Úžitkový a aj osobný elektromobil Tama vyrobila spoločnosť Prince Motors, ktorá sa neskôr stala súčasťou Nissanu. Niektoré dobové riešenia sa používajú dodnes.
Elektromobily nie sú len výkrikom tohto storočia. Na cestách sa objavovali už dávno predtým. Stačí obísť múzeá automobiliek a nájdeme v nich množstvo desaťročia starých elektrických áut. Viac ako 70-ročné skúsenosti s elektromobilmi má vďaka spoločnosti Prince Motors aj Nissan (Prince Motors sa neskôr stal súčasťou Nissanu). V roku 1947 výrobca reagoval na nedostatok paliva pre spaľovacie motory v Japonsku. Neľahká situácia po druhej svetovej vojne inšpirovala konštruktérov k výrobe elektromobilu.
Prvým bol prototyp Tama. Išlo o dvojmiestne úžitkové auto, ktoré dokázalo odviezť 500 kg nákladu. S výkonom 4,5 k a maximálnou rýchlosťou 34 km/h výrazne zaostáva za dnešnými elektromobilmi. Niektoré riešenia, s ktorými konštruktéri prišli, sú na druhej strane aktuálne aj dnes. Príkladom toho je uloženie batérií pod podlahu. Vozidlo má vďaka tomu nižšie ťažisko a lepšie jazdné vlastnosti. Po úžitkovom aute prišli Japonci aj s osobným autom (na titulke). Dvojdverový elektromobil odviezol štyri osoby, jeho maximálna rýchlosť 35 km/h bola len o chlp vyššia, ako v prípade úžitkového vozidla. Na jedno nabitie pritom dokázal prejsť okolo 65 km. Vo videu si môžete pozrieť 70-ročný elektromobil.