Príchod Fordu Puma na trh po takmer osemnástich rokoch je prekvapením. Po Mustangu ide o druhé zviera v garáži americkej značky, ktoré za spomínané obdobie prešlo obrovským vývojom. Teda... otázka je, či ide o vývoj alebo len oživenie mena, ktoré začalo zapadať prachom.
Dosť bolo náznakov, povieme to úplne otvorene. Kto by od novej Pumy očakával akési vylepšenie tej starej, nech na to ihneď zabudne. To staré bolo športové kupé, to nové je kompaktný crossover. Tomu starému dominujú svetlomety, pri tom novom sa k nim pridáva aj gigantická mriežka predného chladiča. Svetlá novej Pumy sa svojím tvarom takmer nezameniteľne podobajú na Porsche Cayenne, ale to len pomimo. Dizajnovo sa nám Puma veľmi páči a musíme priznať, že jej línie naživo vyniknú oveľa krajšie ako na fotke. Vyhotovenie ST-Line s matnými lištami a označením (v bežnej verzii je chróm) zvyšuje sexepíl auta až neočakávaným spôsobom.
Foto: Dejvo
V interiéri sme ostali mierne šokovaní, a to dobre aj zle. Negatívne nás zaskočila akási ťažko opísateľná tmavosť interiéru. Počas slnečných dní je biela na kapote akási belšia a čierny interiér akýsi černejší. Kabína vďaka tomu vyzerala o niečo menšia, ako v skutočnosti bola. Ten príjemný šok v podobe obrovského displeja sme zaznamenali priamo pred nami. Nová digitálna prístrojová doska je asi to najlepšie, čo v danej triede nájdete. Predstavuje ideálny pomer rozlíšenia, veľkosti, odozvy aj grafického spracovania. Multimediálny systém Sync takisto opeknel.
Foto: Dejvo
Auto je postavené na platforme modelu Fiesta. I keď inžinieri natiahli rozmery aj rázvor, vypovedá to jasne o tom, že z hľadiska priestoru od neho nemôžete očakávať zázraky. Sedenie vzadu nie je určené pre vysokých, i keď na krátke vzdialenosti jazdu prežijú bez ujmy. Pri batožinovom priestore sme však jeden zázrak predsa našli. Puma prišla s prevratným nápadom využiť priestor pre rezervu na zväčšenie batožinového priestoru. Vznikol tak MegaBox s objemom 80 litrov, ktorý je vo forme bežnej krabice a je súčasťou dvojitého dna. Najväčšou výhodou MegaBoxu je jeho vodeodolnosť a ventil na dne. Ak napríklad idete na grilovačku, môžete doň nasypať ľad, položiť pivá a špekačky a využiť tak odkladací priestor ako chladničku. Keď sa ľad roztopí, jednoducho ho otvorením ventilu vylejete. MegaBox sme presne takto otestovali a boli sme nadšení.
Foto: Ford
Z hľadiska jazdných vlastností nadšenie neopadlo. Jednolitrový trojvalcový EcoBoost automobilka vyladila až na 114 kW a pridala k nemu mild hybridný pohon so štartérgenerátorom, ktorý ešte zvýšil dynamiku jazdy. Auto bolo príjemne živé a jeho trojvalcové prejavy nás bavili.
Najväčším zážitkom však ostal, ako to vo Forde býva zvykom, podvozok. Auto sme zobrali na Pezinskú Babu a z jeho správania sme ostali šokovaní. Priznávame, úplné šialenstvá sme neskúšali, no na miestach, kde iné autá už strácajú kontakt s vozovkou, Ford Puma neukázal ani náznak zaváhania. Presný prechod zákrutami, výborný kontakt s vozovkou, príjemné športovejšie odpruženie. Niekedy sme mali pocit, že táto stabilita popiera zákony fyziky.
Foto: Dejvo
Priemerná spotreba jednolitrového motora sa v našom teste nakoniec vyšplhala na 6,5 l/100 km. Do výpočtov sme zahrnuli aj dynamickú jazdu kopcami. V danej kategórii ide o veľmi dobrú spotrebu, za ktorou pravdepodobne stojí práve elektrifikácia sústavy.
Dlho sme rozmýšľali, prečo Ford aj tento crossover nazval Pumou. Mysleli sme si, že tieto autá nemajú nič spoločné. Tak ako aj puma vo svete šeliem (mačkovitých) patrí medzi tie menšie, tak aj Puma (s veľkým P) patrí medzi tie menšie vo svete áut. A všetky tri pumy - nová, stará, aj zvieracia - sú agilné. Jedinou nevýhodou je cenovka. Tá totiž v nami testovanej motorizácii a výbave začína na úrovni 27 090 eur.