Pri kúpe vozidla hodnotíme množstvo pre a proti. Jedným z kritérií sú náklady a ekonomika prevádzky. Najčastejšie do nich započítame cenu nového vozidla a prevádzkové náklady v podobe spotreby a možno aj pravidelného servisu. Niekto sa na to pozerá podrobnejšie a počíta aj s vyššími budúcimi investíciami do veľkých a širokých pneumatík na svoje SUV, prípadne s dvojnásobne drahšími brzdami a súčasne s ich kratším intervalom výmeny na svoje športové auto. Pri hodnotení ekonomiky kúpy a prevádzky auta však netreba zabúdať ani na zostatkovú hodnotu. Cena vozidla klesne okamžite po opustení predajne a ďalej klesá spolu s vekom a aj s počtom najazdených kilometrov.
Každoročne vyhlasuje víťazov s najnižšou stratou hodnoty podľa jednotlivých kategórií nemecký Auto Bild. Pri udeľovaní cien Wertmeister (majster hodnoty) vychádza z dát spoločnosti Schwacke. Nemci hodnotili zostatkovú cenu štvorročných áut s rôznym nájazdom kilometrov. Elektromobily v priemere za rok najazdia 10 000 km (čiže 40 000 pri štvorročnom aute), malé autá 11 000 km, menšie SUV a športové autá 15 000 km a ostatné kategórie v priemere 20 000 km. Svoju hodnotu si najviac drží Porsche 911 GT3. To však patrí do kategórie áut, ktorým s pribúdajúcimi rokmi (možno desaťročiami) začne cena rásť. Celkové víťazstvo športového Porsche preto nie je prekvapením. Faktom ale je, že Porsche ovládlo až tri kategórie a cenu si dobre drží napríklad aj Macan, ktorý sa pravdepodobne nestane vyhľadávaným zberateľským kúskom. Viac už v tabuľke s víťazmi v jednotlivých kategóriách. V poslednom stĺpci je vyjadrená zostatková hodnota, vyjadrená v percentách z nadobúdacej ceny (čím vyššie percento, tým je zostatková hodnota vyššia). Nie všetky vozidlá v tabuľke sú na trhu už štyri roky. Ceny vozidiel sú odhadované na základe vývoja trhu s jazdenými vozidlami a predpovede jeho chovania do budúcnosti.
Kategória | Model | Zostatková hodnota |
Elektromobil | Hyundai Ioniq Electric | 58,61 % |
Mini autá | Kia Picanto 1,2 ISG | 62,83 % |
Malé autá | MINI One | 62,83 % |
Kompaktné autá | Mercedes triedy A 250 7G-DCT | 59,71 % |
Nižšia stredná trieda | Škoda Octavia 1,8 TSI DSG | 53,50 % |
Stredná trieda | BMW 540i xDrive | 52,15 % |
Luxusné autá | Porsche Panamera 4 | 61,64 % |
Športové autá | Porsche 911 GT3 | 66,52 % |
MPV | Opel Zafira 1,6 DIT | 53,61 % |
Dodávky | Mercedes triedy V 220d 7G-Tronic | 52,81 % |
Malé SUV | BMW X1 sDrive 18i | 59,29 % |
Kompaktné SUV | Porsche Macan Turbo PDK | 65 % |
SUV | Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 4Motion | 58,6 % |
zdroj: autobild.de