Autosuv.sk

Ostatné

Škoda ukázala, ako sa menilo štartovanie áut

Štartovanie automobilov sa v priebehu posledného storočia zásadne zmenilo. Pripomeňte si tento vývoj od točenia kľukou až k súčasnosti, keď postačuje mať kľúč vo vrecku.
Škoda ukázala, ako sa menilo štartovanie áut

Laurin & Klement Voiturette A z roku 1905, prvý automobil z Mladej Boleslavi, mal vpredu pod mosadzným chladičom masívnu kľuku, nemecky nazývanú Kurbel. Práve odtiaľ pochádza starý výraz pre štartovanie - „kurbľovanie“, ktorý sa vtedy bežne používal hlavne v českej časti monarchie. Išlo o zdanlivo jednoduché, ale v praxi nevyspytateľné a zákerné zariadenie.

Švih a správny grif

Proces štartovania vyžadoval omnoho viac úkonov, ako len jednoduché zatočenie kľukou. Najskôr ste museli otvoriť mosadzný benzínový kohútik, následne na volante nastaviť páčku predstihu zážihu elektrickej sviečky do štartovacej polohy, nastaviť ručný plyn, skontrolovať, či je radiaca páka v polohe neutrál (aby oživené auto neskočilo dopredu či dozadu), a následne pootočením kľúča zapnúť elektrický obvod.

Po tomto obrade musel vodič prísť k prednej časti vozidla, zohnúť sa ku kľuke a počas pootáčania podľa odporu kladeného motorom v kompresnej fáze cyklu odhadnúť správny bod, kedy má kľukou myknúť. Aby vôbec zabrala, musela sa najskôr zatlačiť smerom k motoru. Vyžadovalo si to švih i správny grif.

Pozor na palec

Ak by ste si obstarali ozaj staručkého veterána na kľuku, je jeden tip preverený bolestivou praxou. Kľuka takéhoto vozidla je totiž cez kľukový hriadeľ a ojnice pevne spojená s piestami. Keď na dnešné pomery primitívne elektrické zapaľovanie „hodilo“ iskru zle a motor sa po myknutí kľukou roztočil zlým smerom, mohol spätný ráz vykĺbiť či dokonca utrhnúť palec.

Pravidlo je jednoduché: palec nesmie kľuku objať opačným smerom ako ostatné prsty, aj keď je to pre nás najprirodzenejšie. Keď všetky prsty položíte jedným smerom a kľuku takto zavriete, tak sa pri spätnom ráze dlaň sama otvorí a nemala by vzniknúť zásadná škoda.

Ako sa štartovali Škody v priebehu histórie od kľuky, cez prvé štartovanie kľúčom na Škode 1000/1000 MB v roku 1964 až po dnešné pohodlné štartovanie s kľúčom vo vrecku, ukazuje vo videu Michal Velebný zo Škoda Museum (k dispozícii sú aj české titulky).

Tagy

Pokračovať v čítaní