Autosuv.sk

Ostatné

Test: Dacia Duster LPG je voľbou rozumu

S výnimkou chýbajúceho rezervného kolesa len ťažko hľadáme mínusy LPG verzie. V prípade výberu motora 1,0 TCE je LPG jednoznačnou voľbou.
Test: Dacia Duster LPG je voľbou rozumu

Pri spomenutí značky Dacia sa ešte stále stretávame s predsudkami, na druhej strane za posledné roky pribudlo množstvo fanúšikov, ktorí obdivujú jej pomer ponuky a ceny. Model Duster môžeme považovať za vlajkovú loď a asi najštýlovejšiu Daciu. Stále však ostáva hlavne voľbou rozumu, dvojnásobne to platí o verzii na LPG, teda aspoň na papieri. V teste sme pozreli, do akej miery sú papierové údaje pravdivé. 

Duster dnes netreba bližšie predstavovať. Druhá generácia bola odhalená v roku 2017 a má teda pred sebou ešte viac ako polovicu životného cyklu. Zovňajšok Dusteru pôsobí stále moderne, platí to najmä spredu a nižšiu cenu prezrádzajú akurát svetlá, ktoré využívajú LED techniku len na denné svietenie.

Vo vnútri sa striedajú lepšie momenty s horšími. Plasty pôsobia lacno a zastaralo pôsobí najmä dotykový displej s celým multimediálnym systémom. Protipólom je moderný ovládací panel digitálnej klimatizácie pod ním. Medzi krajšie prvky patrí aj volant a výduchy klimatizácie.

Dobre vybavený Duster dostal do vienka automatickú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel a aj štyri kamery, zobrazujúce okolie vozidla. Už chýbalo len spojenie ich obrazov do jedného pohľadu z vtáčej perspektívy. Na druhej strane nás prekvapilo, že palubný počítač neukazuje spotrebu paliva. Pri týždňovom teste nám to spravilo menší škrt cez rozpočet pri vyhodnocovaní spotreby. Keďže nás zaujímala jazda na plyn, sústredili sme sa hlavne na tento aspekt a vyjazdili dve plynové nádrže. Ukazovateľ množstva plynu v nádrži pôsobí archaicky, čo by nám až tak neprekážalo. Viac nám vadilo jeho umiestnenie mimo zorného poľa vodiča vľavo pod volantom. Pri kontrole stavu plynu sa musí vodič vykloniť vľavo. Stlačením strednej časti ukazovateľa si možno vyberať medzi jazdou na plyn alebo benzín. 

Na prvý pohľad sa Duster LPG inak ničím nelíši od ostatných verzií. Až po zdvihnutí koberca v kufri vidno chýbajúci priestor pre rezervu, spoľahnúť sa treba iba na súpravu pre opravu pneumatík. Po naštartovaní sa ozve litrový trojvalec s výkonom 74 kW. Oproti rovnakému čisto benzínovému motoru 1,0 TCe má o 10 Nm vyšší krútiaci moment (170 Nm), zrýchlenie na 100 km/h má však plyn vo finále o 1,3 sekundy horšie. Kultúra chodu je celkom dobrá, aj keď v nižších otáčkach trojvalec počuť výraznejšie, zároveň aj cítiť jeho vibrácie v kabíne. Prvých pár minút po naštartovaní studeného motora spaľuje vozidlo benzín, až po zahriatí sa prepne na plynovú prevádzku. Prepnutie medzi plynom a benzínom počas jazdy nepocítiť. Jazda na jedno či druhé palivo nerobí rozdiel ani v kultúre chodu. Subjektívne sa nám zdalo, že na plyn motor trochu "ľahšie" dýcha. Rozdiel bol však tak nevýrazný, že sme o ňom pôvodne ani nechceli bez presných meraní písať. Subjektívny dojem ale potvrdili aj papierové údaje výrobcu. Šprint na 100 km/h zvláda Duster pri plynovej prevádzke za 13,8 s, po prepnutí na benzín za 14,4 s.

Na prvú plynovú nádrž sme prešli pokojnejšou jazdou 383 km a následne doplnili 31,99 l plynu. Vo finále tak reálna spotreba dosiahla úroveň 8,36 l, podľa papierových údajov by to malo byť 6,9 l. Druhú časť testu sme jazdili dynamickejšie s častým predbiehaním (vďaka dlhým rovinkám na juhu Slovenska nám stačil aj výkon 74 kW) a veľkú porciu kilometrov sme absolvovali na diaľnici. Výsledok? 10,66 l. Vzhľadom k nižšiemu výkonu a zameraniu Dusteru skôr predpokladáme pomalšiu jazdu, ako tomu bolo v prvej časti testu. Pri porovnaní ceny palív niet pochybností o výhodnosti LPG. Jeden liter skvapalneného plynu stojí v horšom prípade polovicu z ceny benzínu (počas testu sme si všimli ceny plynu na pumpách od 0,45 eur po 0,55 eur za liter). 

V konečnom hodnotení musíme jednoznačne konštatovať, že plynová verzia Dacie Duster sa jednoznačne oplatí. Rozdiel v cene pri kúpe je len 400 eur v prospech benzínovej verzie. Pri nájazde 15 000 km a viac by sa mala táto investícia vrátiť už v priebehu prvého roku. Jediné mínus, ktoré vidíme, je chýbajúce rezervné koleso. Druhým mínusom môže byť zákaz vjazdu do podzemných garáží, ale toto už vo viacerých krajinách neplatí. Pre nás je Duster LPG voľbou rozumu a v prípade záujmu o verziu s malým trojvalcovým motorom a pohonom predných kolies aj jednoznačnou voľbou.


Značka a model                                        Dacia Duster Prestige LPG
Motor                                                        benzínový trojvalec s objemom 1,0 l
Pohon                                                       pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov                       manuál/5
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach           74(100)/5 000
Krútiaci moment Nm                                170/2 000
Spotreba plynu výrobca/test l                   6,9/9,3
Zrýchlenie z 0-100 km/h s                        10,5-11,2 s
Cena od/testovaný model eur                   9 990/16 349

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní