Vzhľadom sa elektrické BMW radí do staršej generácie elektromobilov a hybridov, ktorých tvary sú netradičné. Upozornňovali nimi na svoj elektrický pôvod. i3 je extravagantné aj vo vnútri. Pozornosť púta najmä spôsobom otvárania dverí a chýbajúcim B-stĺpikom. Nejde o veľmi praktické riešenie, navyše pri vystupovaní zozadu si musia dať pozor na hlavu aj nižšie postavy.
Týždeň s elektromobilom sme začali opatrne. Cesta dlhá 250 km a z toho až 200 km po diaľnici nás trochu strašila a noha na plynovom pedále bola ľahšia ako zvyčajne. Zvolili sme na diaľnici cestovnú rýchlosť 110 km/h a po prejdení 204 km sme dosiahli výbornú spotrebu 14,8 kWh. Ostával nám dojazd približne 59 km (24 % batérie), čo by nám teoreticky do cieľa vystačilo. Pre potrebu neskorších jázd sme sa rozhodli vozidlo nabiť. Počas 45 minútovej prestávky na neskorý obed sa dojazd predĺžil na 271 km (stav batérie 95 %).
Predátor v premávke
BMW i3 disponuje celkom slušným výkonom 125 kW. Z toho hľadiska sa predbiehanie javí ako jednoduchá vec. Skutočnosť je ešte lepšia. Okamžité reakcie elektromotora bez nutnosti čakania na roztočenie turba a podradenie robia z i3 doslova predátora. Pre porovnanie, v čase písania testu skúšame model BMW Z4 s výkonom 190 kW a predbieha sa s ním jednoznačne horšie. V tomto má "elektrika" výrazne navrch. Slabším miestom je schopnosť podvozka popasovať sa s väčšími vlnami v zákrute. Auto sa v tejto situácii môže trochu rozkývať, najmä ak pritom šofér nechtiac mykne volantom. Vtedy sa vyžaduje precízna práca s volantom, v opačnom prípade je auto menej stabilné a krotí ho zásah stabilizačného systému.
Nabíjanie môže byť veľmi lacné
Najlacnejšie nabíjanie je domáce. Cena za 100 km jazdy sa pohybuje niekde od 1,5 eur na 100 km (pri využívaní wallboxu). Cena nabíjania z verejných staníc závisí od programu, ktorý si zvolíte. Program Eco s nulovým mesačným poplatkom sa oplatí pri ročnom nájazde približne do 6 000 km. Potom už je výhodnejší program Partner s mesačným polatkom 9 eur. Niekde medzi 14 až 15-tisíc km je zlomový bod pre používanie programu Flat. Mesačne sa zaň platí až 69 eur. Ak napríklad najazdíte 15 000 km, tak za rok zaplatíte 828 eur, pri najazdení 30 000 km zaplatíte za rok len 914 eur. Údaje platia pre vozidlo s priemernou spotrebou 17,5 kWh, čo približne korešponduje s BMW i3 a jeho spotrebou v našom teste 16,2 kWh.
Zdroj: ZSE
Najvyššiu spotrebu malo BMW na diaľnici, rýchlosť 130 km/h ju zdvihla na 19 kWh. Vo finále je to však úsporné auto z hľadiska nákladov na nabíjanie. Nám týždeň s elektromobilom ukázal, že sa s ním dá žiť. Má svoje plusy v podobe výbornej dynamiky, nízkych nákladov na elektriku. Neprekáža nám ani 25 minútové nabíjanie pri dlhšej trase, je to akurát na kávu a menšie občerstvenie. Mínusom je stále vyššia nákupná cena, slabšia sieť nabíjacích staníc a riziko, že budú v budúcnosti preplnené. Pomôcť v tomto môže rezervovanie miesta vopred, ale stále to nie je komfortné užívanie v porovnaní s tradičnými autami. Mnohí považujú za riziko aj rýchlu stratu kapacity batérie. Podľa údajov spoločnosti Geotab však vydržia dlhšie, ako sa pôvodne predpokladalo a bez problémov aj celú životnosť auta. Kľúčom k dosiahnutiu tohto ideálneho stavu je pomalé domáce nabíjanie. Už jedna až tri návštevy výkonnej nabíjacej stanice mesačne znamená rýchlejšiu stratu kapacity batérie. Viac sa dočítate v našom staršom článku - KLIKNITE SEM!
Záver nebude asi veľmi prekvapivý. Elektromobilita napreduje, ale pre väčšinu motoristov ostáva stále menej výhodnou alternatívou. Platí to aj pre BMW i3, ktoré má jednoznačne silné stránky, ale nám to zatiaľ nestačí.
Značka a model BMW i3
Celkový výkon kW(k) 125(170)
Krútiaci moment Nm 250
Spotreba v teste kWh 16,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 7,3
Cena od/testovaný model eur 38 950/47 601