Len nedávno sme informovali o novom rekordnom dojazde 807 km vodíkového Hyundaiu Nexo. Teraz ho prekonala Toyota Mirai. Priemerná spotreba paliva bola 0,55 kg/100 km. Mirai má zásobníky na vodík s kapacitou 5,6 kg. Na dosiahnutie rekordu 1 003 km uplatnili vodiči nacvičený ekonomický jazdný štýl, avšak bez akýchkoľvek zvláštnych techník, ktoré by nebolo možné použiť za bežnej prevádzky. Prejdená vzdialenosť aj spotreba paliva boli oficiálne potvrdené nezávislým orgánom.
Vďaka efektívnejšiemu fungovaniu systému palivových článkov spoločne s nárastom kapacity vodíkových zásobníkov a lepšou aerodynamikou sa podarilo predĺžiť dojazd vozidla. Za štandardných jazdných podmienok priemerne prejde približne 650 km. Tankovanie na čerpacej stanici pod tlakom 700 barov pritom nezaberie ani päť minút.
Nová Toyota Mirai je druhou generáciou elektromobilu na palivové články. V porovnaní s prvou generáciou sa pýši vyšším výkonom, elegantnejším dizajnom a lepšou jazdnou dynamikou.
Mirai a vodík ako kľúčová súčasť strategie
Program Toyoty s názvom Beyond Zero má poukázať na skutočnosť, že pre Toyotu nie sú nulové emisie konečným cieľom. Vodík je dôveryhodným a hojným zdrojom pre dopravu a ukladanie energie, a preto podľa Toyoty predstavuje sľubnú príležitosť na rozvoj lepšej spoločnosti. Vodík môže zaistiť bezemisnú mobilitu nielen v rámci cestnej, ale aj železničnej, lodnej a leteckej dopravy. Rovnako dobre poslúži na výrobu energie v priemysle, firmách a domácnostiach.
Toyota preto v tomto smere podporuje rad iniciatív, vedúcich k sprístupneniu a diverzifikácii využitia palivových článkov, teda elektrických generátorov (EODev), lodí (Hynova), vozidiel taxi, autobusov (Hype a RATP), nákladných vozidiel (Hino), vodíkového mesta (Woven City) a ďalších.
Rekord prekonaný štvoricou vodičov
V posádke štyroch vodičov, ktorí dosiahli nový svetový rekord, bol aj Victorien Erussard, zakladateľ a kapitán plavidla Energy Observer. Projekt Energy Observer v partnerskej spolupráci s Toyotou je prvým plavidlom, poháňaným palivovým článkom od Toyoty. Bezemisný čln je energeticky nezávislý a slúži ako nástroj komunikácie a výskumné laboratórium prebiehajúcich energetických zmien.
Energy Observer sa postupne premenil na spoločnosť, zameranú na výskum a inovácie. Firma nedávno v Paríži predstavila svoju úplne novú výstavnú dedinku, venovanú obnoviteľným zdrojom energie a vodíku. V rámci tejto akcie sa Eiffelova veža po prvýkrát rozžiarila pomocou obnoviteľného vodíka z vodíkovej elektrocentrály GEH2 firmy EODev, startupu, ktorého akcionárom je aj Toyota.
„Toyota vždy kráčala v čele inovácií na poli vodíka a naša spolupráca je každým rokom intenzívnejšia. Ako niekdajší účastník pretekov na otvorenom mori potrebujem prekonávať výzvy, a tak srdečne ďakujem Frankovi Marottemu a jeho pracovníkom, ktorí ma pribrali na túto bezemisnú výpravu, ktorá dokazuje, že nič nie je nemožné a vodíková mobilita je už tu,“ hovorí Victorien Erussad, zakladateľ a kapitán plavidla Energy Observer.