Autosuv.sk

Ostatné

Škoda Enyaq RS Race je nový koncept pretekárskeho auta

Nový koncept slúži ako pilotný projekt a poskytuje riešenia pre budúce sériovo vyrábané modely vrátane udržateľných a odľahčených materiálov.
Škoda Enyaq RS Race je nový koncept pretekárskeho auta

Vývoj pretekárskeho vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023. Koncept vychádza z modelu Škoda Enyaq Coupé RS a využíva rovnaké elektrické pohonné ústrojenstvo, je však o 70 mm nižší a súčasne širší o 72 mm vpredu a o 116 mm vzadu. Najdôležitejšie je však to, že vozidlo je oproti sériovému modelu výrazne ľahšie.

Na zníženie hmotnosti v porovnaní so sériovým modelom použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne a udržateľné materiály a odstránili všetky komponenty, ktoré pre zamýšľané použitie vozidla neboli nevyhnutné. Okrem toho pri automobile použili bočné okná a okno piatych dverí z odľahčeného polykarbonátu. Tieto opatrenia spoločne viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg.

Udržateľné biokompozitné diely sú použité na karosérii vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, strešnej vetracej kaplnky a zadného krídla. Tieto odľahčené materiály sú použité aj v interiéri, napríklad na prístrojovej doske, vo výplniach dverí a na opierkach nôh pilota a navigátora.

Pri stavbe karosérie modelu Enyaq RS Race boli jednotlivé diely stiahnuté z výrobnej linky, od základu prepracované a znovu zmontované. Okrem bezpečnostného rámu z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele, ktorý spevňuje karosériu a chráni posádku, je koncept vybavený ďalšími bezpečnostnými prvkami prevzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patria k nim pretekárske sedadlá Atech so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, bezpečnostné výplne dverí a automatický hasiaci systém.

Aerodynamický balík zahŕňa veľké zadné krídlo, aerodynamicky optimalizovanú strechu a potrubie, privádzajúce náporový vzduch do kabíny vozidla. Malé finlety v zadnej časti strechy usmerňujú prúdenie vzduchu priamo na zadné krídlo. Prepracovaný bol aj prívod vzduchu k chladiacej sústave, kde prišlo k vyplneniu čelnej plochy a nasávanie vzduchu prebieha v spodnej časti nárazníka. Z tohto dôvodu bolo tiež potrebné naklopiť chladiacu stenu.

Brzdová sústava sériového modelu bola nahradená vysokovýkonným systémom z modelu Audi e-tron GT, ktorý zahŕňa karbón-keramické brzdové kotúče, desaťpiestikové strmene vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu a nový systém chladenia bŕzd. Okrem toho bol koncept vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou výbavou každého rallye vozidla.

Pedálová zostava bola prevzatá z vozidla Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pruženia, kompresie a odskoku.

Kompletne prepracovaný interiér je inšpirovaný modelom Škoda Fabia RS Rally2 a zahŕňa aj upravený systém infotainmentu. Pretekársky volant s novými tlačidlami pripomína volant z úspešného zákazníckeho rallye vozidla.

Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú identické s tými, ktoré sa používajú v sériovom modeli. Rovnako ako v prípade modelu Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, ale ľahší Enyaq RS Race dokáže z 0 na 100 km/h zrýchliť za menej ako päť sekúnd.

Enyaq RS Race je vybavený audiosystémom Havas s digitálnym zosilňovačom zvuku, ktorý zabezpečuje charakteristický pretekársky zvuk. Tento úplne nový audiosystém je výrazne hlasnejší ako audiosystém v sériovom modeli Enyaq Coupé RS a jeho zvukový prejav sa dá meniť.

Zdroj: Škoda

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní