Autosuv.sk

Ostatné

Stellantis testuje syntetické palivá na 28 existujúcích motoroch

Testy sa dotýkajú motorov vyrobených od roku 2014. Využitie syntetických palív by mohlo znížiť emisie CO2 existujúcich motorov o 90 %.
Stellantis testuje syntetické palivá na 28 existujúcích motoroch Ilustračné foto - Opel

Stellantis vyrobil od roku 2014 po zavedení emisnej normy Euro 6 len pre európsky trh 28 miliónov vozidiel so spaľovacím motorom. Predstavte si, že tieto vozidlá môžu prejsť na e-palivá, ktoré znížia tvorbu emisií CO2 o 90 %. Stellantis predpokladá, že by tento krok mohol znížiť produkciu emisií CO2 medzi rokmi 2025 až 2050 o 400 miliónov ton.

Koncern, pod ktorý patria značky ako Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Jeep a ďalšie sa preto rozhodol otestovať fungovanie syntetických palív v 28 typoch motorov vyrobených od roku 2014 vrátane tých, ktoré sa budú vyrábať do roku 2029 (od roku 2030 končí Stellantis s výrobou áut so spaľovacím motorom).

Zoznam zahŕňa naftové aj benzínové motory. Dobrou správou je, že do nich netreba zasahovať a prispôsobovať ich novým palivám. Syntetické palivá majú totiž rovnaké chemické zloženie ako fosílne palivá. Získavanie CO2 zachytávaním z atmosféry alebo splyňovaním biomasy kompenzuje emisie CO2 pri spaľovaní paliva, a preto je syntetické palivo takmer uhlíkovo neutrálne. Podmienkou je využitie zelenej energie pri procese výroby.

Napriek chemickej podobnosti palív je potrebné všetko otestovať v praxi. Komplexný validačný protokol zahŕňa testy výfukových emisií, štartovateľnosť, výkon motora, spoľahlivosť, riedenie oleja, vplyv palív na palivovú nádrž, palivové potrubie a filtre. Testovanie je už vo finálnej fáze.

Využívanie syntetických palív by zároveň prispelo k zníženiu závislosti od krajín vyvážajúcich fosílne palivá. Výroba palív by sa neviazala na miesto s ložiskom fosílnych palív, ale na miesta, kde je k dispozícii zelená energia.

Lepšiu predstavu o fungovaní výroby zelených palív nám dáva Porsche. Závod na výrobu e-paliva stavia nemecká značka na juhu Čile v púšti, kde až 270 dní do roka fúka dosť silný vietor, aby mohli veterné turbíny pracovať na plný výkon. V súčasnosti už funguje pilotná výroba s objemom 130 000 l ročne, ktorú plánuje Porsche navýšiť na 550 miliónov ročne.

Tagy

Pokračovať v čítaní