Za riadenie auta je stále zodpovedný šofér. Semi-autonómne riadenie je len podpornou pomôckou, na ktorú sa nemôžeme na sto percent spoliehať. Ukázala to aj posledná nehoda Tesly.
Autonómne autá majú priniesť komfort, nové možnosti a hlavne bezpečnosť na cesty. Aj preto je každej nehode autonómneho auta venovaná veľká publicita. Veľký tieň nedôvery vrhajú na nové technológie najmä nehody so smrteľnými následkami. Aj preto bola (a stále je) väčšina automobiliek opatrná pri nasadzovaní (čiastočne) autonómnych áut. Agresívnejší prístup zvolila Tesla, ktorá už dlhší čas ponúka techniku semi-autonómneho riadenia s odvážnym názvom Autopilot. V skutočnosti ide o autonómne riadenie druhého stupňa, kedy asistenčné systémy poskytujú podporu šoférovi, ale ten je stále zodpovedný za ovládanie auta. V praxi vozidlo zvláda samostatne za ideálnych podmienok jazdu po diaľnici. Rovnaké schopnosti plus mínus podobnej úrovne v oblasti autonómneho riadenia má aj množstvo modelov ostatných automobiliek.
Rozdiel medzi Teslou a ostatnými je ten, že ostatní nútia šoféra, aby mal ruky na volante. Akonáhle sa šofér krátky časový úsek (od pár sekúnd do pol minúty v závislosti od modelu) nedotýka volantu a aktívne neriadi auto, tak ho auto upozorní a vyzve, aby položil ruky na volant. Ak sa tak nestane, tak po sérii upozornení zastane pri krajnici. Hlavnou výhodou takéhoto riešenia je, že auto vodičovi nedovolí zaspať a pravidelne ho núti, aby sa venoval situácii na ceste. Tesla k tomu v minulosti vodiča nenútila a zásah do riadenia vyžadovala až v momente kritickej situácie, ktorú auto nevie samostatne vyriešiť.
Problematickou časťou semi-autonómneho riadenia je z tohto hľadiska kooperácia človeka so strojom. Šofér sa skôr či neskôr začne na relatívne dobre fungujúcu technológiu spoliehať. Svedčia o tom aj dávnejšie zverejnené informácie z kuchyne Fordu, podľa ktorých technici počas testovacích jázd mali časom problémy so zaspávaním. "Sú to školení technici, ktorí sú tam, aby sledovali, čo sa deje," citovala agentúra Bloomberg šéfa vývoja Fordu, Raja Naira. "Je však v ľudskej povahe, že vozidlu dôverujete čoraz viac a nadobudnete dojem, že nemusíte venovať pozornosť situácii." Po fatálnej nehode v roku 2016 zmenila svoj prístup aj Tesla a núti šoférov viac zasahovať do riadenia.
Smrteľná nehoda Tesly Model X z marca tohto roku potvrdzuje, že na Autopilota a semi-autonómne technológie druhého stupňa sa nemožno spoliehať. Tak je to komunikované aj samotnými automobilkami. Podľa Tesly dostal šofér pred diaľničnou nehodou niekoľko výstrah o kritickej situácii a mal zhruba päť sekúnd času na reakciu. Pritom mal výhľad na betónový múrik, rozdeľujúci pruhy v mieste diaľničnej križovatky, minimálne 150 m. Žiaľ, na situáciu zrejme nezareagoval a doplatil na to životom. Na internete sa medzičasom objavilo video, v ktorom majiteľ Tesly prešiel tým istým úsekom so zapnutým Autopilotom. Senzory vozidla zjavne nezachytili zle vyznačenú čiaru, vozidlo sa následne vychýlilo doľava a smerovalo na múrik, rozdeľujúci jazdné pruhy. Youtuber Shantanu, Joshi, pod videom tvrdí, že nedostal žiadnu výstrahu od Autopilota. Či šofér pred fatálnou nehodou dostal, alebo nedostal výstrahu, už musia vyšetriť tamojšie úrady. Odkaz je jasný. Prvoradý je stále vodič, a kým automobilky nepreberú zodpovednosť za riadenie auta, nič sa na tom nezmení.