Pár mesiacov pred oficiálnym predstavením štvrtej generácie Mercedesu triedy A sme dostali príležitosť posadiť sa do tejto očakávanej novinky. Statická prezentácia interiéru stála za to. Mercedes totiž prichádza s novými riešeniami.
Mercedes triedy A je na trhu už 20 rokov. Po prvom uvedení na trh dostala jeho povesť vážnu trhlinu. V losom teste (manéver pre náhle obídenie prekážky) sa vozidlo prevrátilo. Z ťažkého úvodu však automobilka nakoniec vyťažila. V snahe o zabránenie podobnej situácii v praxi začala už do základnej verzie vozidla montovať stabilizačný systém. Nastolila trend, ktorý sa rýchlo rozšíril a dnes už v Európe nekúpite nové auto bez stabilizačného systému. Značka je aj vďaka takýmto krokom vnímaná v oblasti bezpečnosti ako špička.
Medzitým zožal úspech nielen Mercedes triedy A, ale celkovo kompaktné vozidlá značky. V tomto roku oslavoval Mercedes “okrúhle“ číslo 5 555 555 predaných kompaktných vozidiel od roku 1997. V marci na autosalóne v Ženeve nám odhalí ďalšiu generáciu triedy A. My sme však už mali možnosť nazrieť za oponu a videli sme maskovanú verziu. Popisovať maskovaný exteriér navyše bez fotografií (fotenie bolo zakázané) asi nemá veľký význam. Snáď môžeme spomenúť len to, že auto má nízky a široký postoj. Vo vnútri narástlo prakticky vo všetkých smeroch. Prejavilo sa to nielen v mieste pre posádku, ale aj v kufri s objemom 370 l (+ 29 l).
Vnútorný priestor mm |
A-trieda (stará) |
A-trieda (nová) |
Rozdiel |
Priestor pre lakte vpredu |
1422 |
1457 |
+35 |
Priestor pre lakte vzadu |
1410 |
1446 |
+36 |
Priestor pre plecia vpredu |
1391 |
1400 |
+9 |
Priestor pre plecia vzadu |
1350 |
1372 |
+22 |
Maximálny priestor pre hlavu vpredu |
1017 |
1024 |
+7 |
Maximálny priestor pre hlavu vzadu |
952 |
960 |
+8 |
Zatiaľ, čo zovňajšok ostal zahalený v maskáčovej fólii, interiér sme si mohli prezrieť v plnej kráse. Na jednej strane ho môžeme z viacerých dôvodov označiť pojmom malá revolúcia, na druhej strane človek ani na chvíľu nezapochybuje, že sedí v Mercedese. Pochybovať sa nám chcelo len o tom, že sedíme v “baby“ Mercedese, lebo za takýto interiér by sa nehanbil ani majiteľ triedy S. Náš pohľad bol možno skreslený najvyššou výbavou a hrou svetiel, pocitu luxusného auta sme sa však v malom Áčku neubránili. Aj trieda A dostala nový prístrojový panel po vzore “dospelých“ Mercedesov. Na budíky a analógové zobrazenia možno zabudnúť aj v najnižšej výbave. Všetko má na starosti dvojica displejov, každý s rozmerom 10,2 palca (najnižšia výbava má menší sedem-palcový displej).
Hlavným tromfom interiéru je podľa nás spôsob zapracovania displejov do vozidla. Na jednej strane sú samostatnou jednotkou, na druhej strane vôbec nepôsobia rušivo a zapadajú do celkového vzhľadu palubnej dosky. V tomto ohľade podľa nás trieda A v tejto chvíli vytŕča nad všetkým, čo Mercedes ponúka. Panel s displejmi navyše nemá žiadnu nasilu dorobenú striešku na tienenie. Displeje sú totiž vraj čitateľné aj bez tienenia na priamom slnku.
Spodná časť palubnej dosky je vysunutá dopredu, nadväzuje na ne dvojica displejov, ktoré vytvárajú jeden celok a v pozadí je vrchná časť. Pôsobí jednoducho a minimalisticky. To sa nedá povedať o interiéri ako celku. Množstvo výrazných výduchov klimatizácie, tlačidiel na volante a stredovom tuneli spolu s novým touchpadom nútia oko neustále blúdiť po jednotlivých častiach interiéru.
Veľkou novinkou je aj touchpad. Údajne je intuitívny a človek má na ňom dobrú spätnú väzbu, aj keď nie mechanickú v podobe vibrovania. Uvidíme, ako to bude fungovať v praxi, keďže sme si ho zatiaľ nemali možnosť vyskúšať. Pred touchpadom je umiestnená opierka na ruku. Jej zmysel je jasný, slúži na uľahčenie práce s touchpadom. Ruka opretá o opierku sa netrasie a umožňuje presné ovládanie.
Mercedes svojmu touchpadu na jednej strane verí a pri uvedení triedy A na trh bude jedinou možnosťou, zároveň však testuje odozvu verejnosti na menšom aute. Ak sa neosvedčí, tak vie nemecká automobilka podľa dizajnéra interiéru, Hartmuta Sinkwitza, veľmi rýchlo ponúknuť alternatívne riešenie. Naopak, ak sa riešenie osvedčí, tak ho postupne zaradí do výbavy ďalších modelov. Prvé reakcie testerov sú vraj pozitívne.
Čerešničkou na torte je podsvietenie interiéru. Posádka má na výber jednu zo 64 farieb, alebo dokonca kombináciu viacerých farieb. Farbu podsvietenia si môže meniť podľa nálady. Zaujímavým prvkom sú podsvietené výduchy klimatizácie. Pri ich návrhu sa dizajnéri inšpirovali turbínovým motorom lietadla. Ako nám prezradil dizajnér, Hartmut Sinkwitz, podsvietenie má zmysel iba pri výduchoch kruhového tvaru.
Vo všetkých ostatných prípadoch je výsledný efekt nedostačujúci. Podsvietenie sa dnes montuje do množstva vozidiel a väčší priestor mu venujeme najmä preto, že v Mercedese triedy A vyzerá naozaj pekne a nedá sa porovnať s lacne pôsobiacimi svetielkami miestnych fanúšikov tuningu. Nakoniec svoju hrdosť naň zdôaznil aj Hartmut Sinkwitz. Výsledný efekt bol dosiahnutý kombináciou priameho a nepriameho osvetlenia.
Nebudeme tajiť, že interiér Mercedesu triedy A v nás zanechal výborný prvý dojem. Zapôsobil dojmom kvality a presvedčil nás najmä zapracovaním dvojice displejov. Kombinuje v sebe futuristické prvky (podobné riešenia s vystrčeným prístrojovým panelom, natiahnutým cez polovicu palubnej dosky, sme mohli vidieť najmä v konceptoch “z budúcnosti“) a zároveň ostáva Mercedesom. Uvidíme, ako na nás bude pôsobiť počas denného svetla a zvedaví sme aj na ovládanie touchpadu. Doteraz bol pre nás najlepším riešením otočný ovládač BMW (a v podstate aj Mercedesu), trieda A možno zmení náš pohľad....