Či už máte auto staré alebo nové, každé musí zo zákona spĺňať isté minimálne technické požiadavky na to, aby mu bolo povolené vstúpiť na cesty. V prípade nového za jeho technický stav ručí výrobca, ktorého povinnosťou je spĺňať štandardy pre prevádzku v danom regióne. Inak by sa u tam nemohlo ani predávať. Vysoké nároky Európskej únie preto už nejedenkrát prinútili automobilky odstaviť celú sériu vozidiel na parkoviská bez ďalšej perspektívy na predaj.
Postupom času však prirodzene prichádza k opotrebovaniu jednotlivých komponentov, ktoré môžu vplývať na bezpečnosť vašej jazdy. I keď niektoré automobilky ponúkajú rôzne predĺžené záruky, od istého času prechádza povinnosť "zodpovedať" za technický stav vášho vozidla na vás. Práve odvtedy musíte začať vaše auto pravidelne nosiť na "preventívne prehliadky," čiže technickú a emisnú kontrolu. I keď sme jedna Európska únia, medzi Slovenskom a susedným Rakúskom prichádza k niekoľkým rozdielom. Ak teda náhodou máte služobné auto zahraničnej firmy alebo trvalý pobyt tu v okolitých dedinách za hranicami, poznať tieto rozdiely sa vám jednoznačne oplatí.
Čo sa testuje
Všetky povinnosti schvaľovacieho procesu pre spôsobilosť vozidla na rakúske cesty upravuje paragraf 57a, ktorý sa ľudovo nazýva Pickerl. Rozsahy technických kontrol u nás a u susedov sa v princípe nelíšia. Základom sú časti vozidla, ktoré by v prípade ich zlyhania mohli priviesť zranenia alebo smrť účastníkov premávky. Obe krajiny kontrolujú osvetlenie, brzdový systém, riadenie, stav karosérie, motor, kolesá, hlučnosť, netesnosti, výbavu (Airbagy, bezpečnostné pásy, atď.) a povinnú výbavu. Slovensko má podľa svojich predpisov kontrolu rozšírenú o preverenie výhľadu z miesta vodiča.
Asi najväčším rozdielom medzi slovenskou a rakúskou technickou kontrolou po technickej stránke je fakt, že u nás máme formálne oddelenú technickú a emisnú kontrolu na dve. Aj skratka STK a EK sa píše zvlášť. V Rakúsku je emisná kontrola súčasťou technickej, čo zničuje byrokratickú zaťaž. Pre vodiča to v praxi rodziel nerobí, keďže dnes už takmer všetky stanice technickej kontroly na Slovensku ponúkajú obe služby zároveň.
Aké sú termíny
Pri termínoch a lehotách už je situácia iná. Tu sú rozdiely pre bežného občana podstatne markantnejšie a dôležitejšie. Na kontrolu vás totiž pripravia v servise. Termíny si však musíte ustrážiť vy. Pre osobné autá (kategória M1) platí v Rakúsku takzvané pravidlo 3-2-1. V praxi to znamená, že auto musí navštíviť stanicu technickej kontroly prvýkrat po troch rokoch od prihlásenia, potom o ďalšie dva roky. Tretia a každá ďalšia návšteva už musí prebehnúť v jednoročnom intervale.
Slováci si počet svojich návštev počítať nemusia a podmienky sú oveľa šetrnejšie k našim peňaženkám. Upravujú ich zákony 137/2018 a 138/2018. Prvýkrát navštevujeme s osobným autom stanicu po štyroch rokoch, odvtedy každé dva roky. Termíny platia rovnako pre emisnú aj technickú kontrolu.
Ďalšou kategóriou sú motorky a štvorkolky. Tie najslabšie s výkonom do 11 kW musia na Slovensku prechádzať STK na štvorročnej báze. Všetky silnejšie sú na tom podobne ako automobily.
Trieda L (teda motorky a štvorkolky) v Rakúsku rieši jediná úprava, ktorá nerozlišuje medzi silnými a slabými. Na kontrolu pôjdete každý rok.
Je aj tolerancia
Zabudli ste zájsť na STK? V Rakúsku to až taký problém nie je, na Slovensku "ste skončili." Vodiči od susedov môžu technickú kontrolu podstúpiť najskôr mesiac pred vypršaním, najneskôr však štyri mesiace po. Ide o tolerančnú dobu, ktorú poskytli rakúske úrady na území susedného štátu. V praxi to znamená toľko, že akonáhle rakúskemu autu vyprší technická kontrola, nesmie opustiť krajinu. Vodič však môže ešte pár mesiacov vyčkať, kým si ju opäť predĺži. Ak absolvovanie kontroly odignoruje účelovo a tolerančný termín presiahne, čaká ho pokuta až do 5000 eur (platí najmä pre nákladiaky a autobusy).
Slovenské zákony sú prísnejšie. Zabudli ste na STK a urobili si ju až pár dní po termíne? Máte smolu. Na Slovensku platí pre obe kontroly nulová tolerancia, a tak odporúčame nevyčkávať až do posledného dňa. Akonáhle raz zasvietite v systéme, môžete sa doma triasť a čakať na pokutu aj niekoľko rokov. Polícia má totiž právo poslať vám "šek" počas celej premlčacej doby. Za technickú aj emisnú kontrolu dokopy zaplatíte pokutu okolo 360 eur.
Koľko to stojí
Možno vás celkom prekvapí, že cena technickej kontroly v Rakúsku sa od tej na Slovensku príliš nelíši. U nás za preverenie vozidla zaplatíte dokopy asi 50 až 70 eur. V Rakúsku sa ceny pohybujú od 45 do 105 eur.