Autosuv.sk

Ostatné

Test: Mazda3 je krásna. Rozhodne nie je tuctová, ale ani príliš nápadná

Nezvykneme vyťahovať do popredia naše subjektívne dojmy z dizajnu, pri Mazde3 sme si nemohli pomôcť a urobili sme výnimku. Mazda3 je podľa nás krásne a dobre jazdiace auto.
Test: Mazda3 je krásna. Rozhodne nie je tuctová, ale ani príliš nápadná

Dnes máme na výber obrovské množstvo modelov rôznych značiek. Napriek tomu nemôžeme hovoriť o ozajstnej pestrosti. Automobilky navzájom zdieľajú množstvo dielov, techniku a často stavia na rovnaké dizajnové prvky. Spomenúť môžeme falošné koncovky výfukov, spojené zadné svetlá, či obrovské predné masky. Vezú sa na jednej módnej vlne a podliehajú momentálnym trendom. Ak by sme mali vybrať známu automobilku, ktorá sa aspoň trochu vymyká štandardu, tak naša voľba padne jednoznačne na Mazdu. Japonský výrobca sa snaží ísť svojou cestou. Dôkazom je napríklad motor SkyActiv-X a jeho technológia "sviečkou kontrolovaného kompresného spaľovania". Ďalším dôkazom je originálny dizajn. Platí to aj pre model Mazda3, ktorý sme vyskúšali v našom teste.

Dizajnérom sa podarilo do sériovej podoby preniesť vzhľad vydareného konceptu Kai. Dizajnu dominujú veľké plochy bez výraznejších hrán. Páči sa nám zvislá predná maska, predné svetlomety "zarezané" hlboko pod kapotu, aj línia klesajúcej strechy. Mazda3 je krásna, nie príliš nápadná, ale ani tuctová. Testovaný kus bol "odetý" do menej výraznej šedej farby, z atraktívnosti mu to však neubralo. Pri hodnotení vzhľadu sa nemusíme opierať len o naše subjektívne dojmy, Mazda3 ich totiž potvrdila ziskom ocenenie World Car Design of the Year 2020.

Interier "dýcha" kvalitou 

Vo vnútri je "Trojka" typickou Mazdou. Pochváliť sa môže kvalitne spracovaným interiérom, ktorý nepôsobí najmodernejšie. Multimediálny systém patrí niekoľko rokov do minulosti. Ani prístrojový panel nie je nanovším výkrikom módy. Nám sa však kombinácia malého displeja v strede a analógových ukazovateľov po bokoch páči. Navyše aj displej v strede môže ukazovať informácie v analógovom štýle, a tak celý prístrojový panel vytvára homogénny celok. Nám toto riešenie vyhovovalo práve pre kombináciu klasického vzhľadu a digitálneho displeja, zobrazujúceho všetky potrebné informácie po vzore modernejších riešení bez potreby zdĺhavého preklikávania v ponuke palubného počítača. Napríklad informáciu o dojazde máte stále na očiach. Zobrazená je vedľa ukazovateľa stavu nádrže.

Mazda pôsobí športovo, ale nie je pretekár

Po naštartovaní sa spod kapoty ozval benzínový atmosférický štvorvalec s objemom 2,0 l a s výkonom 110 kW. Motor je v nízkych otáčkach tichý a vie byť aj úsporný. Ak od neho chcete výkon, tak je potrebné poriadne zvýšiť otáčky. Po zatlačení na plynový pedál 6-stupňová automatická prevodovka neváha a podradí bez problémov aj na druhý stupeň. Motor "vyletí" do otáčok a dostaví sa požadované zrýchlenie. Prvý dojem spoza volantu nás nabádal k rýchlej a športovej jazde. Spätná väzba z riadenia a veľmi dobrý podvozok tento pocit ešte zintenzívnili. "Trojka" však nie je športové auto a nepomáhajú jej v tom hlavne dlhé prevodové stupne. 

Motor je schopný jazdiť už od nízkych otáčok, Automat ho pokojne nechá pracovať aj pod hranicou 1 300 otáčok. S nárastom otáčok výkon pozvoľna stúpa, ale kým sa prepracujete k poriadnemu výkonu (maximum dosahuje pri 6 000 otáčkach), tak to trvá. Po dotyku s červeným pásmom otáčkomera a následnom preradení padnú otáčky až príliš nízko a chvíľu motoru trvá, kým sa opäť "vyšplhá" k špičke. Pre športovú jazdu to teda nie je ideálne, na druhej strane predbiehanie tu nie je problém. 

Automatická prevodovka je rýchla a rozumná

Reakcie prevodovky sú veľmi dobré. Automat má dobre nastavenú logiku a ovláda sa bez nutnosti siahnuť na páčky pod volantom. Správnym stlačením plynového pedála mu šofér napovie, či chce podradiť a dosiahnuť maximálne zrýchlenie, alebo chce iba pozvoľna zrýchľovať bez zbytočného podradenia. Situáciu prevodovka vždy odhadla správne a rýchlo reagovala. Žiadne zaváhania sme v tomto smere nezaznamenali a radenie pod volantom sme využili len pri pokuse o športovejšiu jazdu pri stúpaní na horský priechod. Aj to bolo skôr o pocite z radenia ako z nutnosti.

Civilné auto bez výraznejšej slabiny

Podvozok, riadenie a motor s prevodovkou patria medzi silné stránky Mazdy. Spotreba v teste sa vyšplhala na 7,2 l. Podpísali sa pod to najmä diaľnice, kde si "Japonec" pýtal 7,7 až 8,0 l. Pri pokojnejších jazdách, dlhších ako 10 km, sme spotrebu stlačili aj hlbšie pod 6 l. Ak by sme mali hľadať chyby, ktoré sa pri civilnej jazde prejavia, tak veľa toho nenájdeme, ale niečo predsa. Chvíľu si treba zvykať na chod brzdového pedála. Viac nás však rozčuľoval adaptívny tempomat. Očakávali by sme jemnejšie a plynulejšie zásahy pri spomaľovaní a zrýchľovaní. Problémom však bolo hlavne jeho zlé "čítanie" situácie. Na diaľniciach to nebolo zlé, ale na rýchlostnej ceste bol často poloslepý a videl auto v rýchlom pruhu pred nami, aj keď tam v skutočnosti nebolo. Stávalo sa to v strmších zákrutách rýchlostných ciest, keď bolo väčšie vozidlo vo vedľajšom pruhu. Takéto chybné vyhodnotenie situácie bolo bežné pred pár rokmi, dnes s ním už veľká časť nových modelov nemá problém.

Záver

Mazda3 je veľmi dobré a podľa nás aj atraktívne auto. Neohuruje priestorom na zadných sedadlách a má pár menších chýb. Nám by napríklad vyhovovalo kratšie odstupňovanie prevodovky, a tým pádom možno aj viac stupňov. Motor, logika a rýchlosť prevodovky, podvozok aj riadenie radia Mazdu medzi špičku v rámci triedy. 

Značka a model Mazda3
Motor benzínový štvorvalec 2,0 l
Pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov automatická/6
Celkový výkon kW(k) 110(150)/6 000
Krútiaci moment Nm 213/4 000
Spotreba 7,2 l
Zrýchlenie z 0-100 km/h 9,5 s
Cena od/testovaná verzia od eur 21 340/27 740

 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní