Keď sa pozrieme do európskej ponuky značky Lexus, tak tam nájdeme len dva modely, ktoré potešia oko fanúšika športových áut. Na pohľad je víťazom kupé LC, v jeho názve však (zatiaľ) chýba písmeno F, ktoré Japonci používajú pre skutočné športové autá. Tým druhým je model RC F a komu by sa to zdalo málo, môže siahnuť ešte po verzii Track Edition. Práve túto nadupanú chuťovku sme dostali na test. Lexus RC F Track Edition okamžite upúta športovými doplnkami, ktorými sa odlišuje od základného modelu RC F.
Na bielom testovacom kuse obzvlášť vynikli prvky z uhlíkových vlákien - kapota, strecha a zadné prítlačné krídlo. Práve prítlačné krídlo je príkladom toho, že Japonci nerobia úpravy len na parádu. Vo vysokých rýchlostiach zvyšuje prítlak o 25 kg a na prvý pohľad paradoxne znižuje aj odpor vzduchu. Konštruktéri pri jeho návrhu najskôr prišli s tvarom, ktorý "vyhladil" prúdenie vzduchu ponad zadnú časť vozidla, a tým znížili turbulencie za vozidlom, ktoré zvyšujú odpor vzduchu. Potom ho jemne naklopili, aby dostali požadovaný prítlak. Výsledkom je nielen provokujúci tvar, ale hlavne funkčnosť. Pri vylepšovaní auta sa sústredili aj na zníženie hmotnosti, vďaka tomu je verzia Track Edition približne o 54 kg ľahšia. S hmotnosťou sa šetrilo aj v prípade bŕzd a kolies. Tým sa podarilo znížiť tzv. neodpruženú hmotnosť.
Z pohľadu dizajnu RC F nemôže konkurovať modelu LC, ale bielo-čierna kombinácia pútala dosť pozornosti. Nás viac zaujali detaily, ako hrany zadných svetiel vystúpených do priestoru, otvor na prúdenie vzduchu na kapote a zadný difúzor s dvoma dvojicami koncoviek výfuku po jeho stranách.
Interiér v nás zanechal celkovo dobrý dojem, ale nepatrí medzi to najlepšie, čo v Lexusoch nájdeme. Oproti najnovším modelom zaostával v niektorých detailoch, príkladom je panel na ovládanie klimatizácie, ktorý nepatrí medzi najmodernejšie. Dojem naprávala syntetická koža Alcantara, ktorá zaodela prístrojový panel, aj dobre tvarované sedadlá.
Prvé naštartovanie nesprevádza výraznejší hluk, Lexus RC F Track Edition sa radí medzi tichšie športové autá. Ševelenie osemvalca mu však pridáva na vážnosti aj pri voľnobežných otáčkach, tie navyše už po chvíli stúpnu, keď sa motor snaží zahriať. Po prvom pohnutí nás trochu zaskočila neochota auta výraznejšie reagovať na plynový pedál, bolo to, akoby sme stúpali mŕtvole na nohu, takmer nič sa nedialo. Výkon sa predviedol až po poriadnom zošliapnutí plynu. Dôvodom bol aktivovaný Eco režim, ktorý naozaj ostro kontrastuje s režimom Sport+. Zvuk motora je vo vnútri pomerne nevýrazný a pri poriadnom pridaní ho prehluší falošný zvuk z reproduktorov. Ani pri počúvaní zvonku Lexus neroztrasie okná zvukovou vlnou všetkým v susedstve. Atmosférický V8 motor s objemom 5,0 l sa výraznejšie prejaví až vo vysokých otáčkach.
Po vypnutí stabilizačného systému je aj pomerne opatrné pohnutie sprevádzané ľahkým prehrabnutím zadných kolies. Po štarte na trochu prašnej ceste treba vozidlo korigovať, aby sa udržalo v priamom smere, volantom aj správnym dávkovaním plynu. Hoci je Lexus poriadna beštia, aj takto odistený sa pomerne ľahko krotí a je to megazábavné, návykové.
Vzhľadom na momentálnu situáciu s koronavírusom sme sa nedostali s Lexusom na pretekársku dráhu a driftovanie sme nemali možnosť naplno vyskúšať. Otočenie na malej voľnej ploche a pár "polodriftov" bez prehodenia z jednej zákruty do druhej nám len naznačovali schopnosti RC F, o ktorých vieme svoje už dávnejšie. Výhodou RC F pri driftovaní sú bleskurýchle a ostré reakcie na plyn, stačí pritom motor držať v správnych otáčkach. Záver v tomto prípade je, že Lexus RC F Track Edition je veľmi rýchle, zábavné auto s decentným zvukom.
Na bežných cestách sa ukazuje, že ani na pretekársku trať vyladená verzia Track Edition nie je nekompromisným autom. Samozrejme, komfort podvozka nemôžeme porovnávať s "bežným pracím prostriedkom", zďaleka to však nie je auto, ktoré posádke vytrasie všetky kosti. Ku celkovému komfortu prispieva aj schopnosť vozidla maskovať rýchlosť. Pri predbiehaní kolóny treba jedným okom sledovať tachometer, lebo ani dvojnásobok povolenej rýchlosti by sa pocitovo nemusel zdať výrazne cez čiaru. Poslednou skladačkou do mozaiky komfortu je prevodovka. Tá sa výborne prispôsobuje jazde šoféra. Keď sa rozhodne pre komfortné tempo, tak prevodovka radí plynule, jemne, posádka o nej ani nevie. Druhá tvár prevodovky je iná. Pri jazde štýlom plná akcelerácia a výrazné brzdenie pred zákrutou sa všetko zmení. Preradenia ostávajú pomerne plynulé, aj keď sem-tam ich už posádka zacíti. Hlavnou zmenou je ochota prevodovky podraďovať pri brzdení, seká tam jeden "kvalt" za druhým a motor pritom krásne zareve. Vedľajším efektom je výborný zážitok zo športovej jazdy, primárnym je držanie motora vo vysokých otáčkach. Jeho reakcie na stlačenie plynu sú v týchto momentoch ehm, no, "ostré" je slabé slovo. Malé ťuknutie do plynu spôsobí doslova kopanec.
Test: Lexus RC F Track Edition
Rýchlu jazdu na bežných cestách krotí podvozok, vyladený na pretekársku trať. Informácie o nerovnostiach sa od podvozka dostávajú k šoférovi a pôsobia ako výkričník v hlave, ktorý ho núti na našich nie dokonalých cestách v zákrutách predsa len spomaliť. Aj na pohľad dobrý asfalt má v porovnaní s pretekárskou traťou hrboľatý povrch. Tempo jazdy tak v zákrutách nie je také vysoké, ako by sme čakali. Na okruhu to musí byť iná káva.
Na Lexuse RC F Track Edition sa nám okrem iných vecí páči, že zmeny, ktoré prináša v porovnaní so základným RC F, sú v prvom rade funkčné. To je jasný odkaz pretekárskeho auta. Spoluprácu s tímami Lexus, pôsobiacich v sériách Super GT a IMSA v tomto ohľade cítiť. Na druhej strane Track Edition má aj civilnú tvár a nie je nekompromisne pretekárskym autom. Svedčí o tom nielen nižšia hlučnosť a vcelku komfortný podvozok, ale aj diaľničná spotreba 9,9 l. My sme ju v teste niekoľkými rýchlejšími vložkami zdvihli na stále prijateľných 12,5 l.
Značka a model | Lexus RC F Track Edition |
Motor | benzínový osemvalec s objemom 5,0 l |
Pohon | pohon zadných kolies |
Prevodovka/počet stupňov | automat/8 |
Celkový výkon kW(k) | 341(464) |
Krútiaci moment Nm | 520 |
Spotreba výrobca/test l | 11,8/12,5 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h s | 4,3 s |
Objem nádrže l | 66 |
Cena od/testovaný model eur | 109 900/110 900 |