Pred približne týždňom sme informovali, že Citroen chce predĺžiť životnosť a leasing áut na 15 rokov. Hlavnou výzvou nie sú technické možnosti, ale ekonomika celého projektu. Udržiavať staré auto pri živote v jednu chvíľu stratí ekonomický zmysel a z tohto pohľadu udržiavať auto v špičkovej kondícii 10 a viac rokov nie je jednoduché. Informácie v článku sa opierali o vyjadrenia predstaviteľov značky.
Dnes už vieme, že nejde o sólo akciu Citroenu, ale o spoločný plán celého koncernu Stellantis, pod ktorý patrí aj Peugeot, Opel, DS, Fiat, Alfa Romeo, Jeep a ďalší. V tlačovej správe Stellantis približuje svoj strategický plán v tejto oblasti na najbližšie roky.
Celý projekt je postavený na obehovom hospodárstve, teda recyklácii a opätovnom využití použitých produktov. Stellantis prichádza so svojou 4R stratégiou (názov je vytvorený zo začiatočných písmen anglických slov reman, repair, reuse a recycle).
Reman
Použité, opotrebované alebo chybné diely sú demontované, vyčistené a repasované podľa špecifikácií výrobcov. K dispozícii je takmer 12 000 dielov pokrývajúcich 40 produktových radov vrátane batérií pre elektrické vozidlá.
Repair
Opotrebované diely sa opravia a znovu nainštalujú do vozidiel zákazníkov. V 21 lokalitách po celom svete pracujú e-opravárenské centrá na batériách elektrických vozidiel.
Reuse
Približne 4,5 milióna súčiastok viacerých značiek na sklade, stále v dobrom stave, sa získava z vozidiel po dobe životnosti a predáva sa v 155 krajinách prostredníctvom platformy elektronického obchodu B-Parts.
Recycle
Výrobný odpad a vozidlá po dobe životnosti sa vrátia späť do výrobného procesu. Len za šesť mesiacov obchodná jednotka vyzbierala 1 milión recyklovaných dielov.
Predĺženie životnosti pomocou použitých a recyklovaných dielov má pozitívny dopad na životné prostredie, ale aj na cenu opravy pre zákazníka. S použitými a opravenými dielmi podľa špecifikácie výrobcu v budúcnosti ušetrí motorista 10 až 30 %. Výrobca bude náhradné diely získavať zo starých vozidiel na konci životného cyklu, alebo z havarovaných áut, ktoré poisťovňa odpíše ako "ekonomickú totálnu škodu".
V septembri Stellantis oznámil, že otvorí centrum obehovej ekonomiky v roku 2023 vo svojom komplexe Mirafiori v Taliansku. Centrum bude mať na starosti renováciu vozidiel, demontáž vozidiel a renováciu dielov, pričom rozsah sa bude ďalej globálne rozširovať.