Mercedes E je etalónom pri jazde s otvorenou strechou. Posádka na predných sedadlách si jazdu užije aj vo vysokých rýchlostiach bez prechladnutia a otravného aerodynamického hluku.
Letné teploty, voda, pláž, studené drinky, relax a otvorená strecha - môže byť predstava o lete lepšia? Možno áno, ale potom príde aj tak podstatne horšia realita. Dlho očakávaný test kabrioletu sa uskutočnil akurát v týždni, keď často pršalo. Namiesto bazénov, pláže a drinkov nás aj tak čakal čas trávený pracovnými povinnosťami za počítačom. Slnko vyšlo počas týždňového testu kabrioletu triedy E len na pár chvíľ a aspoň cez víkend sme si na chvíľu užili leto, spravili s kabrioletom letné fotky a narýchlo na mobil zachytili krátke video, zobrazujúce stiahnutie strechy a prípravy na pravú letnú jazdu.
Počasie počas týždňa nevyšlo ideálne, ale asi to tak malo byť a v konečnom dôsledku nám to pomohlo lepšie spoznať auto s plátennou strechou. Minulý rok v podobnom čase nás rozmaznával Mercedes triedy C s motorizáciou 43 AMG. O tak perfektnom zvuku sme mohli v kabriolete E 400 len snívať. Benzínový šesťvalec je síce kultivovaný, ale na plieskanie do výfuku a poriadny športový zvuk, pri ktorom sa vám zježia všetky chlpy na tele, treba zabudnúť. Tento druh zážitku ostáva výsadou AMG vozidiel.
Mercedes E 400 prekonal naše očakávania v iných ohľadoch a v prípade kabrioletu rovno v tom najdôležitejšom. Jazdu bez strechy si tu skutočne užijete aj pri horšom počasí a vysokých rýchlostiach. Aerodynamika je pri otvorenej streche výborná. Nárazy vetra a z toho vyplývajúci hluk v otvorenej kabíne sú výrazne potlačené. Pri rýchlosti 90 km/h sa posádka pri otvorenej streche, ale pri vytiahnutých oknách môže rozprávať úplne bez problémov - bez kričania a s úsmevom. Tým, že prúdenie vzduchu je smerované preč od posádky, ostáva v aute teplo. Jazdiť pri nie ideálnom počasí a pokojne aj rýchlosťou 130 km/h pri otvorenej streche nebolo nikdy dvakrát rozumné. V Mercedese sme to zvládli aj v krátkom tričku. Stačí si zapnúť fúkanie teplého vzduchu na krk a šofér si ešte nasmeruje ventiláciu na ruky položené na volante. Výsledkom je pocitové teplo, posádku však zároveň vôbec neprefúka studený vzduch a to platí aj pre spomínanú vysokú rýchlosť.
V rámci testov sme v minulosti odjazdili viacero kabrioletov a človek ich po týždni odovzdáva s pocitom, že to bolo super, ale má toho dosť. Je poriadne prefúkaný a teší sa na pevnú strechu. Po týždni s Mercedesom triedy E ostal len "super" pocit. Pri mestských rýchlostiach je stiahnutá strecha aj okná samozrejmosťou. Navyše, ak začne pršať, tak ju za približne 21 sekúnd vytiahnete a po daždi a jej vyschnutí za 16 sekúnd znovu skryjete. Celý proces je možný do rýchlosti 60 km/h. V prípade rýchlejšej jazdy je dobré vysunúť krídlo nad strechou (vetrolam Aircap) a chránič vzadu pre lepšiu aerodynamiku, ako bolo ukázané vo videu.
Zatiaľ, čo posádka vpredu si otvorenú strechu užíva prakticky pri všetkých u nás dovolených rýchlostiach, pre tých vzadu to neplatí. Ak je vozidlo obsadené, tak si otvorenú strechu užijete maximálne v meste. Pri rýchlostiach nad 90 km/h pasažierov vzadu poriadne prefúkne. Zatiaľ, čo vzduch preteká bezpečne ponad hlavu šoféra, vzadu schytávate plnú paľbu a vo vyšších rýchlostiach sa máte problém nadýchnuť. Pred zavretím strechy nás potešila ešte posledná drobnosť. Displeje vo vozidle sú dobre čitateľné aj na priamom slnku.
K dobrej aerodynamike prispel určite aj nízky posed vodiča a vysoko položená hrana dverí, veď pri otvorenej streche vidno šoférovi zboku ledva hlavu. Ťažké, vysoké a dlhé dvere slúžia aj pre nastupovanie dozadu. Mimoriadnu váhu dverí pripisujeme nielen rozmerom dverí, ale aj snahe konštruktérov zvýšiť tuhosť karosérie vozidla s plátennou strechou.
Z nášho pohľadu ide o dobrý kompromis, ktorý sa odrazil na jazdných vlastnostiach. Karoséria kabrioletu sa v zákrutách nekrúti a rozdiel oproti triede E s pevnou strechou nerozoznáte, určite nie v bežnej premávke. S výnimkou kufra a o niečo menšieho priestoru na zadných sedadlách vás plátenná strecha o nič neoberá. Benzínový šesťvalec si počas testu vypýtal 10,2 l. Nejde o hornú hranicu spotreby, ale o hodnotu, pri ktorej si vozenie užijete naplno bez odľahčovania nohy na plyne. S trochou snahy spotreba klesne až niekde k ôsmim litrom.
Mercedes E400 kabriolet zatváranie strechy
Kabriolet bol vždy o pocite slobody, neviazanosti a tú vám Mercedes E určite dá aj spolu s pocitom vetra vo vlasoch, hoci fúka podstatne slabšie, ako sme čakali. Vďaka dobrej aerodynamike je plátená strecha zrazu vhodná aj do našich podmienok. Radosť z otvorenej strechy si tak môžete vychutnať rozhodne častejšie, ako len počas pár tropických dní. So zatiahnutou strechou zas môžete čeliť aj mrazivému počasiu, takže kabriolet s pohonom všetkých kolies nie je len jednoúčelové, ale plnohodnotné auto. Samozrejme, tento aspekt sme nemali ako otestovať a ostáva nám veriť, že tvrdenie Mercedesu je pravdivé.
Mercedes E400 kabriolet
Technické údaje
Značka a model | Mercedes E400 kabriolet |
Motor | Prepĺňaný benzínový šesťvalec s objemom 2 996 cm3 |
Prevodovka/počet stupňov | Automatická/9 |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 245(333)/5 250 - 6 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 480/1 200 - 4 000 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 5,5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 935 |
Spotreba výrobca / test (l) | 8,3-8,6/10,2 |
Cena od/verzia/testovaný model | 49 800/70 122/100 854 |