V čase písania testu uplynul presne rok odvtedy, ako sme na stránke Auto.sk informovali o príchode nového BMW radu 1. Tretia generácia prichádza hneď s dvoma zásadnými zmenami. Po novom je "jednotka" štandardne poháňaná kolesami prednej nápravy. Milovníkov jazdy bokom to určite nepoteší, ostatných asi skôr zaujíma, ako sa prednými kolesami poháňané BMW vyrovná s prípadnou nedotáčavosťou. Pomôcť si má v tomto smere stabilizačným systémom a protipreklzovým systémom ARB, ktorého riadiaca jednotka je umiestnená priamo v riadiacej jednotke motora. Výsledkom sú výrazne rýchlejšie reakcie systému. My sme prípadné nedotáčavé správanie predokolky nemohli vyskúšať, pretože na test sme dostali model M135i s pohonom všetkých kolies xDrive. A tu je ďalšia zmena. Model s písmenom M v názve už nedisponuje výkonným šesťvalcom, nahradil ho najvýkonnejší sériovo vyrábaný štvorvalec v histórii BMW, najskôr však začneme zovňajškom. Nová jednotka s M aerodynamickým balíkom vyzerá sebavedome. V prednom nárazníku sa vynímajú zväčšené obličky. Ich veľkosť je len otázkou dizajnu. Na chladenie motora postačuje aj menšia plocha, preto je ich vrchná časť vyplnená.
Pri pohľade spredu zavadí oko ešte minimálne o dva detaily. Jedným je kontrastný čierny spojler a druhým funkčné otvory, ktoré upravujú prúdenie vzduchu okolo predných kolies a auta.
Zboku sú najvýraznejším prvkom prelisy na dverách, kontrastná čierna spodná časť vonkajších prahov a smerom dozadu klesajúca strecha.
Vzadu chce športovejšia verzia M135i zaujať čiernym difúzorom s dvoma koncovkami výfuku na stranách.
Test bol našou prvou osobnou skúsenosťou s treťou generáciou BMW 1, preto sme sa pozreli aj na vnútorný priestor. Ten podľa papierových údajov narástol najmä na zadných sedadlách a pomohla mu aj nová koncepcia s pohonom prednej nápravy. Dve veľké postavy sa však za seba stále pohodlne neusadia. Ak sedí niekto dlhý vpredu, tak vzadu je miesto už len pre nižšieho človeka. Ak je náhodou objemnejší, pocíti diskomfort pri nastupovaní a vystupovaní. BMW 1 je teraz síce väčšie, ale stále ostáva z pohľadu priestoru ideálnou voľbou skôr pre dvojicu, prípadne mladú rodinu. V interiéri nechýbali viaceré M prvky na čele s volantom a sedadlami. Tie majú prifukovateľné boky, a tak si posádka vpredu môže samostatne nastaviť bočné vedenie sedadla podľa postavy, prípadne štýlu jazdy. Očakávanou novinkou je digitálny prístrojový panel.
Po naštartovaní štvorvalcový motor upozorní na svoj výkon 225 kW výraznejším zvukom. Pri plnej "paľbe" však minimálne vo vnútri zaniká a so šesťvalcovým predchodcom sa nemôže zrovnávať. V športovom režime je tichší. Vo vnútri možno športové DNA zvýrazniť umelým zvukom, stačí si ho aktivovať prostredníctvom multimediálneho systému. Do uší posádky sa vrýva potom silnejší zvuk. Simuluje zvuk motora, ale je trochu umelý a zaniká pri ňom "spev" výfuku. My sme sa po krátkom čase vrátili k prirodzenému zvuku, ktorý nám viac vyhovoval.
Test: BMW M135i xDrive
Adaptívny podvozok nedokáže celkom potlačiť svoje tuhšie naladenie a nepomáhajú mu v tomto smere ani 18-palcové kolesá s rozmerom 225/40. Posádku auto zbytočne nevytrasie, ale výraznejšie nerovnosti šoféra zabolia, lebo cíti, že podvozok dostal úder. Najviac nás potešilo správanie auta v zákrutách. Podvozok výborne kopíruje terén, nedochádza k nadľahčeniu kolies kvôli nerovnostiam a po pridaní plynu sa vozidlo citeľne potiahne za prednými kolesami smerom do zákruty. Riadenie je tradične vynikajúce. BMW si aj s predným pohonom zachováva tradičnú radosť z jazdy, v prípade najsilnejšej verzie je však v tomto ohľade predsa len o niečo slabšie v porovnaní s predchodcom. Bežne na cestách to nepostrehnete, ale starší šesťvalec v nás zanechal hlbší zážitok a vyplavil viac adrenalínu.
O výkone BMW M135i xDrive netreba pochybovať, v premávke sa radí medzi "predátorov". Pri dlhších trasách a diaľničných presunoch klesne jeho spotreba výraznejšie pod 9 litrov. Krátke presuny a občasné rýchlostné skúšky zdvihli priemer v teste na takmer 10 l. Vo výsledku ide o auto bez problémov využiteľné na každodenné jazdenie. Určite sa nehrá na okruhový špeciál a pri dlhších diaľničných presunoch posádka absolútne nevníma jeho športovejšie gény. Nám sa páčilo najmä pre suverénne správanie v zákrutách. Pneumatiky v nich ostávali prilepené na asfalt aj pri jazde na menej kvalitnom povrchu.
Značka a model | BMW M135i xDrive |
Motor | benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l |
Pohon | pohon všetkých kolies |
Prevodovka/počet stupňov | automat/8 |
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach | 225(306)/5 000-6 250 |
Krútiaci moment Nm | 450/1 750-4 500 |
Spotreba v teste l | 9,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h s | 4,8 s |
Objem nádrže l | 50 |
Cena od/cena verzie/testovaný model eur | 24 600/45 300/58 677 |