BMW X3 a X6 majú svojich "kupé" súrodencov v podobe modelov X3 a X5. Model X1 bol zatiaľ v ponuke osamotený a dvojička so smerom dozadu klesajúcou strechou mu doteraz chýbala. Mení sa to s príchodom BMW X2, ktoré s X1 technicky vychádza. V praxi to znamená, že základné verzie dostali pohon predných kolies a pod kapotu benzínové trojvalce. My sme na test dostali to najlepšie, čo dokáže momentálne BMW X2 ponúknuť. Pohon všetkých kolies xDrive s naftovou motorizáciou 25d (štvorvalec s objemom 2,0 l) a so športovou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Nové BMW X2 doslova svieti na ceste svojím vzhľadom, ešte viac to podčiarkovala výrazná modrá farba. Príplatková verzia M Sport zas zvýrazňovala športový charakter auta.
Aj keď má BMW X2 množstvo tvarov, nie všetky slúžia len na efekt. Tradičné obličky vpredu sú poriadne veľké a doprajú motoru dostatočný prísun vzduchu na chladenie - keď treba. Keď motor zrovna nevyžaduje zvýšené chladenie, tak aktívne klapky zastavia prísun vzduchu, čo má pozitívny vplyv na aerodynamiku. Aktívne klapky nie sú lamely v obličkách, ako sme na to zvyknutí z ďalších modelov značky, ale nachádzajú sa za obličkami. Príkladom funkčného prvku sú aj otvory na bokoch nárazníka, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu okolo kolies.
X2 kričí každou bunkou "Som BMW!" a kto by to prepočul, tak zaručene neprehliadne množstvo znakov BMW na vozidle. Nájdeme ich tradične na kolesách, prednej kapote, motore, volante a aj vzadu, kde logo slúži zároveň na otváranie kufra. Špeciálnym miestom pre znak BMW sú zadné stĺpiky.
BMW X2 je typickým autom, spadajúcim do dnešných trendov. Klame telom a zvonku vyzerá robustne. Skutočnosť je však taká, že v porovnaní s praktickejším BMW X1 je nižšie a aj o takmer 5 cm kratšie. Prejavilo sa to na priestore. Pokiaľ posádku netvoria štyria veľkí chlapi, tak to v interiéri nie je až tak zlé. O niečo horšie je na tom kufor. Možno ani nie objemom 470 l, veď ten je len o 35 l menší ako u X1, ale skôr tvarom. Veľká časť priestoru je skrytá pod dvojitým dnom. Pre rozmernú batožinu tak stavaný nie je. Naším tradičným testom s uložením tašky s hokejovým výstrojom do kufra X2 neprešla. Pre jej prevoz sme museli navyše sklopiť až dve zadné sedadlá. Výraz športové úžitkové vozidlo v tomto prípade stráca na opodstatnení.
V interiéri je to už iná káva a aj tu sa snaží dobre vybavené auto zaujať rovnako ako zvonku. Kvalitatívne dostanete skutočné BMW. O menšom súrodencovi s lacnou napodobneninou interiéru nemôže byť ani reči. Vo vnútri nás okamžite upútala koža Dakota vo farbe Magma Red, rozhodne nejde o farebné riešenie pre konzervatívne typy. Nám koža neladila s vonkajšou farbou karosérie, ale testovacie auto v nadštandardnej výbave slúžilo najmä na odhalenie možností individualizácie. Tŕňom v oku môže byť pre niektorých radiaca páka automatickej prevodovky. Je rovnaká, ako poznáme z modelu X1. Radšej by sme uprednostnili joystick, ktorý nájdeme v ostatných modeloch značky. Dojem určite pozdvihoval športový kožený M volant. Dobre vyzerá a padne do ruky.
BMW X2 nie je len o naoko lahodiacej výbave, ale aj o praktických doplnkoch. Chýbať nemôže bezkľúčový vstup, vyhrievanie volantu a aj sedadiel s dofukovaním bočného vedenia. Správnym dofúknutím vankúšov po bokoch sa sedadlo prispôsobí postave, ostáva komfortné a zároveň dáva dobrú oporu v zákrutách. Predné sedadlá sa nastavujú elektricky vrátane dofukovateľnej bedrovej opierky. Samozrejmosťou je cúvacia kamera a head up displej s premietaním základných informácií na čelné sklo.
Vonkajší vzhľad s robustnými obličkami, luxusne pôsobiaci interiér a výborný posed nás nenechal na pochybách, že sedíme v BMW. A platí to aj pre jazdu. Prvé zatlačenie na pedále nie je zbytočne preposilňované. Šofér nemá pocit, že stúpil do blata a aj vďaka takejto drobnosti vie jemne brzdiť a doslova sa hrať s autom. To isté platí aj o riadení. Bývalý kolega raz prirovnal potiahnutie za volant s preposilňovaným riadením k potiahnutiu mŕtveho za nohu. Žiadna spätná informácia, žiadna reakcia. V BMW X2 však cítite, kedy auto "kope" a kedy je v komfortnej zóne. Inak na tom nie je ani podvozok. Na jednej strane pobáda k dynamickej jazde, lebo na to má a šoférovi túto informáciu posúva. Na druhej strane, keď je zle, tak krotí vášne a donúti k zníženiu tempa. BMW X2 pritom nie je vyslovene športové auto a nenahrávala tomu ani síce výkonná, ale naftová motorizácia. Podvozok sa nám však zdal predsa len tvrdý, najmä na horších mestských cestách. Horšie spoje ciest a poklopy kanalizácie posádka precíti. Vinu dávame z väčšej časti príplatkovým 20-palcovým kolesám. Základ pritom tvoria 17-palcové kolesá, ktoré možno až tak dobre na aute neukážu, ale pri jazde na rozbitých cestách sú jednoznačne pohodlnejšie.
BMW X2 sa snaží zapôsobiť vonkajšími svalmi a vzhľadom. V nás však nechalo dobrý dojem skôr pre tradičnú techniku BMW. Platí to rovnako o naftovom motore a osemstupňovej športovej prevodovke. Väčšinou automatické prevodovky chválime za to, že radia podľa našich predstáv, ale trochu im k tomu dopomáhame podvedomým správnym zatlačením na plyn alebo brzdu. Prevodovka v BMW sa prispôsobuje nám. Dole strmým kopcom podradí a drží zaradený nižší "kvalt" aj bez toho, aby sme ju na to vyzvali ťuknutím do brzdového pedála. Podobných situácií zažije šofér na ceste mnoho, a keď si zrazu uvedomí, že prácu prevodovky vôbec nevníma, tak je to znak jej dobrého fungovania a zladenia s motorom.
Možno vyznieva táto recenzia až príliš dobre, ale chváliť musíme aj motor. Jediným mínusom by mohla byť hlučnosť, ale nie je. Až po pár dňoch sme zistili, že naftový štvorvalec je hlučnejší, keď sme auto videli naštartované aj zvonku. Dobré odhlučnenie kabíny neguje zvýšený hluk. Technici BMW vydolovali z objemu 2,0 l výkon 170 kW. Za to by sa nemusel červenať ani šesťvalec s objemom 3,0 l. Na papieri sa dobre pozerá aj na údaj 450 Nm už od hranice 1500 otáčok. Písať o predbiehaní a dynamike nemá v takomto prípade zmysel. BMW X2 25d v tomto ohľade s rezervou splní očakávania, jedine žeby ste išli z nejakého nepochopiteľného dôvodu na okruh. To čo nás však odrovnalo, je pomer výkonu a spotreby. Celý test aj s naozaj dynamickou pasážou, bez obmedzovania sa v jazde, s množstvom času strávenom na diaľniciach a aj s fotením, ktoré dvíha spotrebu, sme zvládli za výborných 6,4 l/100 km! Čiastkovo sme pri troche snahy dokázali spotrebu stlačiť aj pod päť litrov. Pritom na začiatku prevládala skepsa. Spotreba totiž rastie najmä v meste a na prvých kilometroch, kým sa motor zohreje. Ide o typickú vlastnosť pre diesel. Do mesta nepatrí a krátke trasy tiež nie sú to pravé. V takomto prípade v závislosti od premávky môže spotreba prekročiť aj 8 l.
BMW X2 nie je auto pre každého. Svedčí o tom aj jeho cena. Za takýto dobre vybavený kúsok zaplatí budúci majiteľ, ktorému záleží viac na štýle, ako na úžitkových vlastnostiach 63 217 eur. Z pohľadu jazdy a luxusu však dostane plnohodnotné BMW.
Značka a model BMW X2 25d xDrive
Motor Prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 2,0 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach 170(231)/4 400
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach 450/1 500 - 3 000
Spotreba výrobca /test 5,1-5,3/6,4
Cena od/verzia/testovaný model eur 32 100/44 050/63 217