše dočkáme aj slovenčiny. Počítať so 100 % fungujúcim systémom hneď po jeho uvedení však netreba. Zrejme aj preto sa táto novinka dostala najskôr do malého auta a až neskôr sa objaví v reprezentačných limuzínach.
Touchpad funguje inak ako v Lexuse
Ďalšou novotou je touchpad, ktorý mení spôsob ovládania multimediálneho systému. Dotyková plocha na stredovom tuneli bola k dispozícii už aj predtým, touchpad je však predsa len nový prvok. V prvom rade šofér ocení opierku pod rukou, vďaka ktorej sú jeho pohyby presnejšie a výrazne to znižuje chybovosť. Touchpad v súčasnosti využíva napríklad konkurenčný Lexus a po prvých skúsenostiach môžeme povedať, že v spôsobe ovládania je citeľný rozdiel. Mercedes stavil na vysokú presnosť, Lexus zas umožňuje rýchlejší prechod medzi funkciami. Ideálny na vysvetlenie rozdielu je spôsob zadávania cieľa do navigácie. U oboch značiek sa v tomto prípade na displeji zobrazí virtuálna klávesnica. V prípade Lexusu dokážete jedným ťahom prejsť po klávesnici aj o niekoľko písmen vedľa. V Lexuse sa tak často dostanete rýchlejšie na správne písmeno, ale často ho aj nechtiac preskočíte a musíte sa vracať. V Mercedese sa to nestane, ale treba si zvyknúť, že netreba robiť zbytočne dlhé pohyby po touchpade, lebo efekt je nulový. Radšej stavte na kratšie a rýchlejšie, potom systém začne fungovať. Človek sa to naučí podvedome, ale keď to vie, tak sa prispôsobí prakticky okamžite.
Pribudlo aj dotykové ovládanie
Novinkou je ovládanie priamo dotykom na displeji. Mercedes sa takémuto riešeniu doteraz vyhýbal, ale nakoniec ustúpil požiadavkám zákazníkov. Komu ovládanie dotykmi nevyhovuje, nemusí ich využívať a môže staviť napríklad na touchpad. Po zadaní cieľa na navigácii sa okrem mapy zjaví na displeji aj skutočný obraz na cestu z kamery v aute. Na križovatkách a kruhových objazdoch je do reálneho obrazu vkladaná grafika s názvom ulice a vyznačeným smerom jazdy, ktorým treba pokračovať. Nielenže to pekne vyzerá, ale má to aj praktickú výhodu. Grafika označí presne ulicu, do ktorej máte odbočiť. Pokiaľ sa nachádzate v zložitej križovatke veľkomesta s množstvom možností na odbočenie, ľahko sa pomýlite. Pri kombinácii skutočného obrazu a grafiky je riziko omylu prakticky nulové. Po hlasových príkazoch, dotykovom displeji a touchpade možno využívať aj dotykové plochy na volante. Ide o veľmi dobrý, prehľadný a intuitívny spôsob ovládania, ktorý už Mercedes využíva v množstve modelov.
Prvá jazda: Mercedes triedy A (24 obrázkov v galérii)
Slabšie reakcie znižujú spotrebu
Po vyskúšaní všetkých hračiek sme sa dostali aj k jazdám. Ušiel sa nám naftový Mercedes A 180d. Za týmto označením sa skrýva naftový štvorvalec s objemom 1,5 l. Výkon 85 kW v prípade síce malého, ale predsa len prémiového auta neohúri. Lepšie sa pozerá na kolonku s údajom "krútiaci moment 260 Nm". A aká je prax? Trochu zvláštna. Reakcie na plynový pedál nie sú okamžité, motoru chýba výraznejší záťah po zatlačení pedálu na podlahu. Auto síce zrýchľuje celkom svižne, ale časy, keď naftové auto poriadne zadymilo z výfuku a oprelo posádku do sedadiel, sú pomaly preč. Za všetkým treba zrejme hľadať prísnejšie emisné pravidlá. Nakoniec sa ukázalo, že priškrtenie motora prináša svoje ovocie minimálne v spotrebe. V kolóne niekoľkých Mercedesov triedy A sme rozhodne nešli pokojnou vyrovnanou jazdou. Z motora sme častokrát dolovali všetko, čo mu konštruktéri dovolili, aby sme následne spomalili do ostrej zákruty a celý proces zopakovali. Výsledok nás veľmi prekvapil. Spotreba niečo cez päť litrov pri takejto jazde naznačovala, že ani papierový údaj 4,1 l/100 km nemusí byť úplne z kategórie sci-fi. Keď sa lepšie pozrieme do papierov, tak zistíme, že motorizácia A 180d je momentálne v ponuke najslabšia a najúspornejšia. V zrýchlení z 0 na 100 km/h zaostáva za benzínovou verziou A 200 (s dvojspojkovou prevodovkou) až o 2,5 s a s výsledným časom 10,5 s asi nepôjde na preteky v šprinte. Pozitívom však je, že z toho vyplývajúca úspora neprichádza len na papieri, ale aj v praxi.
V zákrutách cítiť najmä nízku hmotnosť auta a hoci naftové motory vždy výrazne preťažovali prednú nápravu, nedotáčavosť konštruktéri dobre potlačili aj v ostrých zákrutách. Nastavenie vozidla je skôr ladené smerom ku komfortu. Pre milovníkov športovejších tvarov, tvrdšieho podvozka a hlavne lepšej reakcie motora na stlačenie plynu pripravil Mercedes aj dve športové AMG verzie, ktoré prídu na trh neskôr.
Nové Áčko je hlavne o nových technológiách, ktoré tu Mercedes skúša a postupne vylepšuje. Riešenie s hlasovým ovládaním zatiaľ nemôžeme pochváliť za bezchybnú prácu, ale to čo nefunguje ideálne dnes, sa môže zmeniť už s najbližšou aktualizáciou softvéru. Veľmi zvedaví (a aj trochu skeptickí) sme boli na touchpad. Nakoniec prekonal naše očakávania a zvykli sme si naň veľmi rýchlo. Testovaná naftová motorizácia nie je pre pretekárov, ale skôr na pokojnejšiu jazdu - odmenou je reálna nízka spotreba.