Navrhovaná novelizácia cestného zákona siahne nezodpovedným vodičom do vrecka poriadne hlboko. Niektoré pokuty sa zdvojnásobia, pribudnú aj nové zákazy.
V porovnaní so zahraničím sú na Slovensku pokuty relatívne vysoké. Po porovnaní výšky pokút a priemernej mzdy na to poukazujú viaceré médiá. Novelizácia cestného zákona, ktorú plánuje ministerka vnútra Denisa Saková (Smer-SD) predložiť do leta tohto roka, niektoré prípady ešte sprísni. Celkovo si od novelizácie sľubuje predovšetkým zvýšenie bezpečnosti na cestách.
Za mobily dvojnásobok
Telefonovanie počas jazdy bez súpravy handsfree je dnes pokutované blokovou pokutou do 50 eur a pokutou v správnom konaní do 100 eur. Po novom sa obe tieto pokuty zvýšia o 100 percent, čiže na dvojnásobok. Sprísňuje sa aj znenie zákona. To po novom umožní pokutovať vodičov už za držanie telefónu v ruke. Mnohí vodiči dnes radšej píšu správy alebo natáčajú, a to predstavuje ešte väčšie riziko nepozornosti ako samotné telefonovanie. V rovnakom zmysle budú zakázané aj tablety, kamery a akékoľvek iné podobné telekomunikačné alebo audiovizuálne zariadenie.
Polícia SR dokonca plánuje pre účely odhaľovania týchto priestupkov zakúpiť fotoďalekohľady, ktoré budú schopné porušenie predpisov odhaliť až do vzdialenosti jedného kilometra. V momente, keď uvidíte policajné auto, už tak bude neskoro. Reaguje tak aj na výsledky analýzy dopravnej situácie. Za rok 2017 bolo používanie telefónu najčastejším dôvodom dopravných nehôd.
Kultúrnejšie parkovanie
Ďalším významným krokom, ktorý môže medzi vodičmi vyvolať chaos, bude novelizácia pravidiel parkovania. Tá sa pravdepodobne kriticky dotkne takých častí miest, ktoré už teraz trpia zlou infraštruktúrou. Podľa nových pravidiel by sa totiž smelo parkovať len na takých častiach chodníka, z ktorých sa dá priamo vyjsť na cestu, a teda s ňou priamo susedia. Stále viac vodičov si zvyká parkovať na chodníkoch na miestach, kam sa musí jazdou po chodníku dostať. Sú to napríklad dlhšie chodníky od parkovísk do vchodov panelákov, kam sa bez problémov zmestí aj päť áut. Tomuto štýlu odkladania vozidiel by podľa novej novely odzvonilo.
Za nezaplatenú pokutu pôjdete pešo
Za účelom zlepšenia vymožiteľnosti pokút udelených v rámci štatútu objektívnej zodpovednosti dostanú policajti novú právomoc. Ak zastavia vodiča vozidla, na ktoré je vypísaná takáto pokuta, do jej zaplatenia budú môcť odobrať papiere od auta, tabuľky s EČV, a tým znemožniť ďalšiu jazdu týmto vozidlom. V podstate pôjde o poistenie si platby nepriamym zadržaním vozidla.
Záchranná ulička, železnica a nehody
Do novelizácie plánuje ministerstvo vnútra tiež zapojiť povinnosť vytvárania záchrannej uličky. Podobne, ako majú v Rakúsku (ale i u iných našich susedov), tak aj u nás budeme musieť v prípade kolón uhýbať na kraj automaticky ešte pred zaznením sirén. Takéto zosúlaďovanie medzinárodných trendov neobíde ani železnice. Pri nich zmizne zo zákona predpis o povolenej maximálnej rýchlosti prejazdu cez železničné priecestie. Čarovné hranice 30 a 50 km/h v závislosti od svietenia alebo nesvietenia signalizačného zariadenia tak budú minulosťou. Napriek tomu, že cez slovenské priecestia chodia päťdesiatkou iba šialenci.
Medzi posledné dôležité predmety novelizácie patrí zavedenie skutku odídenia z miesta škodovej udalosti. Tento pojem sa tak doplní k úteku z miesta nehody a bude voči vodičom benevolentnejší. Zatiaľ, čo za útek dostanete pokutu 300-1300 eur a zákaz činnosti na 1 až 5 rokov, za odídenie zaplatíte 200-1000 eur a zákaz činnosti najviac na 5 rokov.
“Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.”