Keď si dizajnér Daniel Hájek počas fotenia prezerá zachovalý model Škoda 1203, neubráni sa spomínaniu: „Takúto v prevedení valník máme u babky a dedka na záhrade, ale už je nepojazdná.“ A keď dodáva, že „to bolo niečo ako moje prvé auto - používali sme ho ako pracovný stroj na poli, pričom už v pätnástich rokoch som si ho občas mohol naštartovať a sem-tam si s ním zajazdiť po lúke,“ je jasné, že si pre svoju modernú interpretáciu do série Ikony v novom šate nevybral legendárne úžitkové vozidlo náhodou.
Táto voľba však podľa neho nemá len osobné nostalgické vysvetlenie. „Áno, aj s kolegami sme sa bavili o tom, že keď mám s 1203 skúsenosti, mohol by som sa ju pokúsiť oživiť aj pre toto nové tisícročie. Zároveň mám pocit, že takéto auto by dnes značke Škoda veľmi pristalo,“ hovorí Daniel. Podľa neho je to vozidlo, ktoré celkom nepochybne stelesňuje hodnoty značky: praktickosť, veľký vnútorný priestor aj Simply Clever riešenia.
V jeho predstavách je „nová“ 1203 moderným kempingovým vozidlom s výklopnou strechou. „Popularita tohto typu áut v poslednej dobe rastie, takže som nakoniec zvolil práve toto prevedenie. Spočiatku som však uvažoval napríklad o návrhu vozidla pre sprievod peletónu na Tour de France,“ pripomína Daniel angažmán automobilky v cyklistike.
Nie je to retro
Pri návrhu svojej štúdie moderného modelu sa dizajn legendárneho vozidla v maximálnej možnej miere snažil preniesť do 21. storočia, a to bez toho, aby siahal po prílišných retro riešeniach. „Chcel som, aby z mojej štúdie síce bolo cítiť, že je to dané konkrétne auto, ale aby zároveň nešlo o prvoplánové retro riešenie. Navrhoval som moderné vozidlo s odkazom na legendu,“ opisuje filozofiu štúdie jej autor. Celkovo sa následne snažil o maximálne čisté prevedenie dizajnu. „Chcel som, aby to bolo nadčasové,“ konštatuje.
Danielova nová 1203 tak dostala „dvojitý šilt“, ako autor nazýva mierne pretiahnutý lem strechy a masky chladiča, kde nájdeme ostrejšie línie ako zaoblené doplnky originálu. Obvodovú horizontálnu líniu pôvodnej 1203 nahradila pre vozy Škoda dnes tak typická „tornádo línia“ a auto dostalo veľmi moderný svetelný podpis. „Dlho som premýšľal, ako odkázať na guľaté svetlá originálu, ktoré by boli až veľmi retro prvkom. Preto je tu len náznak oblúčikov, ale inak nová výrazná signatúra,“ hovorí Daniel.
Najviac dala Danielovi podľa jeho slov „zabrať“ zadná časť štúdie. „Pôvodná 1203 je pomerne úzka, no moderné autá sú výrazne rozkročené. Okrem toho som opäť vymýšľal, ako sem dostať odkaz na svetlomety, ktoré 1203 zdedila po modeli 1000 MB,“ prezrádza. Auto tak opticky výrazne rozširujú horizontálne línie a odkazom na úzku stavbu 1203 sú sklonené bočnice či relatívne úzka strecha.
Variabilita na prvom mieste
V Danielových predstavách je nová 1203 postavená na platforme koncernového Volkswagenu Transporter, ale pokojne by mohla byť aj plne elektrická. „Elektromobil by dovolil ešte lepšie využitie priestoru,“ podotýka. Dominantou interiéru je minimalisticky poňatá palubná doska s výrazným horizontálnym členením a rovnako aj horizontálnym dvojramenným volantom.
Na historickú 1203 odkazuje i polica v tvare obráteného krídla, nachádzajúca sa v spodnej časti palubnej dosky. Jej súčasťou sú úložné priestory a zaujímavosťou je aj to, že je výsuvná. „V normálnom aute by niečo takéto mohlo prekážať, avšak pri dodávke je to praktické.“
V prípade infotainmentu sa vlastne Daniel na prvý pohľad pripravil o „svoju“ prácu. Ako dizajnér užívateľských prostredí totiž pracuje práve na vzhľade a logike infotainmentu vozidla, ale jeho 1203 vlastne žiadny nemá. „Predstava je taká, že vodič pre získanie týchto informácií využije vlastné zariadenie, teda smartfón alebo tablet,“ hovorí Daniel s dodatkom, že pre tieto zariadenia by samozrejme mohol navrhnúť špeciálnu aplikáciu, ktorá by zvládala obsluhu funkcií auta. Palubná doska tak má len malý informačný displej za volantom, nachádzajúci sa vedľa ventilácie, ktorý sa zrkadlí s plaketou, nesúcou označenie modelu pred spolujazdcom.
Daniel svoju 1203 naskicoval guľôčkovým perom a výsledok dofarbil v počítači. „Je to môj obľúbený spôsob práce,“ poznamenáva. „Pero mám navyše vždy pri sebe. Pri jeho využití nie je priestor pre chyby a vytvára pomerne charakteristickú stopu, takže moje skice sú o niečo iné, menej dynamické a viac ilustračné.“
Zdroj: Škoda