GM údajne zavádzal PSA pri predaji značky Opel, ohľadne jeho emisnej budúcnosti. Realita ukazuje, že Oplu hrozia po sprísnení emisných noriem v roku 2021 obrovské pokuty pre ich neplnenie. Nemeckej značke mal z problémov pomôcť elektromobil Ampera. Ten je však mimoriadne stratovým projektom a PSA už výrazne zvýšila jeho cenu.
Skupina PSA (zastrešujúca značky Peugeot, Citroen, DS a po novom aj Opel) chce približne polovicu peňazí, ktoré vyplatila koncernu GM pri kúpe automobilky Opel naspäť. Ide o sumu 600 až 800 miliónov eur, uviedla agentúra Reuters, odvolávajúc sa na zdroj z prostredia automobilky.
PSA o svojej požiadavke už vraj informovala aj samotný GM. Dôvod, pre ktorý si PSA nárokuje vrátenie peňazí, je zavádzanie zo strany GM pri akvizícii Opla. GM údajne nepravdivo informoval o vývoji emisií vozidiel značky Opel v súvislosti so sprísňujúcimi sa predpismi a hrozbe vysokých pokút zo strany európskych úradov.
Podľa zdrojov z PSA Opel nedokáže stlačiť emisie CO2 pod požadovanú úroveň 95 g/km do roku 2021 a prešvihne ich o približne 10 g/km. V praxi to pre Opel znamená pokuty na úrovni miliardy eur. Výpočet poplatkov za nesplnenie emisných cieľov vychádza z pravidla 95 eur za vozidlo a prekročenie o 1 g/km. Za rok tak pokuty dosiahnu sumy, počítajúce sa v stovkách miliónov eur a Opel ich bude platiť, až kým sa mu nepodarí zraziť emisie pod požadovanú hranicu.
K zníženiu
priemerných emisií mal dopomôcť elektromobil Ampera. PSA však
zastavila jeho predaje v Nórsku, kde sa mu vďaka štátnym dotáciám
veľmi darilo. Dôvodom je nerentabilita tohto vozidla. Na jednom
elektromobile Ampera vraj Opel prerobí až 10-tisíc eur. Túto
teóriu podporuje aj fakt, že automobilka reagovala zdvihnutím
európskych cien Ampery o 5 700 eur.
„Ich technické riešenie bolo ekonomicky nerealizovateľné a viedlo by k enormným stratám. Takže prvú vec, ktorú urobíte, je vynechanie produktu z ponuky, potom vám však explodujú emisie flotily.,“ citoval Reuters vyjadrenie jedného zo svojich zdrojov na margo modelu Ampera a emisií značky Opel. V snahe o včasnú nápravu situácie musí PSA rýchlejšie prebudovať ponuku vozidiel Opel a hlavne viac využiť vlastnú úspornejšiu a ekologickejšiu techniku. Rýchlejšie, ako sme čakali, sa zrejme dočkáme plug-in hybridných a elektrických verzií vozidiel Grandland X a Crossland X, ale aj elektrifikovanej verzie Corsy, ktorá nebola v pôvodných plánoch PSA.