Všetky luxusnejšie moderné autá sú dnes vybavené asistenčnými sytémami. Niektoré sú dokonca schopné na krátky čas prevziať riadenie úplne. Podľa výskumov ich však takmer polovica majiteľov nevyužíva. Vedci skúmajú prečo.
Podľa amerického inštitútu pre bezpečnosť na diaľniciach (Institute of Highway Safety) až 49 percent čiastočne autonómnych automobilov má asistentov na ceste vypnutých. Vyplýva to z prieskumu na vzorke 1000 vodičov, z ktorých takmer polovica vníma pomoc auta pri šoférovaní negatívne.
Najväčším problémom je podľa nepriaznivcov spôsob, akým auto s vodičom komunikuje. Neustále varovania, pípania a hlásenia sú jednoducho vytáčajúce. Vedci z MIT (Massachusettský inštitut technológií) sa rozhodli spôsob interakcie človeka s automobilom preskúmať bližšie. So súhlasom majiteľov vybavili množstvo áut značiek Volvo, Tesla a Range Rover kamerami a senzormi, aby hlbšie preskúmali správanie vodičov za volantom poloautonómneho auta. Na základe výskumov plánujú navrhnúť spôsob, ako spoluprácu zefektívniť a urobiť príjemnejšou.
"Transformácia od manuálneho riadenia k automatizácií je doposiaľ asi najkomplexnejšou zmenou v automobilizme," hovorí Bryan Reimer, člen výskumného tímu MIT. "Našim cieľom je porozumieť, ako sa samotné šoférovanie transformuje od riadenia, kedy je vodič hlavným článkom, na riadenie, kedy iba spolupracuje so samotným automobilom." Podľa výskumného tímu je pravdepodobné, že v budúcnosti už pojem vodič nebude existovať v takom zmysle, v akom ho poznáme my.