Žijeme v dobe, kedy prichádzajú do módy hybridné a elektrické autá. Dôvodom je najmä tlak na zníženie emisií, elektrické vozidlá však majú oveľa dlhšiu históriu. My sa obzrieme za históriou vozidiel s alternatívnym pohonom značky Škoda.
1908 - prvý benzín elektrický hybrid
Zakladatelia značky Škoda, Václav Laurin a Václav Klement, spojili sily s českým inžinierom, stojacim za pražským električkovým systémom, Františkom Křížíkom. Výsledkom spoločného vývoja bol prototyp L&K Typ E (foto titulka). Benzínový motor slúžil v tomto prípade ako generátor elektrickej energie a vozidlo bolo poháňané elektromotorom. V tom čase bola technológia batérií v plienkach a vozidlo elektrickú energiu nemalo kam dočasne uložiť. Vozidlo síce fungovalo, ale na zavedenie do výroby to nebolo.
1938 - prvý elektromobil
Foto: Škoda
Vývoj elektromobilu bol odpoveďou českej automobilky na ohrozenie dodávok ropy. Koncom 30-tych rokov sa dostalo na svetlo sveta nákladné vozidlo, určené na prevoz piva z fabriky v Plzni do barov a reštaurácií. Na rebrinovom podvozku s nosnosťou 3 tony boli namontované nabíjateľne olovené batérie. Nákladný elektromobil sa perfektne hodil na svoj účel - pomalá jazda s častými zastávkami. Vozidlo nemalo žiadne otvory pre nasávanie vzduchu, keďže elektromotor nepotreboval chladenie ako spaľovací motor. Podľa záznamov z fabriky vozidlo slúžilo na prevoz piva dlhé roky.
1942 - vozidlo na drevo
Historické záznamy ukazujú, že vozidlo na drevené uhlie s veľkým spaľovacím priestorom vzadu bolo vyvinuté už v roku 1919. Technológia v praxi fungovala, ale bola považovaná za príliš komplikovanú pre sériovú výrobu. Automobilka sa k tomuto riešeniu vrátila až počas vojny koncom 30-tych a začiatkom 40-tych rokov z dôvodu nedostatku ropy. Inžinieri z Mladej Boleslavi zakomponovali do konštrukcie nákladného auta plynový generátor, ktorý premieňal drevo a uhlie na plyn, použiteľný ako palivo pre spaľovací motor.
Škoda Rapid hybrid
Celý systém, pozostávajúci z pece, chladiča, filtra a siete rúrok, sa im podarilo zmenšiť a dostať do kompaktnejšej podoby. Vyrobených bolo niekoľko prototypov Rapid s plynovým konvertorom, namontovaným na predný nárazník.
1992 - Eltra 151 (elektrický Favorit)
Začiatkom 90-tych rokov vyvinula Škoda elektrický Favorit, nazvala ho Eltra 151. Vývoj prebiehal v dedine Ejpovice vo vysunutom pracovisku plzenského závodu. Z veľkej časti bol dotovaný švajčiarskym importérom vozidiel Škoda, ktorý plánoval elektromobil predávať po celej Európe. Prvé kusy, postavené na základe Favoritu, dostali 14 6v 190Ah olovených batérií. Energia z nich poháňala elektromotor s výkonom 21 k. Vozidlo si zachovalo pôvodnú prevodovku s odstráneným piatym prevodovým stupňom. Dosahovalo maximálnu rýchlosť 80 km/h a dojazd sa pohyboval niekde medzi 60 až 100 km. Nabíjateľné bolo z domácej zásuvky. Neskôr bolo vyrobených aj niekoľko pick up modelov, kúpených švajčiarskym importérom, ktorý ich predvádzal v rôznych kútoch sveta. Kuriózne sa 9 vozidiel dostalo späť do Českej republiky, kde ich niekoľko rokov využívala pošta. S elektrickým Favoritom už máme aj osobnú skúsenosť. Bližšie sa naň môžete pozrieť v staršom videu Rasťa Chválu (časť s elektromobilom zaćína približne od času 17:00).