Spoločnosť Schaeffler možno nie verejnosti až tak dobre známa, ale v automobilovom priemysle ide o pojem. Poznať ju môžeme z pôsobenia v elektrickej sérii Formula E, ale s jej produktami sa stretávame aj v bežných autách. Teraz prichádza s technologickou novinkou v podobe bezreťazového elektrického pohonu pre bicykle, alebo šlapacie trojkolky a štvorkolky.
Bezreťazový systém pohonu, ktorý je spoločným vývojom so špecialistom na elektrický pohon dvoch kolies Heinzmann GmbH & Co. KG, upúšťa od mechanického spojenia medzi generátorom a motorom. To znamená, že sú možné úplne nové architektúry bicyklov a konfigurácie pedálov a súčasne aj nižšia potreba opotrebiteľných dielov.
Centrálnou súčasťou systému Free Drive je generátor, ktorý nastavuje konštantný odpor na pedále a súčasne preberá silu šliapania jazdca. Rekuperačné riešenie sa spolieha na sériový hybridný pohon prevádzajúci mechanickú energiu, ktorá sa vytvára pri šliapaní na elektrickú energiu, ktorá sa zase premieňa späť na mechanickú energiu v motore náboja kolesa. Prebytočná energia sa ukladá v batérii. Všetky komponenty systému spolu komunikujú prostredníctvom pripojenia CAN, rovnako ako v autách. Optimálne zosúladený systém, predávaný spoločnosťou Heinzmann GmbH & Co. KG s nepretržitým výkonom 250 wattov, pozostáva z pedálového generátora, hnacieho motora, akumulátorového zdroja a rozhrania človek-stroj (HMI).
„Či už ide o dvojkolesové, trojkolesové alebo štvorkolesové vozidlá, bez mechanického prepojenia generátora a motora umožňuje systém Free Drive maximálnu flexibilitu v architektúre bicykla a voľne konfigurovateľný pocit pri šliapaní, prispôsobený požiadavkám bicykla a potrebám jazdca, a to pri minimálnom opotrebení“, hovorí Dr. Jochen Schröder, vedúci divízie E-mobilita.
Kompaktnosť systému Free Drive umožňuje štandardnú vzdialenosť medzi dvoma pedálmi 138 milimetrov. Systém Free Drive môže byť špecifikovaný pre rôzne aplikácie, nezávisle od výrobcu. Pre prevádzkovateľov vozových parkov ponúka Free Drive podľa výrobcu ergonomický, nízkoúdržbový a robustný systém s nízkymi nákladmi na prevádzku a údržbu, pretože nie sú potrebné žiadne opotrebiteľné diely ani periférne reťazové zariadenia.