Autosuv.sk

Ostatné

Test: BMW 545e je alternatívou k naftovému šesťvalcu

Pri pohľade na parametre sa naftová verzia a plug in hybrid takmer nelíšia. Elektromotor nájde využitie výlučne v meste, všade inde má hlavné slovo benzínový šesťvalec.
Test: BMW 545e je alternatívou k naftovému šesťvalcu

Čoraz častejšie dostávame na test plug in hybridné vozidlá. Ponuka sa neustále rozširuje, čo potvrdzuje aj fakt, že v prípade BMW radu 5 sú na výber hneď dve plug in hybridné jednotky. My sme na test dostali silnejšiu s označením 545e. Za týmto označením sa skrýva benzínový šesťvalec s objemom 3,0 l a s výkonom 210 kW. Vypomáha mu elektromotor s výkonom 80 kW. Tento model je svojimi parametrami veľmi podobný naftovej verzii 540d, ktorej test nájdete TU.

V krátkej tabuľke sme preto hneď na úvod zhrnuli rozdiely v parametroch.

Model BMW 540d xDrive BMW 545e xDrive
Motor Naftový šesťvalec  Benzínový šesťvalec + elektromotor
Celkový výkon 250 kW  290 kW
Krútiaci moment 700 Nm 600 Nm
Spotreba v teste 7,4 l* 7,4l + 7,8 kWh*
Zrýchlenie z 0-100 km/h 4,6 s 4,6 s
Objem kufra 540 l 410 l
Objem nádrže 66 l 46 l
Hmotnosť 1 925 kg 2020 kg
Cena od 66 000 eur 69 500 eur
Cena testovaných modelov 102 546 eur 103 878 eur

Poznámka redakcie: *Vozidlá neboli porovnávané v priamom súboji, takže údaje o spotrebe treba brať s rezervou. Navyše benzínová verzia bola testovaná v horších podmienkach a potrápili sme ju aj driftovaním na snehu.

Z tabuľky sa ukazuje, že mierne navrch má naftová verzia. Je o chlp lacnejšia, ľahšia, má väčší kufor, nádrž a v zrýchlení na 100 km/h nezaostáva. Pri rozhodovaní nakoniec zaváži spôsob využitia auta. Ak máte kde nabíjať a jazdíte denne krátke trasy v dopravných zápchach, misky váh sa môžu preklopiť na stranu plug in hybridu. Na posúvanie pomalým tempom v meste je malý elektromotor ideálnym riešením. My sme prešli celkovo v teste 746 km a z toho 200 km v elektrickom režime. Ak tento pomer posunieme výraznejšie smerom k elektrickému režimu, tak môže v jeho prospech hrať aj ekonomická stránka, aj keď nejaké výraznejšie šetrenie sa asi očakávať nedá.

Auto stvorené pre bezemisné zóny

V prípade BMW 545e treba brať elektromotor len ako pomôcku. Jazdenie v elektrickom režime nemôžeme označiť slovom "plnohodnotné". Nechceme porovnávať hrušky s jablkami, ale rôzne filozofie, ktoré použili automobilky pri navrhovaní nabíjateľných hybridov. Napríklad nabíjateľné hybridy koncernu PSA vedia jazdiť na elektriku  plnohodnotne. To znamená, že v elektrickom režime možno predbiehať, jazdiť dynamicky, či s pohonom všetkých kolies. Obmedzuje ich akurát elektrický dojazd.

BMW zas pripravilo auto, v ktorom môžete na predbiehanie v elektrickom režime zabudnúť. Výkon 80 kW pri vozidle s hmotnosťou cez 2 tony slúži akurát na pohyb v meste a iba pozvoľné zrýchľovanie. Dominantnou silou ostáva spaľovací motor. Nemci v tomto prípade mysleli skôr na bezemisné zóny a v podstate nám odkazujú, že elektrika patrí hlavne do mesta.

Elektrická jazda má vplyv na komfort

Ak sa predierate v dopravnej zápche do práce, výkon nehrá úlohu. Tu nastupuje elektromotor, ale môže to mať aj ďalšiu nevýhodu. Nástup kúrenia pri vypnutom spaľovacom motore je v zime výrazne pomalší. Dokonca sa nám zdal pomalší aj nástup vyhrievania sedadiel a volantu.

Riešením je v tomto prípade možnosť aktivovania nezávislého kúrenia ešte pred jazdou. Ak je vozidlo v tom čase pripojené do elektrickej siete, tak to nemá výraznejší vplyv na elektrický dojazd. V zime však aj tak netreba počítať s výraznejším prekročením hranice 40 elektrických kilometrov na jedno nabitie. Spotreba pri elektrickej jazde sa pohybuje nad 30 kWh a často aj nad 40 kWh. 

Autonómna jazda sa zlepšila

BMW radu 5 poskytuje autonómne riadenie 2. stupňa, na tom sa nič nezmenilo. V praxi to znamená, že vozidlo dovolí na diaľnici šoférovi zložiť na pár sekúnd ruky z volantu. Asistenčné systémy slúžia len ako podpora. Napriek tomu sme mohli pozorovať isté zlepšenie. Vozidlo jazdilo plynulejšie, suverénnejšie a posádka získala vyššiu dôveru v asistenčné systémy. Prispelo k tomu plynulé brzdenie, plynulé vyberanie zákrut a držanie sa v strede pruhu. BMW 545e je prvé vozidlo, ktoré sme mali na test a zvládlo bez zásahu šoféra prejsť zákrutami na rýchlostnej ceste R1 pri zjazde na Hronský Beňadik.

Bez zaváhania pod dohľadom šoféra zvládlo rýchlostnú cestu od Trnavy až po Novú Baňu, kde sú už zákruty prudšie a situácia si vyžiadala zásah. V náročnejších zákrutách sa už pocit istoty vytrácal. Vozidlo sa stále držalo celkom dobre v strede pruhu, ale pohyb volantu už nebol plynulý. Menšie mykanie zaregistroval len šofér, posádka ho nevnímala.

Zábava s dvojtonovým autom?

Zábava za volantom, resp. radosť z jazdy je mottom BMW. Na snehu s pohonom xDrive to platí aj pre ťažší plug in hybrid. Práve inteligentný pohon všetkých kolies je veľkou pomocou. Aj pri zjazde z kopca bez pridávania plynu cítiť jeho snahu o stočenie vozidla do zákruty. Spolu so stabilizačným systémom vozidlo veľmi dobre krotí a smeruje. Po vypnutí stabilizačného systému príde na rad úsmev na tvári. Veľká "Päťka" je veľmi dobre ovládateľná, ochotne presmeruje krútiaci moment na zadné kolesá, prípadne v zákrute na vonkajšie kolesá. Výsledkom sú kontrolované drifty a pohon odpustí šoférovi aj slabú prax pri jeho prvom výjazde na sneh túto sezónu. Nepresnosti pri zladení pravej nohy na plyne a rúk xDrive dorovnáva.

Záver

BMW 545e nemá potenciál osloviť takú širokú škálu motoristov ako naftový súrodenec. Má však veľmi podobné parametre a pre fanúšikov benzínu, ktorí majú možnosť pravidelne nabíjať vozidlo, môže mať význam. BMW ním však podľa nás mieri hlavne na motoristov, jazdiacich v bezemisných zónach a to dnes ešte nie je horúcou témou Slovenska.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní