Mercedes GLS môžeme pokojne opísať slovami "najväčší medzi veľkými". V kategórii luxusných 7-miestnych áut, dostupných u nás, len ťažko hľadá konkurenciu. Je ešte väčší ako nedávno testované BMW X7. Dlhší je o 5 cm, z toho 3 cm tvorí dlhší rázvor náprav, zároveň je o trochu vyšší a o chlp užší. Väčšie rozmery by mali byť citeľné vo vnútornom priestore, subjektívne s pár týždňovým odstupom sme však veľký rozdiel nenašli. Pri 7-miestnom aute je podstatná ľahkosť nastupovania do tretieho radu a pohodlie v ňom. Obe vozdilá hodnotíme veľmi dobre z hľadiska nastupovania do tretieho radu. Žiadna náročná gymnastika sa nekoná. Navyše, vzadu je dosť miesta aj pre dospelého človeka (nehovoríme o mohutných postavách prípadne dlháňoch). Cestovanie vzadu nie je utrpením a môžeme hovoriť o vozidlách s plnohodnotným sedením v treťom rade.
Testovaný Mercedes bol vybavený elektrickým sklápaním sedadiel. Veľkou výhodou bolo, že elektricky sa ovládali aj hlavové opierky a nebolo ich treba pred sklopením sedadla ručne sklápať. Výrazne to urýchľuje a zjednodušuje premenu zo 7-miestnej na 5 prípadne 2-miestnu konfiguráciu.
Miesto v druhom rade je kráľovské, hodné vrcholového manažéra. Po otvorení dverí sa vozidlo automaticky posunie nižšie k ceste, aby sa mu ľahšie nastupovalo. Vpredu je to typický Mercedees a s výnimkou masážnych sedadiel mal snáď všetky dnešné výdobytky techniky. Digitálny prístrojový panel, spojený s dotykovou obrazovkou, nám je už dôverne známy. Má tri samostatne konfigurovateľné sekcie a šofér si tak môže vybrať informácie a miesto, na ktorých sa zobrazujú.
Veľký head up displej ocení snáď každý vodič a Mercedes GLS ponúka naozaj veľkú zobrazovaciu plochu. Pokročilé hlasové ovládanie na druhej strane ešte stále nie je vyladené podľa našich predstáv. Angličtinu sme neskúšali, češtinu sme radšej skúšať nemali. S vozidlom sa posádka len ťažko dohovára. Jasné, naučené príkazy systém zvládne, ale v češtine to ešte nie je o prirodzenom rozprávaní. Hlasové ovládanie by nám najviac uľahčilo zadávanie adresy do navigácie. Slovenským adresám žiaľ Mercedes stále dobre nerozumie a ľahšie je zadávanie cieľa prostredníctvom touchpadu.
Počas prvých kilometrov na diaľnici sme vyskúšali aj schopnosti asistenčných systémov. Nič nové nám GLS nepredviedlo. Udržiavanie v jazdnom pruhu funguje tradične dobre, vozidlo sa neodráža od čiar, ale pekne sa drží v strede pruhu. Diaľničné zákruty zvláda bez problémov, limitom sú až strmšie zákruty rýchlostných ciest. Vozidlo dokáže po zapnutí smerovky samé meniť jazdné pruhy, my by sme možno zvolili jemnejší prechod medzi pruhmi tak, aby to posádka necítila (pokiaľ to situácia na ceste umožňuje). Už dlhšie známym prvkom rožšírenej reality je zobrazenie obrazu kamery na displeji po zastavení na semafore. Vodič sa tak nemusí nakláňať, aby naň videl. Mercedes disponuje aj funkciou autoumyvárka. Po jej aktivovaní zavrie všetky okná, sklopí zrkadlá a aktivuje kamery pre ľahšie manévrovanie v úzkom priestore.
Pohon vozidla mal na starosti 6-valcový naftový motor, konkrétne jeho silnejšia verzia 400d s výkonom 243 kW. Vozidlo s hmotnosťou 2,5 tony je vďaka nemu poriadne svižné, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,3 s. Spotreba v teste dosiahla nakoniec priemer rovných 10 l, dlhšie diaľničné trasy pritom auto zvláda so spotrebou stlačenou výrazne pod 9 l. Naopak, časté predbiehanie, rýchle tempo ju zodvihne aj nad 11 l. Tradične dobrá je automatická prevodovka 9G Tronic. Radí rýchlo, neciteľne a hlavne vyberá vždy správny prevodový stupeň. Akurát pri pohýnaní z miesta by mohla reagovať trochu svižnejšie. Autu chvíľu trvá, kým dovolí kolesám poriadne zabrať a nepríjemné to je pri pokuse o prudší štart z vedľajšej cesty na hlavnú.
Na záver sa dostávame k najväčśiemu plusu Mercedesu GLS a tým je komfort. V malých rýchlostiach a na nerovnostiach je porovnateľný s konkurenciou. Vytŕčať začne najmä po "hodení tehly na plynový pedál". Napriek hmotnosti zvláda zvlnené a nerovné okresné cesty rýchlosťou, za ktorú sa nemusí hanbiť ani nadupaný hot hatch. Pritom ostáva miestami až neuveriteľne komfortný. Platí to pre posádku aj pre šoféra, ktorý sa pri krotení 2,5 tony "živej váhy" ani nezapotí. Mercedes úžasne maskuje vysokú rýchlosť, pri športovom aute by nám to vadilo, v tejto kategórii to je vyslovene žiadúce. Náklony karosérie sú dobre potlačené a auto sa hlavne nerozhúpe ani po prejdení série zvlnených nerovností v zákrute. Jazda sa zdá oveľa pomalšia a pokojnejšia, ako prezrádza pohľad na tachometer. Pre nás bol komfort pri vysokom tempe jednoznačne najvýraznejší zážitok počas celého týždňového testu.
Značka a model Mercedess GLS 450d 4Matic
Motor naftový šesťvalec s objemom 3,0 l
Pohon pohon všetkých kolies 4Matic
Prevodovka/počet stupňov automat/9
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 243(306)/3 600-4 200
Krútiaci moment Nm 700/1 200-3 200
Spotreba výrobca/test l 9,6-8,0/10,0
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 6,3 s
Objem nádrže l 90
Cena od/testovaný model eur 87 480/110 520