Na konci 70. rokov už automobilke Renault nepostačovali víťazstvá na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24h v Le Mans či v seriáli Formula 1. Francúzi chceli dobyť šotolinu, zasnežené a prašné cesty svetových súťaží rely a na to potrebovali nové pretekárske rely auto.
Nový model, ktorého produkciu odsúhlasil Jean Terramorsi ako viceprezident výroby a navrhol Yves Legal, bol skonštruovaný pre rely. Výrobca však musel vyrobiť aj takzvanou homologáciou sériu automobilov v počte 400 kusov. Dopyt po tomto aute však prekonal očakávania a tak homologizačná séria prekročila plánované počty a vyrobilo sa z nej až 1 820 kusov. Tento model nesie označenie Turbo 1 a má modrý alebo červený interiér a množstvo dielov, prevzatých priamo z motoršportu. Ako napríklad hliníkové dvere a strechu, či nádherné škrupinové sedadlá od Bertoneho.
1981 - Renault 5 Turbo Eueopa Cup
Od roku 1983 sa Renault Turbo vyrábal vo verzii Turbo 2 s rovnakou technickou špecifikáciou, ale so šedým interiérom inšpirovaným Renault 5 Alpine Turbo bez hliníkových častí karosérie. Aby sa udržala optimálna cena, boli strecha, zadné a bočné dvere lisované z oceľového plechu. Vyrobilo sa z nich až 3 167 kusov. Celkovo až do roku 1986, posledného roku výroby tohto modelu, bolo vyprodukovaných 4 857 kusov.1983 - Reanult 5 Turbo "Tour de Corse" Heuliez
Prvý Renault 5 Turbo bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 1978. Na titulky sa dostal automobil s centrálne umiestneným motorom a veľkými kolesami, pokrytými extrémne širokými zadnými blatníkmi. Mal úžasný vzhľad - ako taký malý Renault 5 na steroidoch.
Renault 5 Turbo sa vyrábal v alpskom závode v Dieppe a rýchlo si našiel zákazníkov. Klientov fascinoval maximálny výkon malého motora. Až 118 kW (160 koní) pri 6400 ot./min. produkoval malý 4-valcový turbodúchadlom prepĺňaný motor Cléon-Fonte s objemom 1397 cm3, umiestnený hneď za prednými sedadlami. S takýmito parametrami by sa nestratil ani medzi dnešnými automobilmi. Z 0 na 100 km/h šprintoval tento malý Renault za 6,9 sekundy a svojho času bol najsilnejším produkčnými autom vo Francúzsku.
Renault 5 Turbo, zverený do profesionálnych rúk majstrov volantu, akými sú Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saba, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier a Jean Ragnotti predvádzali nezabudnuteľnú jazdu. Jazdci v rely ho milovali po celom svete a tento model zaknihoval pár nezabudnuteľných víťazstiev.
Medzi inými aj víťazstvo na rely Monte Carlo v roku 1981, kde po veľkolepom boji s tímom Audi a modelom Quattro, aj s vozidlom Porsche 911 doviedol Jean Ragnotti svoj Renault 5 Turbo na prvom mieste a o rok neskôr tento model dominoval na súťaži Tour de Corse - Rallye de France s 15 000 zákrutami (1982).
V roku 1981 Blazej Krupa súťažil v Renaulte 5 Turbo na Majstrovstvách Európy v rely. V piatom kole poľských pretekov na trati v Miedziana Góra neďaleko Kielce dokázal byť najrýchlejším vo svojej triede. Po víťazstve na Juhoslovanskej rely a popredných pozíciách v Škode, Chalkidiki, Golden Sands a Algarve v záverečnej klasifikácii sezóny obsadil 6. miesto. V rokoch 1985 a 1986 juhoslovanská posádka Branislava Kuzmića a Rudiho Sali vyhrala poľskú rely práve na Renault 5 Turbo.