Príplatkové lakovanie Misano Blue by zvýraznilo tvary asi každého auta a platí to aj pre BMW Z4. Vzhľad a pocit z jazdy s otvorenou strechou sú najsilnejšou zbraňou verzie Z4 30i. Na nás kabriolet zapôsobil bočnou siluetou s dlhou kapotou, výraznými prelismi a aj zadnou časťou s viacerými zaujímavými detailami. Najnudnejší je asi predok, ktorý vzhľadom až tak nevytŕča od ostatných modelov BMW.
Samozrejme, najväčším lákadlom je plátenná strecha. Otvorí sa v priebehu 10 sekúnd a zvládne to v rýchlostiach do 60 km/h. Pri zatváraní musí šofér zvoľniť tempo pod 50 km/h. Na BMW Z4 sa nám páči, že vyzerá mimoriadne dobre bez strechy aj so strechou. Pri niektorých kabrioletoch je vzhľad po otvorení strechy horší, akoby vozidlo stratilo vyváženosť proporcií. Pre dvojmiestny kabriolet to neplatí.
V interiéri nás BMW nevie prekvapiť, platí to aj pre výnimočné auto ako Z4. Všetky modely majú rovnakú palubnú dosku, volant aj ďalšie časti. Ak chcete vyniknúť, môžete to dosiahnuť len voľbou materiálov a farebných kombinácií pri konfigurácii auta. Kabriolet je na tom o niečo horšie s odkladacími priestormi a ich veľkosťou. Peňaženky a mobily sme naraz nezmestili do odkladacích priestorov stredového tunela a časť musela putovať do priečinku pred spolujazdca. Notebooky a menšie tašky moźno skryť za sedadlá, kde je sieť na ich lepšie uchytenie.
Benzínový dvojliter s výkonom 190 kW je v prípade Z4 zlatá stredná cesta a voľba rozumu. Spotrebou sa len minimálne líši od slabšej verzie s výkonom 145 kW, od výkonného a objemnejšieho šesťvalca je zas výrazne lacnejší a úspornejší. Na druhej strane za ním zaostáva zvukovým prejavom, zrýchlením a celkovým zážitkom z jazdy. Reakcie dvojlitra a 8-stupňovej prevodovky na pridanie plynu nie sú zlé, ale nevyrovnajú sa očakávaniu, ktoré šofér od auta týchto tvarov má. Auto je rýchle a vie jazdiť veľmi úsporne, ale pri zatvorenej streche neohúri. Spotreba v teste 8,6 l sa môže zdať privysoká, ale faktom je, že diaľnicu sme zvládli s priemernou spotrebou 6,7 l, a aj pomerne rezká jazda s častým predbiehaním spotrebu tlačí len niečo nad 7 l. Spotreba navyše bola spôsobená užívaním si auta plnými dúškami.
Srdce a emócie hovoria v prospech výkonného šesťvalca, rozum a spotreba práve v prospech testovaného štvorvalca. Nakoniec radosť z jazdy po otvorení strechy príde tak či tak. Najlepšie je, že otvorenie strechy šoféra podvedome trochu spomalí, zážitok pritom získa na intenzite. V mestských rýchlostiach posádke neprekáža otvorená strecha spolu s otvorenými oknami. Pri rýchlejšej jazde treba už okná zavrieť. Prúdenie vzduchu potom obteká otvorenú karosériu a posádka si užíva pohodlnú jazdu. So zvyšujúcou sa rýchlosťou rastie akurát hluk prúdiaceho vzduchu. Vadiť by to mohlo až pri dlhšej diaľničnej jazde. Pri kratších trasách na 10 - 15 km nám to neprekážalo. Pocitovo posádku ani veľmi neprefúkalo. Otvorenú strechu si tak možno užívať vo veľmi širokom spektre rýchlostí pri dobrom pohodlí. Pomáha tomu aj nízky posed, keď posádke trčí nad úroveň spodnej hrany bočných okien prakticky len hlava.
Pohon zadných kolies a výkon 190 kW by mohol predurčovať Z4 na driftovanie. Na dobrom asfalte a pri nie najrýchlejších reakciách motora to však nie je vôbec zábava a vozidlo len neochotne hodí zadkom. Driftovanie ostáva doménou silnejšej šesťvalcovej verzie Z4 M40i. Podvozok je vzhľadom na športové tvary auta veľmi pohodlný. Občas nejakú nerovnosť posádka pocíti aj v kabíne, ale v princípe ide skôr o pohodlné ako športovo ladené vozidlo, platí to aj v prípade testovaného adaptívneho M podvozku.
Na BMW Z4 30i si najviac ceníme vzhľad a pohodlie pri otvorenej streche. Potešila nás aj spotreba, ktorá je vďaka dobrej aerodynamike výborná najmä pri vyšších rýchlostiach. Pri kabriolete nie je vždy dôležitá brutálna sila motora, a aj z tohto dôvodu považujeme benzínový štvorvalec za veľmi dobrú voľbu. Reálne je to silný motor, len nie je taký výkonný, ako by sa mohlo pri pohľade na športovo tvarované auto zdať.
Značka a model BMW Z4 30i
Motor benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l
Pohon pohon zadných kolies sDrive
Prevodovka/počet stupňov automat/8
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 190(258)/5 000-6 500
Krútiaci moment Nm 400/1 550-4 400
Spotreba výrobca/test l 7,3/8,6
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 5,4 s
Cena od/verzia/testovaný model eur 41 800/48 90/70 231