Autosuv.sk

Ostatné

Rozdiely medzi naftou a benzínom. Aké sú?

Benzínové a naftové motory sú na trhu stále najdominantnejšie. Prečítajte si, aké sú najdôležitejšie rozdiely, a ktorý motor je pre vhodný pre vás.
Rozdiely medzi naftou a benzínom. Aké sú?

Motoristi sa odjakživa nevedia dohodnúť, ktoré z dvoch palív je lepšie. Zatiaľ, čo s jedným máte nižšiu spotrebu, pri druhom je jednoduchšia prevádzka. To, že by sme do auta mali liať len to palivo, na ktoré je stavané, je samozrejmosť. Prečo je to ale tak? Aký je vlastne medzi systémami rozdiel?

Jedno je aj o pätinu lacnejšie ako to druhé. S jedným jazdíte s nižšou spotrebou ako s druhým. Nafta a benzín sú asi najväčšími rivalmi na pôde motorizmu vôbec. Každé z nich má svoje výhody a nevýhody. Je dôležité poznať ako pracujú, aby ste si vedeli vybrať ten druh paliva, ktorý najlepšie vyhovuje vašim potrebám.

Ten zlý, drahý benzín

Motory na benzín sú spravidla o niečo hladnejšie ako tie naftové. Ich spotreba dokáže byť v porovnaní s naftovým ekvivalentom pri konkrétnom modeli auta aj o 4 l/100km vyššia. Jedným z dôvodov je aj ten, že tieto agregáty spravidla dosahujú najlepšie parametre vo vyšších otáčkach. I keď tento trend v období downsizingu upravilo turbo, stále sa nájde mnoho áut (najmä starších), ktoré bežia na tom jednoduchšom atmosférickom systéme. Práve turbo je jednou z ciest pre znižovanie spotreby a súčasné zvyšovanie výkonu. Vháňa totiž do motora viac vzduchu, čo znamená, že je vo valci viac kyslíku, ktorý môže vybuchnúť. Rovnaká výbušnosť sa tak zaručí pri menšom objeme vstreknutého paliva. Ďalším z parametrov je zloženie samotných palív. Zatiaľ, čo molekula benzínu je menšia, naftová častica obsahuje viac atómov uhlíka, a tým aj vyššíu výbušnú silu. Dostávame sa teda k záveru, že benzínové motory sú hladnejšie niele pre ich technologické spracovanie, ale aj pre chemické vlastnosti benzínu. Treba ho na výbuch jednoducho viac ako nafty.

Špinavá nafta

Na druhej strane ringu je lacnejšia varianta s nižšou spotrebou. Na prvý pohľad znie preto diesel ako ideálne riešenie. Aj naftový motor má však svoje muchy a nie je vhodný na každý typ práce. Prvým problémom, ktorý prichádza spolu s naftou, je paradoxne turbo. I keď motoru veľmi pomáha, je náchylné a náklady na jeho výmenu sa počítajú v autorizovaných servisoch pokojne aj na tisíce. Funguje totiž vo veľmi vysokých otáčkach. Zatiaľ, čo váš motor sa točí na 3000 ot./min, turbo môže vykazovať aj dvadsaťnásobne vyššiu rýchlosť. Chod motora je hlasnejší a produkuje oveľa viac emisií oxidov dusíka a pevných častíc ako benzínová verzia. Aj to je dôvod, prečo sa samosprávy v Európe snažia diesle z centier miest vyhnať.

Ktoré si teda vybrať

Vo všeobecnosti platí, že pri akýchkoľvek turbomotoroch (či už diesle alebo nové benzínové) si treba dávať pozor prvé kilometre po naštartovaní a podľa možnosti turbo až do zahriatia motora používať len minimálne. Okrem toho sa v moderných naftových motoroch používa aj DPF (filter pevných častíc), ktorý odchytáva čiastočky uhlíka z horiaceho procesu a ešte raz ich spaľuje. Na to, aby fungoval správne, si vyžaduje občasnú rýchlu jazdu, inak bude nutná jeho výmena. Toto sú hlavné dôvody, prečo sa naftové motory odporúčajú predovšetkým na dlhšie trate, kde sa motor dokáže poriadne zahriať a fungovať na rovnakých otáčkach po dlhší čas. Ak teda jazdíte väčšinou len krátke trasy po meste, zvoľte radšej benzínovú variantu alebo siahnite po jednom z nových elektromobilov.

Práve kvôli rozdielnym vlastnostiam jednotlivých motorov sa v minulosti jednoznačne odporúčal benzín na krátke trasy a nafta pre ľudí, ktorí jazdia dlhšie bez vypnutia motora. S príchodom turba sa však rozdiely strierajú. V prospech benzínu na krátke vzdialenosti však stále hovorí jeho teplota výbuchu, ktorá je podstatne vyššia a je schopná rozohriať motor skôr. Ak teda jazdíte na krátke trasy, stále sa vám viac oplatí benzín.

Nafta Benzín
+ Vysoký krútiaci moment + Kultivovanejší chod
+ Úspora paliva + Možnosť úpravy na iné palivá
+ Menšie servisné nároky + Šetrnejšie voči životému prostrediu
- Vyššie servisné náklady - Menší krútiaci moment
- Vyššie emisie - Vyššia spotreba
- "Traktorový" chod motora - Vyššie servisné nároky

Ak by vás zaujímalo, aké konkrétne rozdiely sú pri jednotlivých druhoch motorov v procese spaľovania, pozrite si video chalanov z CarThrottle.

zdroj: Youtube.com

Tagy

Pokračovať v čítaní