Rozšírená realita, augmented reality alebo skrátene AR. Toto sú názvy toho istého pojmu, ktorý dopĺňa skutočnosť o digitálne prvky. Volvo plánuje využiť túto prevratnú technológiu pri navrhovaní a vývoji nových áut.
Špeciálne okuliare virtuálnej reality boli iba prvým krokom. Rozšírená realita posúva možnosti ešte ďalej a zasadzuje neskutočné digitálne prvky medzi tie, ktoré naozaj existujú. Fínska spoločnosť Varjo, jeden z popredných výrobcov technológií AR, sa spojil so švédskou automobilkou a predstavili prvú aplikáciu na vývoj vozidiel, ktorá funguje na základe miešania reality s fikciou. Vďaka tomu sa spoločnosti rozšíria obzory v navrhovaní áut, ich posudzovaní a hodnotení ich bezpečnosti.
Vďaka spolupráci týchto spoločností sa na cestu prvýkrát v histórií vydal vodič, ktorý prakticky nič nevidel. Headset na hlave totiž blokuje ozajstný výhľad. Displeje však ponúkajú obraz z kamery, ktorý doplnia o digitálne značenia, odporúčania a informácie. Schopnosť simulovať každý jeden detail v reálnom čase pomôže vývojárom odhadnúť správanie auta skôr, ako samotné auto postavia a šoférovať modely z budúcnosti už dnes. Cieľ celého vývoja je jasný. Bezpečnosť. Cieľom Volva je dlhodobé znižovanie úmrtí a zranení na cestách. Podľa vízie 2020 sa od budúceho roku v automobile značky Volvo nikto ťažko nezraní, ani nezomrie.
"Namiesto bežného statického spôsobu posudzovania nových produktov a nápadov môžeme testovať koncepty hneď na ceste. Tento prístup ponúka nezanedbateľné úspory nákladov, nakoľko budeme schopní skôr určiť priority a odhaliť nástrahy," povedal technologický riaditeľ Volva, Henrik Green.
Celá nová technológia nie je iba o doplnenej realite. Špeciálne okuliare XR-1 sú vybavené aj sledovaním pohľadu. Sú teda schopné zaznamenať, kam a kedy sa vodič pozerá najčastejšie. Odhalia tak rušivé prvky a lepšie umiestnia tie, ktoré by mali byť prirodzenou súčasťou zorného poľa. Nový nápad uviedla automobilka spolu so spoločnosťou Varjo predvčerom na veľtrhu rozšírenej reality v meste Santa Clara v americkej Kalifornií.