Za volantom občas máme pocit, že naše auto už nie je tým, čím bývalo. Kone sa spod kapoty akosi rozutekali a akcelerácia je stále ťažkopádnejšia a pomalšia. Váš motor jednoducho časom stratil výkon. Našťastie, auto s vami komunikuje viac, ako si myslíte. Pomocou signálov, ktoré vám vysiela, sa dá opotrebenie spojené s úbytkom výkonu včas odhaliť. Ak dané súčiastky vymeníte, vyčistíte alebo opravíte včas, vaše auto si zachová svoju silu čo najdlhšie.
Pedál na podlahe
Pokiaľ si všimnete zmenu v reakcií plynového pedála, problém je veľmi pravdepodobne v palivovom systéme. Po zošliapnutí plynu motor nedostane dostatok paliva na to, aby dokázal valce rozpohybovať do vyšších otáčok tak svižne ako kedysi. Na vine teda môže byť odchádzajúce palivové čerpadlo, zanesené vstrekovače, špinavý filter alebo popraskaná hadica.
Pokiaľ nie ste profesionál, bude si táto údržba vyžadovať návštevu autoservisu. Predovšetkým vstrekovače je nutné vyčistiť špeciálnym ultrazvukovým prístrojom. Ak však ide iba o malý problém, môžete najprv vyskúšať aditíva.
Dymové signály
Praskanie z výfuku alebo nadmerná dymivosť môže byť takisto jedným z prejavov straty výkonu. Problémy môžu byť dva. Na jednej strane je nadmerné množstvo paliva, ktoré by opäť súviselo s problémami v palivovom systéme. Druhou možnosťou sú problémové sviečky. Zanesené alebo nefunkčné sviečky majú za následok nedokonalé zapálenie alebo dokonca nezapálenie zmesi v jednom z valcov.
Praskanie z výfuku nastáva vtedy, keď celé množstvo paliva nestihne zhorieť vo valci. Nezhorená masa vzduchu a benzínu prejde až do horúceho výfuku, kde sa vznieti. Moderné športové autá technológiu vstrekovania paliva priamo do výfuku používajú, aby sa udržiavalo turbo v otáčkach aj keď nemáte nohu na pedále. Ak vaše auto nie je vybavené antilag systémom, ide jednoznačne o chybu.
Keď cítite triašku
Nejde samozrejme o tú zo zimy. Správne fungujúci motor by mal priasť. Ide o rovnomerné vibrácie, ktoré by ste nemali byť schopní poriadne ani vnímať, pretože sú stále rovnaké. Ich intenzita závisí od vašich silentblokov. Tie pohlcujú nárazy, aby vám v kabíne bolo príjemnejšie. Ich frekvencia zase závisí od plynového pedála. Čím vyššie otáčky, tým viac nárazov. To všekto je bežné.
Nenormálne však je, ak sa vaše auto trasie napríklad pri voľnobehu nerovnomerne. Takáto "morseovka" znamená, že opäť sú nerovnomernosti v spaľovaní jednotlivých valcov. Problém môže byť v tom, že sa do jedného valca vstrekuje menej paliva (zanesený vstrekovač), že nastala strata kompresie (prasknutá hlava valcov) alebo že je v jednom valci spaľovanie nedokonalé (problematická sviečka). Problémom môže byť aj nadmerné opotrebenie jedného z piestov alebo krúžku. Tu by ale išlo skôr o výrobnú vadu, keďže valce by sa mali opotrebovávať rovnomerne.
Jazda do kopca
Jazda do kopca je podobne ako zošliapnutie pedála na podlahu pre motor náročným úkonom. Ak cítite, že sa vášmu autu do kopca akosi nechce alebo dokonca nevládze, podozrenie upadá predovšetkým na palivový filter. Ten je totiž zodpovedný za to, aby sa nečistoty z nádrže držali ďalej od motora. Ak ho včas nevymeníte alebo ho zanesiete nekvalitným palivom, filter nebude schopný pri náhlom stlačení pedála cez svoje póry prepustiť dostatok paliva. Auto sa teda do kopca nerozbenhe.
Svetiel ako na vianoce
Veľmi dobrou pomôckou, ktorej signály by ste nemali podceniť, je palubná doska. Tá má okrem tej pohyblivej paličky určenej na to, aby sme vedeli, o koľko prekračujeme rýchlosť, aj množstvo svetielok. Vďaka nim si môžeme auto vysvietiť ako na vianoce. Ale nikto z nás to nechce. Akonáhle uvidíte svietiacu kontrolku motora, nechajde auto napojiť na diagnostiku.
V tomto prípade už auto vie, čo mu je a vy sa nemusíte hrať na Poirota. Môže ísť iba o banálny problém, ale aj o vyslovenú katastrofu. Tá nemusí súvisieť len so stratou výkonu, ale aj s postupným odumieraním motora. Preto platí pravidlo: Keď uvidíš túto ikonku, urob dve veci. Pomodli sa a zavolaj mechanikovi.