Autosuv.sk

Ostatné

Stellantis vdýchne jazdeným dodávkam nový elektrický život

Spaľovací motor a ďalšie časti z jazdeného vozidla možno repasovať a použiť ako náhradné diely. Na nový elektrický pohon dáva koncern štandardnú 8-ročnú záruku.
Stellantis vdýchne jazdeným dodávkam nový elektrický život

Jazdené ľahké úžitkové vozidlá koncernu Stellantis dostanú vďaka spolupráci so spoločnosťou Qinomic nový život. Práce na tomto projekte odštartovali pred dva a pol rokom a výsledkom je možnosť elektrifikovať staršie úžitkové vozidlá koncernu.

V prvej fáze bude toto riešenie dostupné vo Francúzsku pre modely Fiat Professional Scudo, Opel Vivaro, Peugeot Expert a Citroen Jumpy. Stellantis vidí spoluprácu na projekte so spoločnosťou Qinomic ako win-win riešenie pre obe strany.

Qinomic totiž pri prestavaní starších modeloch využije približne 200 komponentov z dielne Stellantisu vrátane batérie a elektromotora. Stellantis zas získa z jazdených modelov naspäť motory, prevodovky a výfukový systém. Tieto komponenty budú v závislosti od ich stavu a počtu najazdených kilometrov ponúknuté na ďalšie použitie pre jazdené vozidlá a v prípade potreby budú aj repasované.

Stellantis v tlačovej správe nepridal žiadne podrobnosti o elektrickom pohone. Viac sme sa dozvedeli vďaka francúzskemu portálu L'argus, ktorý mal možnosť otestovať prestavaný model Citroen Jumpy XL. Išlo o pôvodne naftový model z roku 2018 s nájazdom 175 000 km.

Podstatnejšie je, že prezradil informácie o pohone. Potvrdilo sa to, čo sme očakávali a čo je logické - koncern Stellantis poskytuje originálny elektrický pohon totožný s tým, ktorý montuje do nových modelov. To znamená elektromotor s výkonom 100 kW a k tomu ponúka na výber dve rôzne batérie s kapacitou 50 kWh, resp 75 kWh. Hodnota maximálneho nabíjacieho výkonu je 100 kW. Navyše na elektrický pohon platí štandardná záruka 8 rokov alebo 160 000 km.

Prestavba staršieho úžitkového vozidla na elektromobil dáva zmysel len pri správnej cene. Prestavba naftového modelu Jumpy stojí vo Francúzsku až 33 000 eur bez dane v prípade použitia väčšej batérie s kapacitou 75 kWh. Použitie menšej batérie zníži cenu prestavby na 25 000 eur bez dane.

Pri tejto cene by projekt nemal šancu, ale vďaka rôznym dotáciám možno cenu vo Francúzsku zraziť na 18 000 eur (75 kWh) alebo až 10 000 eur (50 kWh).

Zdroj: Stellantis a L'argus

Tagy

Pokračovať v čítaní