S konceptom rýchlej výmeny vybitej batérie za nabitú v priebehu pár minút pracujú automobilky dlho. Do praxe sa toto riešenie dostáva len výnimočne. Výnimkou je čínska značka Nio, ktorá prevádzkuje viac ako tisíc staníc na výmenu batérie na domácom trhu. Prvé stanice už Nio postavilo aj v Európe, kde chce preraziť.
Teraz prichádza s týmto riešením aj európsky gigant Stellantis, pod ktorý patria značky Citroen, Fiat, Jeep, Peugeot, Opel a ďalšie. Nové výmenné stanice vzniknú vďaka spolupráci so spoločnosťou Ample.
Prvá výmenná stanica Stellantisu vznikne v Madride v roku 2024 a poslúži pre 100-člennú flotilu vozidiel Fiat 500e z požičovne vozidiel Free2move, ktorá patrí priamo koncernu.
V budúcnosti by podobné stanice mohli poslúžiť ďalším fleetovým zákazníkom a spotrebiteľom v rôznych kútoch Európy a nielen v prípade vozidiel Fiat 500e, ale aj ďalších elektromobilov. Celý proces výmeny vybitej batérie za nabitú zaberie približne 5 minút.
Rýchly je aj proces výstavby výmennej stanice. Od začiatku výstavby po sprevádzkovanie prejdú len tri dni. Technológia batérií Ample bude sprístupnená majiteľom elektromobilov na základe predplatného. Tento prístup by znížil počiatočné celkové náklady na vozidlo a zároveň by umožnil zákazníkovi využívať vždy najnovší typ batérie, čím by sa efektívne zvýšil dojazd a životnosť elektromobilu.