Rowan Atkinson spopularizoval Mini vo svojom zábavnom seriáli ešte na konci šesťdesiatych rokov. Najväčšou prednosťou vtedy bola jeho kompaktnosť. Kabriolet s príponou S však vsádza na úplne iný tromf.
Dizajn Mini skutočne príliš spomínať netreba. Línie tohto Angličana pozná každý a ikonickosť vozidla spočíva aj v tom, že základné črty auta sa nemenia už takmer šesťdesiat rokov. Veľkou výzvou dizajnérov je preto navrhnúť auto, ktoré zadefinuje ikonické línie do celkového dizajnu, a pritom nebude vyzerať staromódne. Presne to sa pri tomto Mini podarilo. Moderne vyzerajúce auto, ktoré si na ceste nezameníte so žiadnym iným.
Aby sme však boli konkrétni, najviac sa nám zapáčili nové svetlá. Ich kruhový dizajn obsahuje obrysové, stretávacie aj diaľkové svetlá. „Obrysovky“ pritom lemujú okraj svetlometu a vytvárajú tým kruh. Zadné svetlá sú ale ešte fascinujúcejšie. Vlajku Veľkej Británie totiž Mini výnimočne nezakomponovalo do strechy, ale práve do svetiel. Pri každom brzdení a každej nočnej jazde tak na vodičov za vami žiari Union Jack.
Interiér auta iba pokračuje vo víťaznom ťažení fúzie ikony s modernou. Po nastúpení a pohľade na stredový panel si poviete „to je také anglické“ bez toho, aby ste vedeli, čo konkrétne pod tým myslíte. Stredový panel slúži na ovládanie takmer všetkého a na všetko dôležité má Mini vlastný ovládač. Na rozdiel od bežných áut, tu sa väčšina prvkov ovláda pomocou páčok. I keď vyzerajú mierne plastovo, práve tie prepožičiavajú pocit, že sa nachádzate v stíhačke kráľovského letectva. Štart motora rešpekt vzbudzujúcim spínačom v strede vám navodí adrenalín sám o sebe. A to ešte nehovoríme o zvuku, ktorý pri štarte z motora vychádza. Ale o tom neskôr.
Displej infotainmentu môže sklamať každého, ktorý do Mini presadá z vozidla koncernovej matky, BMW. Rozhranie je de facto totožné, no jeho grafické prevedenie je akési príliš farebné. Také detské. Hravosť však k Mini neoddeliteľne patrí, a tak nejde o negatívum, iba o vec vkusu, s ktorou sa musí stotožniť každý, kto toto hravé auto chce.
Prístrojovú dosku opisujeme spomedzi vymožeností na „palubke“ výnimočne poslednú. Je to preto, lebo tu príliš nie je čo opisovať. Ide o malý kompaktný kus plastu, ktorý ukazuje všetky dôležité informácie či už digitálne alebo analógovo. Je pevne pripojená k volantu a nie k palubnej doske. To v praxi znamená, že akokoľvek si nastavíte volant, mali by ste ju vidieť. Našich testerských 1,90 m s tým však pri správnom sedení malo trochu problém. Vždy sa pred nami skryl vrchný polcentimeter tachometra. Všetky úvahy o budíkoch sú už aj tak hudbou minulosti. Mini ich síce má, ale má aj HUD displej, ktorý zobrazuje všetko potrebné. Ide o taký zlozvyk staršej generácie, že sa aj napriek funkčnosti HUD displeja stále „pre istotu“ pozerá aj na prístrojovú dosku. V tomto aute sa nám to nestalo.
Sedenie je veľmi príjemné, a tu je vidno, kto za konštrukciou moderného Mini skutočne stojí. Kožené sedadlá veľmi silno odkazujú na sedadlá koncernu BMW. Ide o tvrdšie, ale neskutočne pevné sedenie. Krídla po bokoch držia v zákrutách tak pevne, že v podstate ani neexistuje šanca, že by vás niektorá zákruta zaskočila. Pri správnej vzdialenosti od volantu s mierne pokrčenými rukami nám sprvu zavadzali pri ostrejších zákrutách, no úspešne nám skorigovali zvyk rozťahovať sa, ktorým sme sa nakazili vo väčších autách.
Priestrannosťou teda Mini nie je práve svetoborné, ale to najlepšie ešte len príde. Z priestoru však treba pochváliť kufor, ktorý síce nie je veľký (160 l), ale neubudne z neho ani vtedy, keď jazdíte so sklopenou strechou. Tá totiž ostáva nazberaná vzadu, kde trochu zavadzia pri pohľade do spätného zrkadla.
S. Veta z jedného písmenka presne naznačuje, čo je na tomto aute kľúčové. Iste, je to kabriolet a iste, je to ikona. Ale vďaka písmenku S vo svojom názve je to neskutočne rýchla ikona a neskutočne dynamický kabriolet. Benzínový preplňovaný dvojliter na prvé počutie sánky nevylamuje, no hodnota 141 kW na aute s váhou menšou ako 1,4 tony je skutočne úchvatná. Zrýchlenie z 0 na 100 prebehne podľa tabuliek za 7,1 sekundy. Ani vysoká rýchlosť však pre auto nie je prekážkou. Napriek otvorenej streche môžete ísť po diaľnici aj 150 km/h a stále necítite ani malé zaváhanie alebo nerovnováhu. Toto sú ale informácie, ktorými môže ohúriť nejedno auto. V čom je Mini výnimočné, to sa dozviete vtedy, keď vypnete všetky asistenčné systémy. Zažijete adrenalínovú extázu.
Mini Cooper S Convertible (24 obrázkov v galérii)
Pokým jazdíte pokojne a v eko režime, auto je relatívne ťažkopádne, plyn vám neutrhne hlavu a spotreba je vďaka tomu priklincovaná na úrovni 6,5 l/100 km. Po zapnutí SPORT podvozok výrazne stuhne a plyn sa stane citlivým na každé pošteklenie. Vtedy sa z plážového autíčka stáva doslova monštrum schopné trhať cesty. Na vozidle bez asistenčných systémov je dôležité, aby bolo vyvážené a ovládateľné. Predstavte si auto, v ktorom môžete s vetrom vo vlasoch a okuliarmi na očiach prechádzať zákruty v šmyku bez toho, aby ste sa báli o svoj život. Presne také je Mini. Počas jazdy v takmer akejkoľvek rýchlosti dokážete presne predvídať, čo auto spraví a kam pôjde. A to nie je nudné, to je perfektné. Práve to vám totiž otvára bránu k tomu, aby ste z neho vyťažili maximum. Rozmery a otvorená strecha navyše vytvárajú pocit, že sa nachádzate v motokáre. Ibaže krajšej a bezpečnejšej. A to nehovoríme o jednom z najlepších továrenských výfukov pre segment hot hatchov.
Ide teda o auto, ktoré svoje silné stránky využíva naplno vo svoj prospech. So stiahnutou strechou vám dá slobodu, vďaka silnému motoru si odnesiete adrenalínový zážitok a je to ikona. Toto auto je pre mladých ľudí, ktorí jazdia prevažne v meste, milujú rýchlosť a radi priťahujú pohľady. Pravudpovediac, po víkende v tomto aute nám ani cena prevyšujúca 30 tisíc eur nepríde premrštená.
Dĺžka | 4,85 m |
Šírka | 1,73 m |
Výška | 1,42 m |
Rázvor | 2,50 m |
Objem kufra | 215 l |
Cena verzie od | 30.650 EUR |
Motorizácia | 2,0 Turbo, 141 kW |