Najkrajšia tohtoročná veteránska akcia je úspešne za nami. Pod Tatrami dýchali pravý tatranský vzduch do svojich motorov najkrajšie autá zo štyroch okolitých štátov. A skadiaľ ich bolo najviac? Klasicky z druhého brehu Moravy. Tam mali štátny sviatok, tak si naši bratia predĺžili ubytovanie v hoteli Morava o niekoľko dní a užili si dovolenky v našich drahých Tatrách. Najväčší a najdlhší krásavec bola Tatra 80 z roku 1932, ktorú priniesol Jaroslav Koníček, samozrejme, z druhého brehu Moravy. Také isté auto mal aj prezident Masaryk. Poháňa ju 12-valcový vodou chladený motor. Ozaj, v štartovom poli bola tuctom zastúpená Moravská značka Tatra, skrátka kde sa pozrieš Tatra alebo Tatry.
Ďalším ale anglickým krásavcom bola 12-valcová Lagonda z roku 1937, dokonca s unikátnym rozvodom 2 OHC pána Františka Kudelu ďalšieho Moraváka. Ale aj tak bol najrýchlejší Walter Super 6 z roku 1930 s nebojácnym rytierom Petrom Volfom za volantom. Jemu stačí 6 valcov na to, aby mal najväčší vietor vo vlasoch. Rarít z druhého brehu Moravy bolo viacej, z Olomouca prišiel Luboš Pešak na originálnom nerenovovanom Astone Martin 19/98 z roku 1937, ale aj parný stroj Stanley Woods z roku 1916 s Ludvikom Ottom. Táto večne fučiaca mašina spotrebuje na 100 km jazdy 200 l vody, 100 l petroleja a 10 l oleja. Čo tak miesto elektriny a benzínu jazdiť na paru. To by nám ani Dunaj nestačil.
Ani Slovač sa nezahanbila, Martin Neubeller z Košic priniesol zo svojej veľkej zbierky 4 prekrásne vozidlá. Jedno krajšie ako druhé. Najkrajšia bola Issota Fraschini 8A z roku 1929. Zraz okrem piatkového dažďa prebehol na jednotku. Personál hotela Morava nás obletoval ako maharadžov, každý pribral minimálne 2 kg. Páčilo sa nám aj v pribylinskom skanzene. Len konštatujem, že asi celé Slovensko išlo dovolenkovať do Tatier. Cesty boli prepchaté motorkami, cyklistami a autami skoro ako v Prahe na Václaváku. Takže nateraz Tatry a Morava zbohom, o rok sme tam zas.
Text a foto: Marian Bazala